Rynek usług turystycznych składa się z setek tysięcy ofert noclegów, lotów, transferów i wycieczek. Jak spośród praktycznie niezliczonych kombinacji agenci biur podróży są w stanie wybrać najlepsze i dostosowane dla konkretnej osoby? Już od kilkudziesięciu lat pomaga im w tym technologia. W latach 60. ubiegłego wieku w Stanach Zjednoczonych powstały pierwsze skomputeryzowane systemy rezerwacji lotów. Efektem było skrócenie procesu rezerwacji z 90 minut do kilku sekund.
Od tego czasu niemal wszystkie działania dotyczące planowania podróży zostały zautomatyzowane. Każda agencja posiada dostęp do Globalnego Systemu Dystrybucji (Global Distribution System – GDS), który obejmuje ponad 95% wszystkich komercyjnych lotnisk i połączeń lotniczych na świecie. Jeden z najpopularniejszych na świecie programów do jego obsługi rozwijany jest w Polsce - w krakowskim biurze Sabre.
Funkcjonalność przede wszystkim
Sabre Red Workspace, czyli system rezerwacyjny przeznaczony dla biur podróży, jest flagowym produktem tej amerykańskiej firmy. Obecnie korzysta z niego około 300 tysięcy użytkowników na całym świecie. Agenci poprzez SRW mają dostęp do produktów dostępnych w systemie Sabre GDS, dzięki czemu mogą szybko i precyzyjnie wybierać najlepsze oferty dla swoich klientów.
Co ciekawe, tego typu rozwiązania przechodzą bardzo powolną ewolucję w porównaniu do oprogramowania przeznaczonego dla przeciętnego użytkownika. Sabre Red Workspace jest rozwiązaniem desktopowym opartym o technologię Eclipse RCP (Rich Client Platform). Agenci mają w nim dostęp do wiersza poleceń, w którym mogą wprowadzać komendy, żeby znaleźć lot, zarezerwować go, a następnie wystawić bilet. Praktyka pokazuje, że ten sposób obsługi aplikacji gwarantuje doświadczonym agentom najlepsze efekty i najkrótszy czas prowadzenia rezerwacji.
Dla nowych agentów, którzy dopiero zaczynają przygodę z systemem Sabre GDS i wolą posługiwać się graficznymi formularzami, została przygotowana nakładka graficzna na SRW w postaci Graphical View.
Wraz z nastaniem ery urządzeń mobilnych Sabre wypuściło na rynek kolejne wcielenie produktu typu point-of-sale (POS) pod nazwą Sabre Red Mobile Workspace (SRMW) przeznaczoną na iPady.
GDS na miarę XXI wieku
W 2014 roku w krakowskim oddziale Sabre zrodził się pomysł nowego wcielenia Sabre Red Workspace (nSRW). Systemu, który miał być hybrydą udostępniającą jednocześnie wydajny wiersz poleceń, bogaty w treść graficzny interfejs, oraz możliwość płynnego przejścia między tymi trybami. Była to oddolna inicjatywa zespołu deweloperskiego, która powstała na zasadzie iteracyjnego prototypu. Innowacyjność podejścia i zastosowane rozwiązania sprawiły, że prototyp został zaakceptowany jako następna wersja systemu i w roku 2016 trafił do pierwszych klientów.
Nowa odsłona systemu integruje łatwy i intuicyjny w użyciu interfejs graficzny z elastycznością, jaką daje poprzednia, kryptyczna, wersja. Dzięki temu agenci biur podróży mogą dostosować je do swoich potrzeb, konfigurując je w sposób, który odpowiada specyfice danego biura. Graficzny interfejs skraca także czas szkolenia nowych pracowników i pozwala zacząć efektywną pracę nowozatrudnionych już po paru dniach obsługi nowej wersji systemu.
Oferty szyte na miarę
Z punktu widzenia obsługi klienta i zysków dla samego biura podróży, jedną z ważniejszych nowości w SRW jest „decision support bar”, czyli moduł wspierający sprzedaż. Dzięki niemu agent biura może zaproponować klientowi rekomendacje dotyczące podróży, które będą stanowiły wartość dodaną oferty. Daje to agentowi pełen wgląd w sytuację i możliwość zaproponowania klientowi oferty jak najbardziej dostosowanej do jego potrzeb. Podobną funkcję pełnią widgety, takie jak aplikacje Sabre Red Apps, tworzone także przez same biura. Innym ułatwieniem dla agenta jest panel informacyjny, dzięki któremu zyskuje on możliwość zaproponowania dodatkowych usług oraz serwisu.
Agent ma też do dyspozycji podpowiedzi od samego systemu, dzięki którym jest powiadamiany o preferencjach klienta, co do ulubionych linii lotniczych i hoteli, możliwości uzyskania dodatkowej prowizji od dostawcy oraz opcji dodania do oferty marży. Inną nowością jest zintegrowanie aplikacji do „inspirujących zakupów”. Dzięki wprowadzeniu takiego rozwiązania agent może wyszukiwać oferty wprowadzając do sytemu słowa klucze np. „góry”, „morze” czy „Wyspy Kanaryjskie”. W odpowiedzi system zwróci listę dostępnych kierunków wraz z cenami, wzbogaconą o zdjęcia z proponowanych destynacji.
Wyzwania technologiczne
Podczas prac nad prototypem zespół musiał dokonać niełatwego wyboru technologii, zwłaszcza dotyczącej graficznego interfejsu użytkownika (GUI). Jako że za cel postawiono sobie, że produkt będzie działał zarówno na desktopie, w przeglądarce, jak i na urządzeniach mobilnych to wybór padł na HTML5, JavaScript oraz CSS3. W tamtych czasach (2013-2014) nowe frameworki do JavaScript nie powstawały z tygodnia na tydzień. Architekci Sabre analizowali Angular 1, ale ze względu na dwukierunkowe wiązanie danych (ang. two-way binding) między modelem a widokiem, wydajnościowo nie sprawdził się w tak złożonej aplikacji. Rozpatrywano także rozwiązania czysto mobilne jak PhoneGap (obecnie Apache Cordova), ale i w tych technologiach napotkano ograniczenia ze skalowalnością rozwiązania. Ostatecznie warstwa prezentacji została zbudowana w oparciu o szkielet Backbone wsparty popularnymi ówcześnie bibliotekami, która była osadzona w komponencie używającym silnika WebKit. W trakcie pracy nad produktem deweloperzy przeszli z WebKit’a dostarczanego z JRE na inny komponent oparty na Chromium, aby poprawić wydajność i responsywność aplikacji. Jedną z przyjętych zasad jest implementacja zgodna z paradygmatem Responsive Web Design (RWD), czyli techniki projektowania interfejsu użytkownika, tak aby jego wygląd i układ dostosowywał się automatycznie do rozmiaru i rozdzielczości ekranu. Od kilku miesięcy trwają prace nad modernizacją stosu technologicznego interfejsu graficznego i wdrożeniu technologii, takich jak TypeScript i React.
Sabre Red Workspace jest łatwo rozszerzalną platformą pozwalającą na dostosowanie do indywidualnych potrzeb klienta poprzez udostępnienie API w postaci Sabre Red Workspace Developer Toolkit. API umożliwia klientom, jak i zewnętrznym dostawcom oprogramowania tworzenie własnych aplikacji zwanych Red Apps, które są dystrybuowane na platformie Red Apps Centre (RAC).
Obecnie nad produktem w krakowskim biurze pracuje około 100 inżynierów podzielonych na mniejsze, w pełni funkcjonalne zespoły, pracujące w zwinnej metodyce SCRUM. Nowe Sabre Red Workspace zostało już wdrożone u kilku kluczowych (w tym także nowo pozyskanych) klientów Sabre i jest sukcesywnie dostarczane do pozostałych klientów Sabre zlokalizowanych na całym świecie.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu