19

(Aktualizacja) UPC ma problem – 817 640 zł kary i zwrot opłat dla klientów

Zainicjowana w styczniu 2015 roku sprawa znalazła swój finał. Zdaniem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów firma UPC Polska bezprawnie podwyższyła cenę za dostęp do internetu i w konsekwencji zostanie zobowiązana do zwrotu części opłat klientom oraz uregulowania kary wynoszącej 817 640 złotych.

Od grudnia 2014 roku opłata za internet została zwiększona o 7 złotych, o czym klienci UPC zostali poinformowani, lecz firma nie była uprawniona do podjęcia takiej decyzji. Wszystko rozbija się o klauzule modyfikacyjne (regulujące możliwości zmiany wysokości opłat), których zabrakło w podpisanych przez abonentów umowach.

– W takiej sytuacji UPC nie powinno jednostronnie zmieniać umów. Praktyka przedsiębiorcy narusza dobre obyczaje, gdyż podwyżka uzależniona była wyłącznie od woli operatora. Konsument mógł płacić wyższą cenę lub wypowiedzieć umowę, nie miał możliwości korzystania z dotychczasowej oferty – uzasadnia Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

– czytamy na WirtualneMedia.pl

Oprócz wysokiej kary i zwrotu dodatkowych opłat, UOKiK zobowiązał UPC Polska do zamieszczenia stosownej informacji na stronie internetowej firmy oraz w ogólnopolskim dzienniku. Wpierw jednak UPC Polska skorzysta z możliwości odwołania się od wydanej decyzji w Sądzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Aktualizacja – stanowisko UPC

Firma UPC Polska opublikowała swoje stanowisko w wyżej opisanej sprawie.

Decyzja UOKiK ma charakter nieprawomocny i UPC Polska będzie się od niej odwoływać. Chcemy podkreślić, że decyzja urzędu dotyczy zmiany wysokości abonamentu, której towarzyszyło podwojenie prędkości oferowanego internetu. Objęła wybraną grupę klientów poza okresem zobowiązania abonenckiego, a klienci mieli prawo rezygnacji z umowy. Zmiany wprowadzone zostały zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa telekomunikacyjnego oraz powszechną praktyką rynkową niekwestionowaną w tamtym czasie przez UOKiK.