Badanie zlecone przez Weber Shandwick i przeprowadzone przez KRC Research w czerwcu 2016 roku, miało dwuetapowy charakter. Najpierw przeprowadzono 2100 wywiadów online w USA, Kanadzie, Wielkiej Brytanii, Chinach i Brazylii. Później przeprowadzono 150 pogłębionych wywiadów telefonicznych wśród członków kadr kierowniczych w firmach w USA, Wielkiej Brytanii i Chinach odpowiedzialnych za nadzór i realizację działań marketingowych w ich organizacjach. Co w związku z tym? A choćby taka ciekawostka: 55% respondentów uważa, że SI będzie miała większy wpływ na komunikację marketingową niż miały do tej pory media społecznościowe.
Wielu ludzi uważa, że nie ma styczności ze sztuczną inteligencją. Mylą się
Sztuczna inteligencja
Dopiero co media społecznościowe spowodowały rewolucję w świecie marketingu oraz w prywatnym życiu ludzi, a tu już nadchodzi (o ile już nie nadeszła) kolejna rewolucja w postaci sztucznej inteligencji. W materiałach udostępnionych przez Weber Shandwick możemy przeczytać:
Według najprostszej definicji, „sztuczna inteligencja” (SI) jest inteligencją, którą przejawiają maszyny. Często jest kojarzona z robotyką, lecz w rzeczywistości obejmuje znacznie szerszy zakres technologii, w tym takich, które są dziś w powszechnym użyciu. Od rozpoznawania mowy i silniki wyszukiwania, do rozpoznawania obiektów i systemów gier/systemów nauczania, zastosowania dla SI będą wyłącznie rosnąć w naszym codziennym życiu.
Dalej możemy jeszcze przeczytać, że do tej pory nie ma konsensusu odnośnie definicji dla SI. Tylko… kto by się tym przejmował? BCC Research informuje, że światowy rynek inteligentnych maszyn osiągnął w 2015 roku 6,6 mld USD, a w 2021 roku powinno to być niemal 15 mld USD. Naprawdę, mniejsza o powszechnie uznaną definicję…
Garść procentów powiązanych z SI
Jak wygląda znajomość tematu sztucznej inteligencji wśród respondentów? 34% nie ma na ten temat żadnej wiedzy, 48% ma na ten temat ogólną wiedzę, 18% stwierdziło że ma obszerną wiedzę w temacie.
Co ciekawe, niezależnie od tego czy ktoś zadeklarował, że wie na temat sztucznej inteligencji bardzo dużo, albo że nie wie o niej nic, najczęstszym skojarzeniem dotyczącym tematu i tak były roboty. Większość ludzi kojarzy SI z robotami, co podobno ma stanowić ogromne wyzwanie dla tych, którzy są zainteresowani uświadamianiem swoich potencjalnych klientów na temat SI.
Wynikająca z tego kolejna ciekawa informacja, to fakt iż prawdopodobnie właśnie w związku z kojarzeniem SI z robotami, większość ludzi nie zdaje sobie sprawy, iż sztuczna inteligencja już od dawna funkcjonuje w ich życiu. Sam wyobrażam sobie to tak, że ktoś mógłby powiedzieć, że w jego dzielnicy nie ma żadnych przeklętych robotów, więc nie ma też SI. Jednak prawda jest taka, że pomimo iż tylko 22% respondentów jest zdania, że korzysta lub posiada produkty powiązane ze sztuczną inteligencją, to aż 77% z nich jest w posiadaniu smartfonów, 47% z nich korzysta z GPS, 41 % posiada smart TV. Część z nich jest przekonana o tym, że nie ma jakiejkolwiek styczność z algorytmami sztucznej inteligencji, jednak występują one we wspomnianych produktach.
Na koniec chciałbym podać jeszcze jedną ciekawostkę:
Blisko 70% dyrektorów marketingu realizuje lub planuje realizować działania przy wykorzystaniu sztucznej inteligencji.
Zachęcam też do zapoznania się z pełnym raportem, bo jest tam naprawdę sporo tego typu informacji. Odnośnik poniżej.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu