Apple

Rynek na którym Apple nie miało sobie równych jeszcze w tym roku przestanie być “ich”?

Kamil Świtalski
Rynek na którym Apple nie miało sobie równych jeszcze w tym roku przestanie być “ich”?
Reklama

Rynek podcastów był od dawna poletkiem Apple. Oni go wypromowali, ich aplikacja gromadziła miliony wiernych użytkowników, ale... jeszcze do końca roku według prognoz eMarketer miałoby się to zmienić.

Podcasty z każdym kwartałem cieszą się jeszcze większą popularnością. Gdy kilkanaście lat temu zasiadłem do mojej pierwszej audycji pobieranej z internetu i kopiowanej na przenośny odtwarzacz MP3, nie myślałem że rynek ten aż tak się rozwinie. Ba! W życiu nie myślałem, że doczekam się audycji po polsku. To nie jest tak, że polskie podcasty pojawiły się niedawno — nic z tych rzeczy. Ale ostatnie trzy lata przyniósł także nad Wisłą rozkwit polskich podcastów na każdy temat. A najwyraźniej ludzie polubili ten sposób konsumpcji treści.

Reklama


Przez lata to platformy Apple promowały podcasty na potęgę. Nie, oni niczego nie wymyślili — ale dodanie w 2005 roku do iTunes sekcji z audycjami było strzałem w dziesiątkę i pozwoliło internetowym audycjom przebić się do szerszego grona odbiorców. Ale od kiedy na to poletko zaczaiło się Spotify — sytuacja nie wygląda już tak kolorowo. Według prognoz firmy eMarketer, Apple straci pozycję lidera jeszcze w tym roku. Na pierwszym miejscu w tym wyścigu ma być — oczywiście — Spotify. Zdziwieni?

Jeżeli tak, to prawdopodobnie przespaliście ostatnich kilkadziesiąt miesięcy. Od kiedy Spotify zainteresowało się tym rynkiem - dość intensywnie zaczęło inwestować w kolejne produkcje - pojawiły się nawet jakieś szepty o tym, że Spotify produkcje które upchnie za tzw. paywallem — czyli będą dodatkowo płatne. Co z tego wyjdzie - czas pokaże. Pewnym jednak jest, że rynek Podcastów wyrywa się Apple z objęć — jeszcze w 2018 roku mieli oni 34% rynku, według eMarketera w tym roku poziom ten spadnie do 23,8%.  Z ich prognoz wynika, że do końca 2021 roku aż 28,2 miliona ludzi będzie słuchało podcastów na Spotify, u Apple zaś "tylko" 28 milionów. Jeżeli jednak ta tendencja się utrzyma, za kilka lat sytuacja może nie być taka wyrównana.

A póki co - zapraszam wszystkich do wysłuchania podcastu AntyWeb Po Godzinach - dostępny jest zarówno u Apple, jak i na Spotify ;-).

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama