7

Youtube zarabia $200 milionów rocznie – czy to dużo?

Zarobki serwisu Youtube to temat ciągłych spekulacji analityków. Forbes podał, że przychód tego serwisu w 2008 roku to około 200 milionów dolarów a w przyszłym roku ma dojść nawet do 350 milionów. Wygląda więc na to, że Youtube znalazł metodę na zarabianie pieniędzy (nie wiemy natomiast ile wydaje na utrzymanie serwisu). Na czym zarabia Youtube? […]

Zarobki serwisu Youtube to temat ciągłych spekulacji analityków. Forbes podał, że przychód tego serwisu w 2008 roku to około 200 milionów dolarów a w przyszłym roku ma dojść nawet do 350 milionów. Wygląda więc na to, że Youtube znalazł metodę na zarabianie pieniędzy (nie wiemy natomiast ile wydaje na utrzymanie serwisu).

Na czym zarabia Youtube? – przede wszystkim na stronie głównej, która codziennie generuj 175 tysięcy dolarów, oraz na brandowanych kanałach których koszt sięga 200 tysięcy dolarów za sztukę.

Pytanie tylko czy w przypadku strony która zdominowała rynek filmów video w internecie 200 czy 300 milionów to dużo pieniędzy? Rynek video w 2008 roku jeśli chodzi o wydatki na reklamę oceniany jest na ponad 1,3 miliarda dolarów. Skoro więc największy gracz na rynku nie osiąga proporcjonalnych do jego oglądalności przychodów to gdzie jest reszta pieniędzy?

Prawdopodobnie dużą część z puli na reklamę video zdobywają serwisy z tak zwanymi materiałami premium czyli komercyjnymi produkcjami publikowanym w internecie. Mowa tutaj o serwisach typu Hulu, w którym kontent pochodzi od producentów filmowych, czy też o sieciach TV które są dostępne w internecie.

Youtube jest jednak w dobrych rękach (Google) i panowie wspólnie robią co mogą aby powiększyć dochody lidera rynku video. Ostatnie eksperymenty z reklamami video pokazały, że reklama video umieszczona przed filmem przegrywa znacznie jeśli chodzi o efektywność z reklamą umieszczoną na pasku podczas emisji materiału. Dodatkowo efektywność reklamy emitowanej na pasku podczas oglądania filmu oceniana jest na osiem razy większą niż tradycyjnych reklam tekstowych.