7

Zaangażowani ludzie, zaufanie i unikalny pomysł – idealny przepis na sukces

W dobie kryzysu gospodarczego niewiele osób decyduje się na zakładanie własnej działalności, a tym bardziej prognozuje powodzenie w jej rozwijaniu. Tymczasem, jakby w opozycji do tej tezy z małej 2-osobowej inicjatywy powstał największy w Polsce portal nieruchomości, prezentujący wyłącznie oferty nowych mieszkań i domów. O przypadku jednak nie było tu mowy.

Był rok 2009, polska gospodarka przeżywała gorszy okres, następowało wyraźne spowolnienie, tymczasem dwóch kolegów – Grzegorz Kurowski i Paweł Moszczyński, niezrażeni sytuacją na rynku, postanowili rozkręcić własny biznes. Znaleźli niszę i miejsce do rozwinięcia swojej idei. Założyli wyszukiwarkę nieruchomości RynekPierwotny.pl, która miała się skupiać na prezentacji ofert tylko od deweloperów. Był to swego rodzaju powiew świeżości, serwisy obecne dotychczas w sieci łączyły oferty mieszkań nowych i z tych „z drugiej ręki”. Pomysł szybko okazał się strzałem w dziesiątkę.

„Początki były trudne, ale wiedzieliśmy, że to wypali. Znaleźliśmy niszę i nazwaliśmy potrzeby użytkowników. To co trzeba było zrobić to umiejętnie wdrożyć nasz pomysł w życie” – tłumaczy Grzegorz Kurowski, prezes zarządu. Idea prowadzenia działalności internetowej pozwoliła zredukować koszty utrzymania już na starcie. Siedzibą firmy stało się mieszkanie jednego z założycieli. Do końca lutego 2010 roku spółka liczyła raptem pięć osób: dwóch zarządzających, dwóch handlowców i jednego informatyka. Normą stała się praca nawet po 16 godzin na dobę, nieprzespane noce, setki telefonów, spotkań i rozmów z deweloperami oraz litry wypitej kawy. Włożony wysiłek bardzo szybko przyniósł efekty, 1,5 roku od założenia RynekPierwotny.pl zyskał miano lidera wśród serwisów nowych nieruchomości. Pod koniec 2011 roku na portalu prezentowanych było już blisko 40 000 ofert mieszkań i domów z całej Polski w ponad 700 inwestycjach.

„Za sukcesem portalu stoją ludzie i ich ciężka praca. Jeśli myślisz o rozwinięciu biznesu, to nie możesz czekać, aż ktoś go rozkręci za ciebie. Zakasujesz rękawy i pracujesz. Stanowiska są nieistotne, ważny jest natomiast podział obowiązków i odpowiedzialność za własną listę zadań. I zaufanie do ludzi, z którymi tworzysz wspólny projekt. Bez tego trudno oczekiwać założonych efektów” – tłumaczy Kurowski.

Kluczem do sukcesu wyszukiwarki jest ciągłe inwestowanie w rozwój działów IT, sprzedaży oraz obsługi klienta. Głównym założeniem od samego początku istnienia firmy było zatrudnianie najlepszych specjalistów w swoich dziedzinach. Obecnie za utrzymanie serwisu i wdrażanie nowoczesnych rozwiązań odpowiada 8-osobowy zespół programistów, mający do dyspozycji w swojej codziennej pracy najwyższej klasy sprzęt komputerowy i narzędzia do optymalizacji, jak również wykorzystujący najnowsze dostępne technologie (m.in. Python, PostgreSQL, Django i wiele innych). Programiści na bieżąco wysyłani są na zagraniczne szkolenia, aby mogli czerpać wiedzę od ekspertów z całego świata i najświeższych nowinek technologicznych. Z kolei 15-osobowy dział sprzedaży tworzą profesjonalni doradcy i specjaliści dbający o nawiązywanie pozytywnych i trwałych relacji z deweloperami. Użytkownicy portalu mogą także liczyć na wsparcie ze strony telefonicznych opiekunów klienta, którzy pomagają w znalezieniu mieszkań i domów spełniających kryteria osób zainteresowanych ich zakupem. W związku z planowaną na bieżący rok rozbudową dotychczasowej oferty serwisu, docelowo założone jest podwojenie działu IT i powiększenie działu sprzedaży. Aby utrzymać wysoką jakość usług pracownicy wysyłani są także co jakiś czas na zawodowe kursy, prowadzone w Polsce i za granicą.

Zaangażowanie pracowników wzmocnione zostało, dzięki wdrożonej w firmie strategii HR, w myśl której zwiększanie efektywności pracy zatrudnionych osób odbywa się poprzez kierowanie środka ciężkości na czynniki motywacyjne. „Stworzyliśmy odpowiednie warunki do pracy, umożliwiając jednocześnie aktywny i kreatywny odpoczynek w jej trakcie. Wszyscy u nas czują się równi, dzięki luźnej i nieformalnej atmosferze. Mówimy sobie po imieniu, a relacje z zarządem utrzymane są na stopie koleżeńskiej. Unikamy korporacyjnych nawyków, które mogłyby tłumić komunikację i wpłynąć negatywnie na dobre relacje w zespole” – tłumaczy Małgorzata Siwiec, dyrektor HR.

Pracownikom zapewnione zostały komfortowe warunki do pracy w nowoczesnym biurze, zlokalizowanym na warszawskim Służewiu. Do dyspozycji osób zatrudnionych są dwa chill-out roomy, w których można złapać chwilę oddechu grając w planszówki, na konsoli czy w piłkarzyki. W kuchni pod dostatkiem jest świeżych warzyw, owoców i soków, a także zapas kaw, herbat i ziół. Piątki zaś ustanowione zostały dniem ogólnie pojętego luzu i swobody, a ostatnią godzinę pracy każdy może wykorzystać według uznania – np. oddając się lekturze czy integrując się w chill-out roomie.

Cyklicznie przeprowadzane są również anonimowe ankiety zadowolenia i satysfakcji, aby poznawać nastroje panujące w firmie i na nie reagować. Na bazie jednej z takich ankiet, w ostatnim czasie wprowadzony został dodatkowy program benefitów, będący wsparciem systemu wynagrodzeń. W ramach tego programu ustalona została jednolita kwota do wykorzystania przez pracowników na cele związane z rozwojem, wypoczynkiem i podnoszeniem motywacji (np. szkolenia, kursy językowe, aktywności sportowe itp.). To pracownicy decydują, na co przeznaczą tę dodatkową kwotę.

W chwili obecnej RynekPierwotny.pl zatrudnia 35 osób, firma współpracuje dodatkowo z 12 dziennikarzami i blogerami na bieżąco przygotowującymi artykuły na stronę, a ponad 900 deweloperów zaufało skuteczności prowadzonych przez spółkę działań. Każdego miesiąca portal odwiedza ok. 300 000 użytkowników, którzy wysyłają ponad 25 000 zgłoszeń w odpowiedzi na oferty deweloperów i generują ponad 2,3 miliona odsłon serwisu. Z roku na rok firma notuje wysoką – 75% dynamikę wzrostu pod względem przychodowości. „Jedynym ograniczeniem w naszych działaniach są zasoby ludzkie. Mam tu na myśli głównie merytoryczną wiedzę kandydatów chętnych zasilić m.in. nasz dział IT. Im szybciej uda nam się rozbudować zespół, tym szybciej zrealizujemy założenia” – podkreśla Kurowski. „Nasz sposób na biznes jest prosty: wspólny, jasno sprecyzowany cel, zaangażowani ludzie, z którymi utrzymuje się pozytywne relacje i pomysł, który spoi wszystko w całość. W naszym przypadku zagrało to idealnie” – puentuje.

Grzegorz Kurowski i Paweł Moszczyński nie spoczywają jednak na laurach i snują kolejne plany na przyszłość. Wśród nich ambitne zadanie rozszerzenia dotychczasowej oferty – zbudowano silne fundamenty biznesu, skupione na wyszukiwarce nieruchomości, a kolejnym krokiem będzie rozszerzanie usług dla deweloperów. Jednym z głównych celów jest rozbudowa i wdrożenie w II kwartale bieżącego roku innowacyjnego systemu CRM dla deweloperów oraz agencji nieruchomości, zapewniającego kompleksowe narzędzie w zakresie procesu obsługi klientów. Priorytetem jest również utrzymywanie pozycji lidera i stałej tendencji wzrostu przychodów (rok 2015 okazał się dotychczas najlepszym). W dalszej zaś perspektywie właściciele firmy planują podjęcie działań mających na celu wprowadzenie spółki na Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie.