93

Stworzyłeś aplikację mobilną. Świetnie! Tylko co dalej? Czyli parę słów o promowaniu i dystrybucji aplikacji

Aplikację mobilną stworzyć może teraz niemal każdy. No może nie każdy, ale bariery wejścia na rynek są bardzo małe w porównaniu do wielu innych obszarów rynku. Wystarczy kilka dni pracy, aby powstała prosta aplikacja mobilna. Swego czasu przeżywaliśmy boom na „biznesy w internecie”. Większość tych projektów poległa bardzo szybko. Teraz kolejne pokolenie ambitnych developerów próbuje […]

Aplikację mobilną stworzyć może teraz niemal każdy. No może nie każdy, ale bariery wejścia na rynek są bardzo małe w porównaniu do wielu innych obszarów rynku. Wystarczy kilka dni pracy, aby powstała prosta aplikacja mobilna. Swego czasu przeżywaliśmy boom na „biznesy w internecie”. Większość tych projektów poległa bardzo szybko. Teraz kolejne pokolenie ambitnych developerów próbuje swych sił tworząc aplikacje mobilne. Jeśli jesteś jednym z nich, przeczytaj poniższy tekst i poznaj istotne formy promocji, które pomogą ci osiągnąć swój cel.

Oczywiście nawet największe budżety na promocję nie pomogą, jeśli twoja apka nie będzie odpowiedzią na realne zapotrzebowanie odbiorców. Załóżmy jednak, że jesteś w tym niewielkim gronie twórców/pomysłodawców, których produkt jest sensowny i dobrze wykonany, a żeby wzbudzić realne zainteresowanie twoją apką, potrzebne jest jedynie dotarcie do odpowiedniej grupy odbiorców. Warto być świadomym dostępnych narzędzi, które pomogą zwiększyć zasięg i ilość pobrań aplikacji.

1. Optymalizacja jeszcze w obrębie marketu

Jeśli chcesz zwiększyć szanse, że ktoś w ogóle trafi na twoją aplikację, zoptymalizuj wpis na jej temat w AppStore (więcej o App Store Optimization) i Google Play. Zastanów się, kto jest twoim odbiorcą i po jakich słowach kluczowych może szukać usługi, którą oferujesz. Uwzględnij te frazy w nazwie aplikacji i jej opisie.

W marketingu i sprzedaży bardzo ważne jest pierwsze wrażenie. W sieci masz zaledwie kilka sekund, aby przykuć uwagę odbiorcy. Wykorzystaj screeny, które pokazują zarówno funkcjonalność, jak i estetykę aplikacji. Aspekty wizualne wbrew pozorom są bardzo istotne. Monika Mikowska (autorka bloga jestem.mobi) rekomenduje twórcom aplikacji mobilnych zasadę 3P – mają być Piękne, Proste i Praktyczne. Postaraj się, aby twoja aplikacja była właśnie taka, i aby sposób jej zaprezentowania w markecie to w jasny sposób pokazywał.

Poznaj najlepsze praktyki z zakresu optymalizacji w Google Play i App Store dzięki infografikom od Searchman.com:


2. Mądrze wykorzystaj media społecznościowe

Niektórzy zakładają, że skoro ich odbiorca to np. klient biznesowy, to promowanie produktu na Facebooku nie ma sensu. Nic bardziej mylnego. Oczywiście w niektórych branżach dużo ciężej wzbudzić zaangażowanie pod postami i budować społeczność na fanpage’u. Niemniej czasy, w których to były priorytety działań marketingowych na Facebooku już minęły. Teraz w pierwszej kolejności liczy się rozpoznanie grupy docelowej i dobrze targetowana reklama.

Użytkowników Facebooka jest ponad miliard. Wśród nich są również twoi potencjalni klienci. Jeśli umiejętnie wykorzystasz dostępny system reklamowy, dotrzesz do swojej grupy docelowej stosunkowo niskim kosztem.

W działaniach na Facebooku twoim priorytetem powinny być konwersje, a nie liczba fanów. Serwis Marka Zuckerberga pozwala tworzyć reklamy zorientowane konkretnie na pobieranie aplikacji, a także daje możliwość mierzenia skuteczności podejmowanych działań. Zobacz, jak promować swoją aplikację według oficjalnych wytycznych Facebooka: Facebook: Ads for Apps.

Na Facebooku są wszyscy, ale bardzo możliwe, że twoi potencjalni klienci są bardziej aktywni na Twitterze. Chcesz trafić do użytkowników urządzeń mobilnych, geeków, ludzi młodych, heavy-userów? Twitter to idealne miejsce. Aż 80% użytkowników tego serwisu to użytkownicy typu mobile-only! Ponadto na Twitterze funkcjonuje w praktyce coś, co na Facebooku istnieje tylko w teorii. Jest to hashtag, który pozwala dotrzeć do treści i kont związanych z określonym tematem. Dzięki temu możesz zarówno znajdować interesujących cię użytkowników, jak i ułatwić im dotarcie do ciebie.

3. Łap użytkownika, gdy ten trzyma telefon w ręku

Powinieneś się skupić na dotarciu do użytkowników w momencie, gdy korzystają oni z urządzeń mobilnych. W ten sposób ułatwiasz im zadanie w postaci pobrania aplikacji. Wykorzystanie mediów społecznościowych, z których wiele osób korzysta przez smartfona, to tylko jeden ze sposobów. Drugim jest mocno niedoceniana przez fanów nowych technologii komunikacja SMS.

Jeśli dysponujesz bazą numerów swoich Klientów, dla których Aplikacja jest dodatkowym kanałem korzystania z Twoich usług to możesz wysłać krótki komunikat zapraszający do pobrania aplikacji i dołączyć skrócony link do właściwego marketu lub po prostu do landing page, na którym umieścisz odnośniki do dostępnych wersji. Wsparcie kampanii promocyjnej kanałem SMS, może podnieść jej efektywność nawet o kilkanaście procent! Case pokazujący wsparcie pobrań aplikacji za pomocą kanału SMS został opisany ostatnio na blogu SMSAPI

4. Pobudź popyt i zainteresowanie swoim produktem przez content marketing

Jeśli twoja aplikacja ma odpowiadać na realne potrzeby użytkowników (a lepiej żeby tak było…), to pomyśl o publikacji treści (w mediach własnych i nabytych), które są związane z tą konkretnie problematyką. Masz do dyspozycji wiele możliwości: wpisy na blogach, filmy na YouTube, infografiki etc. Postaraj się dotrzeć do blogerów, vlogerów i wydawców, których czytają i oglądają twoi potencjalni klienci. W ten sposób możesz stworzyć bardzo silne skojarzenie: określony problem → rozwiązanie w postaci twojej aplikacji, a stąd już krótka droga do zwiększonej liczby pobrań.

Content marketing to nie tylko chwilowa moda, lecz od dawna obecny sposób angażowania odbiorców. Możesz spróbować burzy mózgów ze swoimi współpracownikami, aby jasno określić obszary zainteresowań i problemy, z którymi na co dzień spotykają się osoby, do których skierowana jest twoja oferta. Następnie dobierz kanały, w których osoby te przebywają i dostosuj do nich odpowiednią formę (wideo, tekst, infografikę, memy etc.). Dzięki temu dotrzesz z odpowiednim przekazem do odpowiednich osób.

5. Wykorzystaj potencjał mobilnych reklam displayowych

Podobnie jak w przypadku reklam na Facebooku, reklamy AdWords również dają możliwość zastosowania formatów zorientowanych na pobranie aplikacji mobilnej. Może nie być łatwo dobrać odpowiednie słowa kluczowe, aby emitować skuteczne reklamy tekstowe w wynikach wyszukiwania. Zamiast tego skup się na reklamie displayowej i wideo w treści serwisów internetowych.

Warto także próbować (jak w przypadku wcześniej wymienionych kanałów komunikacji) dotrzeć do użytkowników, gdy akurat korzystają z urządzeń mobilnych. W tym celu możesz skorzystać z platform umożliwiających wyświetlanie reklam wewnątrz innych aplikacji mobilnych.

6. Bierz udział w wydarzeniach

Pamiętaj, że poza internetem też jest życie! Spędzamy mnóstwo czasu patrząc się w monitory i ekrany smartfonów, ale poza siecią również istnieje szereg sposobów, aby dotrzeć do odbiorców produktów internetowych. Pamiętaj o wszelkiego rodzaju wydarzeniach, poczynając od lokalnych meetupów i barcampów, na dużych konferencjach marketingowych i technologicznych kończąc. Stwarzają idealną okazję do zaprezentowania swojej firmy, networkingu, budowania relacji.

Wykorzystaj potencjał wydarzeń branżowych do pozyskania nowych kanałów promocji, nakłonienia branżowego eksperta do napisania recenzji, zachęcenia do darmowego testowania przez określony okres czasu, a także wysłuchania opinii specjalistów dotyczących swojej aplikacji. Dzięki temu możesz uniknąć wielu błędów lub pokierować rozwojem swojego projektu w nowym, lepszym kierunku.

Jeśli zastosujesz wyżej wymienione taktyki i narzędzia, to na pewno zwiększysz ilość pobrań i rozpoznawalność swojej aplikacji. Przy okazji wypatruj innych kanałów, które być może będą bardziej pasowały do twojego projektu i preferencji klientów. Okazje, aby zrobić buzz wokół swojej marki trafiają się co chwilę – trzeba tylko umieć je dostrzec.

Autorem tekstu jest Szymon Słowik, redaktor serwisu MarketingMobilny.pl, na łamach którego branżowi praktycy publikują artykuły eksperckie na temat technologii i marketingu mobilnego.

Grafika: David Martin on Flickr CC BY-SA 2.0