E-sport

Wprowadzenie do e-sportu dla laików

Konrad Kozłowski
Wprowadzenie do e-sportu dla laików
5

E-sport to fraza odmieniana w ostatnim czasie przez wszystkie przypadki. Doświadczyłem tego na własnej skórze uczestnicząc trzykrotnie w wielkim finale Intel Extreme Masters w Katowicach, ale wciąż uważam się za laika w tej dziedzinie. Dlatego postanowiłem przygotować materiał, dzięki któremu razem ze mną możecie stawiać pierwsze kroki w świecie e-sportu.

E-sport, to oczywiście jedna z wielu form zapisu nazwy. Inne, często spotykane, to eSport oraz esport. Odnosi się ona oczywiście do zorganizowanej rywalizacji w grach komputerowych. Nie każdy tytuł jednak, krótko mówiąc, może pełnić rolę areny zmagań. Najczęściej używane gatunki gier, to RTS-y, FPS-y oraz MOBA. Pierwszy z nich to skrót od "real-time strategy", czyli strategii w czasie rzeczywistym, drugi odnosi się do "first-persn shooter", a więc strzelanki z perspektywy pierwszej osoby, a ostatni "multiplayer online battle arena", czyli wieloosobowej bitwy.

Kiedy powstał e-sport?

Jeśli sądzicie, że początki e-sportu sięgają zaledwie lat 2000, to nic bardziej mylnego. Jako pierwszy rozegrany turniej w ramach czegoś takiego jak "e-sport" podaje się zawody z 19 października 1972 roku, który odbył się na Uniwersytecie Stanforda. Studenci zostali wtedy zaproszeni do rywalizacji w "Intergalactic spacewar olympics" w grze "Spacewar". Nagrodą za zwycięstwo była roczna subskrypcja magazynu Rolling Stone, co przy dzisiejszych laurach i nagrodach pieniężnych wypada dosyć blado. Turniej o nieco większej skali zorganizowało Atari w 1980 roku. W całych Stanach Zjednoczonych w turnieju uczestniczyło ponad 10 tysięcy graczy. Trzynaście lat później, w 1993 roku, magazyn Wired po raz pierwszy sięgnął po zwrot "pierwsza gra sportowa online" odnosząc się do Netreka, który umożliwiał na rywalizacje do 16 graczy jednocześnie. Był to okres rozwoju Internetu oraz gier komputerowych, co pozwoliło na stworzenie otwartych serwerów do gier (z użyciem metaserwerów) oraz stałego przechowywania informacji na temat graczy. Do tej pory gromadzone podczas turniejów informacje były po prostu ulotne.

Najważniejszy kierunek e-sportowi nadały wydarzenia w Korei Południowej z początku lat 2000 i koreańskie stowarzyszenie esportowe. Co ciekawe, przyczynił się do tego kryzys finansowy w Azji w 1997 roku, gdy wiele osób zostało pozbawionych pracy i było zmuszonych do zajęcia się czymś innym. Wtedy do akcji wkroczyły "PC bangi", czyli kafejki internetowe, które bardziej przypominały centra dla rozgrywek lokalnych (LAN) - godzina gry kosztowała od 500 do 1500 Wonów południowokoreańskich, co dziś daje nam od 1,62 zł do 4,88 zł. To właśnie 18 lat temu powołano wspomniane stowarzyszenie z ramienia Ministerstwa Kultury, Sportu i Turystyki. Celem było nie tylko promowanie e-sportu, ale i wprowadzenie pierwszych regulacji dotyczących tej dyscypliny.

ESL Play - międzynarodowa liga

Ważnym wydarzeniem w historii e-sportu było też uformowanie grupy G7 zrzeszającej członków najważniejszych zespołów e-sportowych. Jako pierwszy należeli do niej 4Kings, fnatic, Made in Brazil, mousesports, Ninjas in Pyjamas, SK Gaming i Team 3D. W 2000 roku powstał również ESL, czyli Electronic Sports League, największa i najstarsza dziś organizacja międzynarodowa zajmująca się rozgrywkami e-sportowymi, która wciąż operuje.  Swoją bazę ma w Niemczech, ale biura i studia telewizyjne ESL rozsiane są po całym świecie (w sumie jest ich 11). To ESL jest największym nadawcą e-sportowym na Twitchu.

To wszystko może sprawiać wrażenie, że e-sport jest zajęciem tylko dla profesjonalistów. Oczywiście najczęściej śledzimy właśnie ich zmagania, ale to nie znaczy, że drzwi do e-sportu są dostępne tylko dla wybranych. Wspomniany ESL prowadzi rozgrywki dla amatorów (ESL Open), a do większości turniejów dostać się może każdy przez otwarte kwalifikacje (ESL Major). O tym, jakie gry są dostępne przekonacie się odwiedzając witrynę ESL. Znajdziecie tam przede wszystkim listę trwających oraz nadchodzących turniejów, a także pełne zestawienie gier. Jest ono dość obszerne, zgodnie z oczekiwaniami, i nie brakuje tytułów z wielu gatunków. Najbardziej popularne jak CS:Go, League of Legends,Heroes of the Storm czy Overwatch, ale i Fifa 18, NBA 2K18 i WRC7.

ESL obecnie zajmuje się organizacją trzech profesjonalnych lig dla trzech gier: Counter Strike: Global Offensive (ESL Pro League), Rainbow Six: Siege (Rainbow Six: Pro League), oraz Halo 5 (Halo Championship Series: Pro League). Popularny IEM, czyli Intel Extreme Masters, to najdłuższa seria turniejów e-sportowych - pierwsza edycja odbyła się w Hannoverze w 2007 roku (Counter Strike i WarCraft III), a ostatnie finały - począwszy od 2014 roku - mają miejsce w Katowicach, w Spodku.

Podobną listę znajdziecie na Faceit.com. Dla niektórych zaskoczeniem może być aktywnie działająca liga studencka, gdzie przede wszystkim gra się w Starcrafta, LOL-a i Overwatcha.

E-sport w Polsce

Jak wygląda scena e-sportu w Polsce? Największe turnieje organizuje naturalnie ESL - w tym Puchar Polski Cybersport i ESL Mistrzostwa Polski oraz oczywiście globalny IEM, a także Fantasy Expo. Wszystkie te turnieje możecie śledzić online między innymi na Twitchu i/lub Facebooku. Pierwsza z platform to największy serwis z transmisjami rozgrywek e-sportowych, dziś należąca do Amazonu. Facebook jest oczywiście miejscem popularyzacji turniejów i e-sportu - muszę się przyznać, że to własnie tu najczęściej zdarza mi się natrafić na jakiś mecz, który obejrzę z zaciekawieniem. Mniejsze turnieje organizowane są przez GoodGame League oraz Super Game E-sport. To dzięki nim imprezy e-sportowe odbywają się w wielu innych, także mniejszych miastach.

Najpopularniejsze gry, znane zespoły

Na naszym polskim podwórku o tytuł najpopularniejsze gry rywalizują CS:GO oraz League of Legends. Podium prawdopodobnie zamknie Dota 2. Warto jednak nadmienić, że świetnie ma się też scena StarCraft II, w którym nasi rodacy radzą sobie nad wyraz dobrze. O tym, jak Polacy radzą sobie w e-sporcie i jakie gry są popularne wokół globu przeczytacie na Antyweb.

O tym, że e-sport jest coraz poważniej traktowany przez drużyny sportowe wokół globu świadczy rosnące zaangażowanie znanych klubów. Swoje e-sportowe dywizje posiadają między innymi Paris Saint-Germain, Philadelphia 76ers, Ajax FC, Manchester City, FC Schalke, Wolsburg, Valencia czy Legia Warszawa.

Współpraca: Kamil Świątek

Artykuł jest częścią naszej akcji Back to Gaming, w ramach której promujemy wakacyjne granie i zachęcamy Was do interesowania się sprzętem, grami oraz możliwościami ulepszania Waszych komputerów. Serdecznie zapraszamy do katalogu, w którym zebraliśmy dla Was polecany, najlepszy sprzęt do grania!

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu