14

„Zaloguj się z NK”, FB Connect… czyli nie każ mi się rejestrować!

Budujesz stronę dla polskiego rynku i projektujesz autoryzację użytkowników? Pewnie wiesz, że każde dodatkowe kliknięcie to kilkadziesiąt % osób mniej w Twoim serwisie, a aktywizacja użytkowników to dopiero pierwszy krok. Jeśli jednak sam proces rejestracji okaże się zbyt ciężki, nie będziesz miał nikogo. Dla uproszczenia warto korzystać z autoryzacji poprzez duże portale społecznościowe. Czy tylko […]

Budujesz stronę dla polskiego rynku i projektujesz autoryzację użytkowników? Pewnie wiesz, że każde dodatkowe kliknięcie to kilkadziesiąt % osób mniej w Twoim serwisie, a aktywizacja użytkowników to dopiero pierwszy krok. Jeśli jednak sam proces rejestracji okaże się zbyt ciężki, nie będziesz miał nikogo. Dla uproszczenia warto korzystać z autoryzacji poprzez duże portale społecznościowe. Czy tylko przez Facebook?

Rejestrowanie się do serwisów internetowych to zmora użytkowników. Niektórzy korzystają z kilkudziesięciu, a nie znają rozwiązań typu LastPass. Facebook (FB) kilka lat temu dostarczył rozwiązanie, dzięki któremu witryna Zuckerberga oprócz własnej funkcjonalności umożliwia logowanie się do innych stron danymi z FB (FB Connect). Taki mechanizm powoli zdobywa przewagę nad e-mailem (rejestracja poprzez link w skrzynce pocztowej).

Czy jednak FB to jedyne rozwiązanie? Na polskim rynku jest jeszcze jeden gracz społecznościowy – Nasza Klasa (NK). Czy warto zainteresować się tym rozwiązaniem i wprowadzić na swoją stronę autoryzację poprzez NK.pl (Zaloguj się z NK)?

Jeszcze „Zaloguj się z NK”… Nie za dużo tych opcji?

Przy projektowaniu autoryzacji warto brać pod uwagę nie tylko długość formularza, ale także ilość możliwości autoryzacji. Tzw. zasada „klęski urodzaju” (neuromarketing) mówi, że im większy wybór tym mniejsze prawdopodobieństwo jego dokonania. Idealnie jest prezentować jedno wezwanie do akcji. Jednak warto sobie odpowiedzieć na pytanie „czy ilość odrzuceń, poprzez za duży wybór będzie większy, od ilości użytkowników, których mogę pozyskać dodatkowym kanałem”.

Z moich testów na landing page (fotteria.pl) wynika, że jeśli wybór nie przekracza 3 pozycji (w tym jedna akcja drugorzędna), to ilość odrzuceń jest większa o 2-3% procent niż gdybyśmy mieli jedno wezwanie do akcji (call-to-action). Dlatego zamieszczenie dwóch przycisków logowania/rejestracji przez zewnętrzną platformę oraz mniej rzucającej się w oczy rejestracji przez e-mail, nie stanowi większego problemu.

Dodatkowo można zapisać w pliku cookie, którym sposobem użytkownik się rejestrował i przy kolejnej jego wizycie pokazywać tylko tę jedną opcję logowania, a pozostałe umieścić schowane pod rozwijanym linkiem.

NK Connect

3 sposoby autoryzacji na Fotteria.pl

Ale ja mam użytkowników tylko z Facebooka!

Dopóki masz tylko logowanie przez FB takie twierdzenie nie może być inne. Warto wykonać test „Zaloguj się z NK” dla wybranej próbki użytkowników i wtedy podjąć decyzję. Oczywiście profil użytkowników NK i FB różni się. Generalizując FB to osoby w średnim wieku (20-35), lepiej wykształcone z większych miast. Natomiast NK to albo młodzież i trochę starsi użytkownicy z mniejszych miejscowości.

Zanim dokonasz wyboru warto sprawdzić jaka jest Twoja grupa docelowa. Dopiero wtedy można podjąć właściwą decyzję odnoszącą się do pasującego profilu użytkownika. Jednak dywagacje nad wątpliwymi danymi są ryzykowne. Jeden test AB (raz FB, raz NK) da Ci szybką odpowiedź na pytanie o skuteczności.

NK leci w dół a Facebook już go przegonił :)

Ważnym elementem jest też perspektywiczne planowanie. Zanim zbudujesz nie tylko autoryzację z obcą platformą, ale także zamontujesz ileś kolejnych opcji społecznościowych typu Like czy Fajne, warto dowiedzieć się ile czasu jeszcze dana platforma będzie generować duży ruch.

Swego czasu pojawiły się wpisy o tym, że FB przegonił NK. Tak przegonił pod względem ilości odsłon, poprzez mnogość przekierowań z widgetów FB zainstalowanych na wielu stronach. Jednak nie byli to użytkownicy aktywni bo po wejściu na logowanie FB często wychodzili. Według SocialBakers, ilość użytkowników w Polsce mających konta na FB jest około 9,38M. Ilość aktywnych osób miesięcznie na NK to wciąż ok. 10M.

Zaloguj się z NK

Statystyki z SocialBakers.com

Przykłady i dane

Zaloguj się z NK jest kierowany na rynek Polski. Jednak nie należy zapominać o licznej Polonii w Niemczech, Anglii i USA, która na NK ma bardzo dużą reprezentację. Z polskich serwisów, które użyły „Zaloguj się z NK” wymienię niektóre:

Niestety nie posiadam danych o ilości osób logujących się danym kanałem na wyżej wymienionych stronach. Jednak na wspomnianym serwisie fotteria.pl umieściłem FB Connect, „Zaloguj się z NK” oraz e-mail. Fotterii głównie używają kobiety w wieku 18-30. Dziennie rejestruje się około 300 osób. Podział co do sposobu logowania przedstawia się następująco (próbka – 1 miesiąc, czyli ~9.000, głównie przez SEO):
  • Facebook -> 61%
  • NK -> 32%
  • E-mail -> 7%
Do tego osoby z NK wykazują się większą aktywnością (w tym powroty), a co za tym idzie lepiej rokują jeśli chodzi o monetyzację. Wirusowe odwiedziny (refferal) z NK.pl poprzez ich widgety generują proporocjonalnie prawie taki sam ruch dodatkowy jak z FB.

To do mnie nie pasuje

Wśród wielu argumentów przeciw NK, słyszę, że „Nasza Klasa się kończy, i że dziw, że to jeszcze stoi”. Jednak liczby nawiązujące do rentowności spółki mówią zupełnie co innego. Także współczynnik przychodów z usług premium to prawie połowa (dywersyfikacja źródeł). Dlatego dyskusja o tym gdzie są „lepsi” użytkownicy mało mnie interesuje. Skupiam się na liczbach i możliwości dodatkowego zarobku.

Nie opisywałem możliwości NK API, bo te możecie sprawdzić na ich stronach lub infografice. Moim zdaniem warto przetestować „Zaloguj się z NK”, jeśli grupa docelowa pokrywa się z tą na NK. Być może masz szansę na zwiększenie konwersji rejestracji o kilkadziesiąt procent. :)

 Autor prowadzi blog – http://ProductLabs.co