43

Wątpliwości związane ze zmianą oferty? Spotify odpowiada na Wasze pytania

Po tym jak Spotify zaprezentowało aktualizację swojej oferty, ze strony użytkowników pojawiło się kilka pytań – wątpliwości dotyczyły przede wszystkim przyszłości subskrybcji w wersji Unlimited, która zniknęła z oferty oraz darmowego dostępu z urządzeń mobilnych. W wymianie wiadomości ze Spotify zapytałem także o niedostępne w naszym kraju treści, które bez problemu znajdują się w ofercie […]

Po tym jak Spotify zaprezentowało aktualizację swojej oferty, ze strony użytkowników pojawiło się kilka pytań – wątpliwości dotyczyły przede wszystkim przyszłości subskrybcji w wersji Unlimited, która zniknęła z oferty oraz darmowego dostępu z urządzeń mobilnych. W wymianie wiadomości ze Spotify zapytałem także o niedostępne w naszym kraju treści, które bez problemu znajdują się w ofercie usługi za granicą.

– Z oferty zniknęła opcja Unlimited – czy cieszyła się ona aż tak małym zainteresowaniem? W kontekście naszego lokalnego, jak i globalnego rynku.

Obserwujemy coraz większe zainteresowanie platformami mobilnymi, skutkiem czego zmniejsza się liczba użytkowników korzystających ze Spotify jedynie w wersji desktopowej, stąd najwyższa dotąd popularność Spotify Premium. Ponadto, ze Spotify można teraz korzystać za darmo na wszystkich platformach – smartfony, tablety, komputery – postanowiliśmy więc jeszcze bardziej uprościć naszą ofertę. Zdecydowana większość to subskrybenci usługi Premium.

– Co stanie się z subskrypcją osób, które posiadają abonament w wersji Unlimited? Automatycznie nastąpi zmiana na model darmowy czy Premium?

– Wszędzie tam, gdzie Spotify było do tej pory obecne, usługa Unlimited na razie pozostanie dostępna. Obecni użytkownicy mogą zakupić tę usługę na stronie Spotify.com logując się na swoje konto, mogą ją także przedłużyć, jeśli aktualnie z niej korzystają. Wszystkie zakupione wcześniej karty podarunkowe itp. także pozostają w mocy i podlegają aktywacji. Usługa Unlimited nie będzie natomiast wprowadzana na nowych rynkach.

– Deezer i WiMP nadal oferują subskrypcję w okolicach 10 złotych za nielimitowany dostęp do muzyki z poziomu komputera – wielu użytkowników po wczorajszej konferencji zapowiedziało przejście ze Spotify na jedną z konkurencyjnych usług. To chyba nie był właściwy ruch?

– Tak jak wspomnieliśmy wcześniej, obserwujemy coraz więcej użytkowników zainteresowanych dostępem do muzyki ze smartfonu, liczba osób korzystających jedynie z aplikacji desktopowych w efekcie maleje – zdecydowana większość wykupionych subskrypcji to właśnie Spotify Premium. Zaproponowaliśmy więc darmowy dostęp do muzyki, bez ograniczeń, na każdej platformie – postanowiliśmy też uprościć ofertę produktową. Celem, jaki sobie postawiliśmy, jest stworzenie najlepszej dostępnej usługi streamingu muzyki, na każdą platformę – w tym na urządzenia mobilne. Dążymy do tego, oferując najbardziej niezawodną usługę streamingu muzyki na smartfonie, bez żadnych opłat.

– Czy jest jakiś konkretny okres po którym moglibyśmy się spodziewać pojawienia się w naszym kraju nagrań, które dostępne są w innych regionach, na przykład Wielkiej Brytanii? Co jest największą przeszkodą?

– To zależy przede wszystkim od umów zawartych z wytwórniami muzycznymi, a te mogą się różnić na poszczególnych rynkach. Możemy poprosić o kilka konkretnych przykładów?

– Moim osobistym przykładem będzie utwór wykonawcy Ima Robot – Greenback Boogie. Poza nim odczuwalne są braki takich albumów jak ścieżki dźwiękowe z filmówczy seriali jak House of Cards, I Robot, Sum of all fears, Mission Impossible, Red Dragon.

– Powodem są tutaj postanowienia wynikające z umów licencyjnych. Bywa, że prawa do utworów należą do różnych podmiotów na poszczególnych rynkach (np. w efekcie połączenia wytwórni Universal i EMI), stąd różnią się także postanowienia licencyjne i dostępność tych konkretnych utworów/albumów. Niewykluczone, że zmieni się to w przyszłości.