9

Sztuczna inteligencja przewiduje pogodę, gra w pokera i trolluje ludzi. A to dopiero początek!

Sztuczna inteligencja (SI) to słowo wytrych - chyba trudno wskazać inne hasło, które obecnie jest odmieniane przez wszystkie przypadki w branży IT. Lata temu można ją było zobaczyć wyłącznie w filmach sci-fi. Teraz SI obecna jest nawet w kieszeni każdego z nas.

Sztuczna inteligencja w smartfonach i telewizorach to w dużej mierze termin marketingowy, dobór słów mających rozpalać wielkie nadzieje i wyobrażenia. Obecna SI oparta jest na uczeniu maszynowym (Machine Learning; ML) i/ lub głębokim (Deep Learning; DL). I choć wciąż daleko jej do prawdziwej sztucznej inteligencji, to może pochwalić się licznymi osiągnięciami. W niniejszym tekście poznacie najciekawsze z nich.

SI przewiduje pogodę

W 2016 roku, NERSC (National Energy Research Computing Center) wykorzystano SI do analizy danych meteorologicznych oraz przewidywania potencjalnie niebezpiecznych warunków atmosferycznych. Dokładność wyliczeń wyniosła między 80-90%, co jest niemałym osiągnięciem.

SI wygrała partyjkę z mistrzami GO oraz Pokera

Sztuczna inteligencja ma coraz to bogatszą bazę osiągnięć w grach, jednak przełom nastąpił w 2015 oraz 2016 roku. To wtedy Fan Hui oraz Lee Sedol, jedni z najlepszych graczy Go, przegrali z AlphaGo, programem opracowanym przez firmę DeepMind.Mecz z Lee Sedolem zakończył się wynikiem 5:0 dla AlphaGo. Kolejny oponent okazał się trudniejszy, jednak i to nie wystarczyło. Mecz zakończył się wynikiem 4:1 dla AlphaGo. Biorąc to pod uwagę, czasopismo Science wybrało SI od DeepMind jako jeden z przełomów 2016 roku.

W 2017 roku, Libratus – sztuczna inteligencja stworzona na Uniwersytecie Carnegie Mellona w Pittsburghu – rozegrał 20-dniowy maraton Pokera, w którym pokonał czterech profesjonalnych graczy. Wydarzenie to nazwano „Brains Vs. AI: Upping the Ante”, co w wolnym tłumaczeniu można przełożyć na „Umysł kontra SI: Podnosząc stawkę”.

SI kieruje ruchem ulicznym

Chińskie miasto Hangzhou od lat mierzyło się z problemem korków ulicznych. W 2017 roku pojawił się pomysł wykorzystania SI do kontrolowania ruch w obrębie miasta i dość szybko został wdrożony w życie. SI zbiera informacje z kamer ulicznych, dane GPS pojazdów oraz dane z Autonavi. Korzystając z nich potrafi kontrolować oświetlenie na drogach i kierować ruchem w sposób optymalny.

SI odkrywa nowe zastosowania dla znanych leków, a nawet tworzy nowe leki

Na początku tego roku, zagraniczne media informowały o wynalezieniu nowego leku (na nerwicę natręctw). I nie byłoby w tym niczego dziwnego, gdyby nie fakt, iż lek ten stworzyła sztuczna inteligencja. Andrew Hopkins, jeden z jej twórców przyznał, że ich SI przeanalizowała potencjalne związki molekularne, a następnie porównała je z obszerną bazą parametrów. Lek nie trafił jeszcze do powszechnego stosowania, bowiem najpierw musi przejść testy, które mają odbyć się najpierw w Japonii, a później także w innych krajach.

SI pomaga w rolnictwie

SI to nie tylko ambitne projekty na wielką skalę, ale także mniejsze, nie koniecznie tam, gdzie byśmy się ich spodziewali. System oceny ogórków w Japonii nie podlega określonemu standardowi, a każdy hodowca stosuje własny system oceny. Prowadzi to do wielu trudności, gdyż ocenie podlega wiele aspektów ogórka (kształt, kolor, powierzchnia skórki, itp.), a brak standaryzacji dodatkowo wszystko utrudnia. Dlatego też opracowano SI, która korzysta z Deep Learningu oraz biblioteki TensorFlow od Google. Jako serce SI służy nie ogórek, a malinka – Raspberry Pi 3, do którego podłączony jest aparat.

Działanie mechanizmu jest stosunkowo proste. Zdjęcie z aparatu jest wysyłane do sieci TensorFlow, gdzie sprawdzane jest czy obiekt na obrazku to ogórek. Kolejnym etapem jest klasyfikacja ogórków wg przyjętej klasyfikacji.

SI potrafi kontrolować maszyny

Drony

W 2016 roku, startup Exyn Technologies Inc. zaprezentował exynAI, SI zdolną do sterowania dronem bez udziału człowieka. ExynAI wykorzystuje system czujników oraz SI, dzięki którym tworzy mapę otoczenia i planuje swoją trasę.

Roboty

AIBO od Sony

AIBO to robotyczny pies od Sony. Potrafi chodzić, biegać, a nawet podążać za kolorami. Mówi się, że pies to najlepszy przyjaciel człowieka i nazwa robota Sony tylko to potwierdza, ponieważ AIBO zarówno w wymowie, jak i pisowni przypomina japoński wyraz „aibou” oznaczający partnera.

ASIMO od Hondy

ASIMO to robot, który formą nieco przypomina człowieka, a jego możliwości są naprawdę szerokie, np.

  1. ASIMO potrafi wykrywać poruszające się obiekty oraz postacie
  2. rozpoznaje gesty i potrafi odpowiednio zareagować, gdy chce mu się podać dłoń, wskazać jakiś obiekt lub pomachać na do widzenia
  3. jest świadomy swojego otoczenia i potrafi się w nim odnaleźć
  4. rozpoznaje dźwięki i twarze, a także potrafi je odróżnić. Dzięki temu może wejść w interakcję z człowiekiem, a nawet iść za nim
  5. zwraca uwagę na źródło dźwięku (niczym NPC w grze idący w miejsce, gdzie gracz rzucił kamień), zwłaszcza upadającego obiektu
  6. choć nie jest zbyt szybki, ASIMO potrafi chodzić, biegać oraz dostosować wielkość i szybkość kroków oraz postawę ciała w zależności od terenu

SI potrafi rozpoznawać emocje na zdjęciach i na plikach dźwiękowych

W 2015 roku Microsoft zaprezentował API zdolne do wykrywania twarzy, a także rozpoznawania emocji. Ludzkie emocje są bardzo złożone i często nie mówią całej prawdy, więc wynik nie zawsze był poprawny.

Możliwości SI nie ograniczają się wyłącznie do zdjęć. Może być to w zasadzie dowolna rzecz, plik dźwiękowy, kod programu, DNA, itd.

Funkcje zdrowotne wciąż zyskują na popularności. Zarówno w akcesoriach używkowych (smartwatche, opaski), jak i w oprogramowaniu. Pozostając przy tym drugim warto wspomnieć o VocalisHealth, które analizuje nagrania dźwiękowe w celu analizy stanu zdrowotnego pacjenta. Wiarygodność takiego testu jest mocno dyskusyjna, lecz projekt jest stale rozwijany.

SI trolluje ludzi

23 marca 2016 roku Microsoft zaprezentował nowego chatbota o nazwie Tay. Platformą docelową dla jego działania miał być Twitter, jednak rozwój wydarzeń zaskoczył giganta. 16 godzin, tylko tyle czasu wystarczyło by Tay został wyłączony. Powód okazał się prosty – użytkownicy Twittera uczyli Taya obraźliwych wypowiedzi oraz rasizmu.

SI ustanowiła rekordy w grach ATARI

Kolejne osiągnięcie SI od firmy DeepMind. Tym razem nie w Go, a w grach na konsolę Atari. Deep Q-Learning, bo tak nazywa się wspomniana SI, oparta jest o Deep Learning, dzięki któremu drogą prób i błędów poznała wszelkie tajniki gier z Atari, tym samym ustanawiając rekordy nie do pobicia. Przynajmniej nie przez człowieka. No, chyba, że jednak komuś się to uda.

SI „umie” w branżę kreatywną

Pisze skrypty do filmów

W 2016 roku Oscar Sharp wydał swoje nowe dzieło – film krótkometrażowy, pt. „Sunspring”. Skrypt do tego filmu napisała SI o nazwie Benjamin. Akcja Sunspring umiejscowiona jest w przyszłości, w której trójka bohaterów – H, H2 oraz C – doświadczą nieco miłości i zabójstwa.

Tworzy muzykę

Tworzenie muzyki to jedno z zajęć kojarzących się z kreatywnością. I tutaj SI pokazuje swoje umiejętności na wiele sposobów, np. Popgun potrafi miksować muzykę, a także pisać własne utwory i piosenki.

Maluje niczym van Gogh

Vincent van Gogh, znany i uznany artysta, kojarzony jest z unikalnym stylem, jaki ukazywał na swoich dziełach. Wśród nich jest Gwiaździsta noc. Powielenie go może sprawiać problemy nawet obecnym artystom, lecz dla SI nie stanowi wyzwania. Specjaliści z BETHGE LAB opracowali SI, która potrafi zamienić dowolne zdjęcie w obraz niczym wyjęty spod pędzla van Gogha.

Źródło: BETHGE LAB 

Zastosowania dla SI wciąż są odkrywane

SI ma na swoim koncie liczne osiągnięcia, a mowa tu o SI opartej o uczenie maszynowe i/ lub głębokie. Czy w przyszłości pojawi się SI oparta o kognitywistykę oraz heurystykę i spełni się prezentowany w licznych filmach oraz serialach scenariusz, w którym ludzie i roboty współistnieją? To się okaże.