Felietony

Podsumowanie roku w polskim web 2.0

Grzegorz Marczak
Podsumowanie roku w polskim web 2.0
Reklama

Rok 2006 był wydaje się bardzo udany i owocny jeśli chodzi o serwisy wpisujące się w trend web 2.0. Nie oznacza to jednak spektakularnych wykupów, prz...

Rok 2006 był wydaje się bardzo udany i owocny jeśli chodzi o serwisy wpisujące się w trend web 2.0. Nie oznacza to jednak spektakularnych wykupów, przejęć czy też ofert współpracy dla autorów tychże serwisów.

Reklama

Rok 2006 na pewno był rokiem przełomowym jeśli chodzi o web 2.0 – nie tylko dlatego, że powstało bardzo dużo ciekawych serwisów ale dlatego, że trend ten został dostrzeżony przez większych graczy takich jak interia.pl, o2.pl czy gazeta.pl.

12 miesięcy do wydawał by się dość mało ale w Internecie jest to czasowa przepaść. Rok 2005 a właściwie jego koniec to powstanie wykopu czyli polskiego odpowiednika digg.com. Serwis ten mimo iż nie zyskał olbrzymiej popularności stał się swojego rodzaju symbolem polskiego web 2.0 i gdziekolwiek ktokolwiek nie pisze o web 2.0 zawsze wymienia właśnie ten serwis.

Oczywiście wykop to nie jedyny reprezentant tego trendu który istnieje na rynku od 2005 roku. Można powiedzieć, że wszystkie rodzaju blogi, serwisy społecznościowe (grono, filmweb, wikipedia) istniały dużo wcześniej.

Gdyby chcieć ułożyć chronologicznie wszystkie starty polskich serwisów web 2.0 w roku 2006 była by to dość długa lista na której z pewnością zabrakło by kilku serwisów. Moim zdaniem najważniejsze wydarzenia mienionego roku to :

  • Start serwisu linkologia czyli pierwszego polskiego odpowiednika delicji. Niestety teraz już wiemy iż serwis ten nie przyjął się w polskim Internecie. Osobiście uważam, że delicje mimo iż są angielsko-języczne to jednak są dużo wygodniejszym w użyciu serwisem.
  • Start serwisu idziemy.net czyli polskiego odpowiednika serwisu upcoming.org – niestety serwis również nie przyjął się i w tej chwili umiera.
  • W lutym gazeta wyborcza pisze o web 2.0 jako o rewolucji w Internecie - Czy web 2.0 to rewolucja w internecie? . Artykuł bardzo przydatny jeśli chodzi o promocje trendu web 2.0
  • Reklama
  • Gazeta wyborcza uruchamia serwis gwar.pl czyli konkurencje dla naszej ikony polskiego web 2.0 czyli wykopu. Gwar niestety zostaje przyjęty dość chłodno przez naszą blogosferę (moim zdaniem niesłusznie) lecz szybko zdobywa sobie na tyle dużą popularność iż artykuły przybywają w dość regularnym tempie. Niestety gwar nie staje się polskim digg-iem a tym bardziej nie wyprzedza jeśli chodzi o popularność wykopu.
  • Rusza regionalny serwisu Wrocek.pl – bardzo dobrze zrobiony i przemyślany serwis który jednak z racji ograniczenia tylko do zagadnień wrocławskich traci możliwość rozszerzania swojego zasięgu. Chociaż padało wiele sugestii aby takie serwisy stworzyć dla innych miast.. Wrocek rozwija się prężnie i jak do tej pory jest to silny reprezentant web 2.0 w Polsce.
  • Reklama
  • Publicystyka obywatelska czyli ithink.pl – kolejna mocna pozycja w Polsce czyli serwis który udostępnia swoim użytkownikom możliwość pisania i publikacji artykułów. Serwis działa prężnie do dnia dzisiejszego stając się częścią portalu Pino.pl
  • Pierwsze „mieszanki” z mapami google czyli miejsce.info. Strona dzięki której możesz stworzyć mapę dojazdu / dojścia do ciekawych miejsc w twojej okolicy lub w całej Polsce. Strona korzysta z API google maps
  • Podaj.net – startuje bardzo ciekawy serwisu umożliwiający wymianę książek. Serwis ten aktynie się rozwija i działa do tej pory. Autor serwisu uruchomił niedawno równie ciekawą stronę abytaniej.pl na której można prezentować produkty promocyjne.
  • Powstaje Opowiadam.pl miejsce gdzie wspólnie z innym tworzy się (pisze) opowiadania.
  • Powstaje pytamy.pl – czyli serwis z pytaniami i odpowiedziami. Teraz trochę autoreklamy – serwis rozwija się nadzwyczaj dobrze – w grudniu prawdopodobnie osiągniemy 100,000 unikalnych użytkowników. A na przyszły rok szykujemy duże i dużo niespodzianek dla naszych użytkowników.
  • Reklama
  • Nowa porównywarka cen czyli nokaut.pl – serwis który miał być cudem nokautującym konkurencje jak dla mnie jak na razie komercyjną wpadką. (komercyjnych ponieważ ma za plecami inwestorów którzy na pewno patrzą na wyniki i osiągnięcia)
  • Startują trzy serwis trendomierz.net , trendomierz.pl (agregatory informacji z polskiego Internetu) oraz biznes.net – kolejna platforma networkingowa – skierowana bardziej na osoby poszukujące kontaktów biznesowych.
  • W międzyczasie odbywa się chyba pierwsza w Polsce konferencja poświęcona web2.0. Konferencja okazała się ciekawa i przydatna i spotkała się z dobrym odbiorem słuchaczy
  • Dziennikarstwo obywatelskie pojawia się w Polsce dzięki serwisowi wiadomości24.pl, mimo zachwytu niektórych mnie osobiście raziła początkowo sytuacja kopiowania artykułów z papu. Jak podaje redakcja w chwili obecnej serwis osiągając 238tyś. unikalnych użytkowników.
  • Startuje Wikidot.com - farma darmowych stron Wiki, konkurencja dla PBWiki, Wikia, WikiSpaces i WetPaint
  • Linkr.pl czyli kolejny polski wykop tylko tym razem ze stajni osemka.pl – nic więcej napisać nie można.
  • Tematyczny wykop dla PR-owców czyli pr.org.pl – pomysł nieudany, a strona już chyba nie istnieje.
  • Moje-marzenia.pl czyli rejestracja marzeń ? – właściwie nie wiem czy się udało ale patrząc na pierwszą stronę i ostatnio dodane marzenia to chyba niestety nie.
  • Vidoesift.pl , smog.pl, video.i123.pl czyli serwisy które grupują i wyświetlają filmy z takich serwisów jako video google czy youtube.
  • Startuje pierwszy polski serwis wymiany rzeczy czyli bubbler.pl - moim zdaniem znakomity pomysł, wykonanie bazujące na schemacie aukcji internetowych też ok. Ale.. właśnie jest jakieś ale – serwis nie zdobył sobie tak dużej popularności jaką sobie wyobrażałem – przedmiotów dodanych do wymiany na dana kategorię jest po kilkadziesiąt.
  • Startuje zadajpytanie.pl – czyli konkurencja dla pytamy.pl. Serwis wystartował z wielką pompą czyli konferencją prasową dla dziennikarzy. Niestety (ale dobrze dla pytamy) serwis popełnił dużo błędów na początku i teraz raczej dryfuje w nicość. Nie mówiąc o tym iż wprowadzają model biznesowy oparty na płatnych pytaniach do specjalistów czyli czymś z czego właśnie wycofało się google
  • W międzyczasie Sebastian z web20.pl robi kawał dobrej roboty czyli przygotowuje artykuł o polskim web 2.0. Artykuł zostaje opublikowany na readwriteweb.com
  • Po cichu uruchomiony zostaje hraps.pl czyli nowy agregator RSS – wykonany bardzo schludnie i ciekawie jednak bez wsparcia marketingowego nikt się o nim nie dowie.
  • Rusza serwis wspomagający badania w Internecie czyli webankieta.pl – bardzo ciekawy i rozbudowany serwis który pomoże każdemu kto chce przeprowadzić nieco bardziej zaawansowane badania opinii.
  • W międzyczasie wykop.pl zostaje kupiony przez prywatnego inwestora – nikt nie wie dlaczego i za ile ale zakup te miał na szczęście wpływu na charakter serwisu.
  • Traduko.info – powstaje serwis dla społeczności tłumaczy Inicjatywa bardzo ciekawa i dość oryginalna (autorzy twierdzą, że to jedyny tego typu serwis w Internecie). Nie wiem jak wygląda rozwój serwisu o czy jest wyszedł on już z fazy testów ale trzymam za niego kciuki.
  • Zapytaj.com.pl i wkrotce.pl czyli kreatywna agencja Dige atakuje. Zapytaj czyli to samo co pytamy.pl , wkrótce czyli serwis pomysłem podobny do idziemy.net.
  • Streemo.pl , wrzuta.pl – czyli serwisy hostujące pliki audio i video. Sukcesy youtube powodują iż tego typu serwisy są coraz bardziej popularne w Polsce. Sytuacja taka nie przeszła niezauważenie i np. interia uruchomiła swój serwis video.interia.pl.
  • Iloggo.pl czyli ? – no właśnie zrozumie funkcjonalności tej strony jest na tyle trudne iż sami autorzy zauważyli iż coś jest nie tak. Generalnie iloggo ma być miejsce gdzie zbiera się link do naszych ulubionych stron. Serwis wspierany przez firmę ATM w postaci 0,5 miliona złotych.
  • Koniec roku to również wysyp digg-o podobnych serwisów czyli mojbiznes.pl (informacje tematycznie związane z biznesem), spych.pl, wygrzeb.com (tematycznie o fotografii i sztuce fotografowania), linkbox (autorzy twierdza że jest to miejsce do zbierania ulubionych linków), abytaniej.pl – bardzo fajny pomysł na prezentowanie promocyjnych artykułów z rożnych sklepów w jednym miejscu.
  • Rusza Pino.pl czyli serwis, którego w chwili obecnej chyba jeszcze nie można nazywać portalem. Pino ma integrować poprzez wspólne logowanie serwisy takie jak prv.pl, osobie.pl, ithink.pl, patrz.pl
  • Jedno z ostatnich i zarazem bardzo ciekawy wydarzeń to inwestycja MCI w serwisy biznes.net i trendmierze oraz powołanie przez MCI wraz z Michałem Faberem spółki webkwadrat.pl.
  • Zapowiadana jest konferencja organizowana przez Lewiatan Business Angels o ciekawie brzmiącym tytule „ Od web 2.0 do zysków”

Tak w telegraficznym skrócie przedstawia się rok 2006 z mojego punktu widzenia. Jestem świadom, że pominąłem wiele ważnych wydarzeń czy też startów nowych serwisów – jednak nie byłem w stanie wszystkiego wyłapać ( wpis ten powstał na bazie informacji z mojego bloga oraz z bloga Sebastiana web20.pl)

Mam nadzieję, że rok 2007 będzie rokiem weryfikacji całej teorii związanej z web 2.0. Mam cichą nadzieję, że rynek się nieco uporządkuje a powstające pomysły będą coraz ciekawsze i coraz bardziej oryginalne.

Z tego krótkiego podsumowania widać, że polskie web 2.0 jest całkiem aktywne - wiem, zaraz padną zarzuty o kopiowanie pomysłów z zagranicy, brak orginalności itp. Pomijając jednak te głosy desperatów można przyznać że w roku 2006 działo się wiele.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama