Spadek wielkości sprzedaży dysków HDD nie jest chyba dla nikogo zaskoczeniem. Rynek PC od wielu lat jest w stagnacji, a w dodatku coraz większą popularność zdobywają dyski SSD. Zaskakujący może być tylko fakt, jak ten proces ma przyśpieszyć w tym roku. Szacunki mówią o tąpnięciu rzędu 50%.
Nikt już nie chce HDD w swoim PeCecie
Spójrzmy prawdzie w oczy, dyski SSD pod każdym względem są lepszym wyborem w domowym komputerze. Zapewniają o niebo lepszy komfort pracy, oferują wystarczającą pojemność i co najważniejsze, wreszcie kosztują tyle, że zakup dysku HDD przestaje być opłacalny. Zauważyli to też producenci notebooków, którzy nawet w najtańszych wersjach swoich produktów często oferują już nośniki SSD, a dysk HDD częściej można spotkać jako nośnik dodatkowy. Niestety w tym roku będzie to bardzo dobrze widoczne na wykresach sprzedaży.
Według analizy przygotowanej przez japońską firmę Nidec, producenta silników do dysków HDD, którego produkty znajdują się w 85% dysków sprzedawanych na całym świecie, sytuacja na rynku PC jest tragiczna. Jeszcze 5 lat temu, w 2013 roku na rynek komputerów trafiło około 289 milionów dysków HDD. W tym roku ma to być zaledwie 65 milionów, pięciokrotnie mniej niż 5 lat temu i aż o połowę mniej niż jeszcze w zeszłym roku. Wyraźnie spada też ogólna sprzedaż, jeszcze w 2010 roku na świecie sprzedano ponad 650 milionów dysków HDD, w tym roku będzie to już tylko nieco ponad 300 milionów.
Przed takimi firmami jak Western Digital czy Seagate stoją spore wyzwania i nie dziwi już pewnie nikogo fakt, że obie mają w swojej ofercie również nośniki SSD. Wygląda na to, że ze sprzedaży dysków HDD przychody będą coraz mniejsze, choć nie dotyczy to każdego rodzaju nośników.
Dyski zewnętrzne i dla centrów danych cały czas popularne
Drastyczne spadki sprzedaży dotyczą w zasadzie tylko rynku PC. Sprzedaż dysków zewnętrznych montowanych w obudowach z portem USB/Thunderbolt cały czas utrzymuje się na stałym poziomie około 100 mln sztuk rocznie. To nie zmieni się w najbliższej przyszłości i będzie stanowiło nadal bardzo ważny, jeśli nie najważniejszy segment dla producentów HDD. Cały czas rośnie też sprzedaż dysków dla centrów danych, które z definicji są produktami droższymi i zapewniającymi wyższą marżę. Nie jest wykluczone, że za kilka lat będzie to główne źródło przychodów, bo nie zapowiada się aby apetyt ludzkości na umieszczanie danych w chmurze zmalał w przewidywalnej przyszłości.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu