Polska

Telepolis z opłatami za dostęp premium do serwisu

Grzegorz Ułan
Telepolis z opłatami za dostęp premium do serwisu
15

Dziś w nocy Telepolis, czyli najpopularniejszy serwis z nowinkami telekomunikacyjnymi w Polsce, poinformował o wprowadzeniu opłat za dostęp premium do serwisu. Nazwane to zostało dość zgrabnie, konta Premium, co pozwoli na zachęcenie części użytkowników chcących być takimi klientami premium, ale...

Dziś w nocy Telepolis, czyli najpopularniejszy serwis z nowinkami telekomunikacyjnymi w Polsce, poinformował o wprowadzeniu opłat za dostęp premium do serwisu.

Nazwane to zostało dość zgrabnie, konta Premium, co pozwoli na zachęcenie części użytkowników chcących być takimi klientami premium, ale ja zastanawiam się czy to właściwy czas i miejsce na taki model dystrybucji treści w sieci. Pisaliśmy już na Antywebie o pionierze takich opłat w Polsce, czyli Piano, a tutaj rozmowa o tym z Michałem Gwiazdowskim.

Już ponad rok upłynął od uruchomienia tego płatnego dostępu do wybranych treści, a jakoś głucha cisza i brak zachwytów nad tą formą dystrybucji treści. A podejrzewam, że jakby odniosło to jakikolwiek sukces i dysponowano jakimiś optymistycznymi danymi, co do jej popularności wśród czytelników, byłoby o tym bardzo głośno.

Telepolis znalazł się w ostatnim zestawieniu Megapanelu w kategorii Nowe technologie na 16 miejscu z 545 444 tys RU i ponad 4 mln odsłon. To sporo, jak na serwis za którym nie stoi jakiś większy gracz, ale czy uda się z tego uszczknąć jakąś dużą część płacących użytkowników?

Szczerze wątpię, będą to raczej odosobnione przypadki związane z samą chęcią posiadania konta premium, o czym wspominałem na początku. Bo zobaczmy co za dostaniemy za takie konto:

Użytkownicy Konta Premium, oprócz usuniętych reklam (usuwamy także kody Gemiusa czy Google), mogą także: czytać ekskluzywne materiały takie, jak wywiady czy felietony, znacznie wcześniej niż inni, wyszukiwać informacji nie tylko w treści wiadomości i artykułów, ale także komentarzach, korzystać z zaawansowanej wyszukiwarki w mobilnej wersji serwisu, korzystać z funkcji Schowek, w ramach której mogą zapisywać ciekawe wiadomości, artykuły i telefony w swoim panelu, aby dostęp do nich mieć zawsze pod ręką, porównywać naraz 4, a nie tylko 3 telefony z katalogu, jeżeli chcą, mogą wyróżniać się żółtym kolorem nicka i gwiazdką w komentarzach.

Jedyny łakomy kąsek tutaj, to wcześniejszy dostęp do wybranych materiałów. Ale podejrzewam, że nie będą to najnowsze wiadomości, które każdy chce przekazać jak najszybciej i jak największej liczbie osób, by ktoś nie uprzedził. Z wywiadami czy felietonami większość czytelników może poczekać. Zobaczmy jeszcze opłaty:

Opłata za Konto Premium to 11 zł za 30 dni przy płatności SMS-em Premium (ponad połowę zabierają prowizje). Znacznie tańszą opcją jest szybki przelew, Konto Premium kosztuje wtedy: 5 zł za 30 dni, 12 zł za 90 dni (efektywna cena za 30 dni to 4 zł), 20 zł za 180 dni (efektywna cena za 30 dni to 3,33 zł).

Nie jest to dużo, 5 zł za miesiąc (Piano - 20 zł) to dla wiernych czytelników nie będzie spory wydatek, tylko czy się zdecydują? Jeśli tak i pomysł odniesie sukces może to pociągnąć za sobą kolejne serwisy do takiego ruchu. Osobiście wydaje mi się jednak, że forma tych kont Premium i korzyści z tego płynące są zbyt wątłe i nie wnoszą zbyt wiele dla większości użytkowników (pewnie sporo z nich już korzysta z tego serwisu bez reklam) i liczba tych kont będzie znikomym ułamkiem ogółu czytelników.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Więcej na tematy:

reklamyopłatypremium