Telekomy

Wiemy już jak Plus blokuje zdalnie telefony kupowane na raty

Grzegorz Ułan
Wiemy już jak Plus blokuje zdalnie telefony kupowane na raty

Temat nie jest nowy, informowaliśmy Was o tym w kwietniu ubiegłego roku. Wtedy to opisywaliśmy przykład zdalnego zablokowania numeru IMEI Samsunga Galaxy S7 użytkownikowi, który kupił go w sieci, z uwagi na przerwanie opłacania rat w Plusie przez poprzedniego właściciela telefonu.

Wtedy klient dowiedział się o tym od przedstawicieli serwisu Samsunga, do którego wysłał ten telefon z podejrzeniem uszkodzenia:

Smartfon z kompletem dokumentów, naprawiany (wymiana płyty głównej, ekranu i akumulatora), co było potwierdzone stosownymi zapisami w karcie gwarancyjnej. Po pewnym czasie telefon przestał logować się do sieci, więc został ponownie wysłany do serwisu z podejrzeniem kolejnej awarii płyty głównej. Serwis Samsunga w odpowiedzi udzielił informacji, że urządzenie jest w pełni sprawne, ale ma zablokowany numer IMEI. Pierwszy właściciel smartfonu przestał opłacać w terminie (lub całkowicie) raty za sprzęt, więc operator zablokował numer IMEI.

Zapytaliśmy o tamten przypadek przedstawicieli Plusa, którzy przekazali nam informację, że wszystko jest zgodne z regulaminem, przytoczyli przy tym zapis: Polkomtel zastrzega sobie prawo własności przedmiotu sprzedaży aż do uiszczenia ceny w całości.


Jednocześnie przesłali nam link do strony, gdzie klienci którzy planują kupić telefon w sieci mogą sprawdzić czy nie jest on obciążony jeszcze ratami i nadal jest własnością Plusa, który w każdej chwili może go zablokować, jeśli raty przestaną być płacone.

Zobacz też: Jak zablokować numer.

Wczoraj natomiast w serwisie Zaufana Trzecia Strona pojawiła się historia kolejnego użytkownika Samsunga Galaxy S7, który to z kolei nabył telefon na raty bezpośrednio w Plusie.


Po jego uruchomieniu i podłączeniu do sieci zaczęło się instalować na nim oprogramowanie, które żądało nieograniczonych niczym uprawnień administracyjnych o nazwie Knox Customization Agent. Po wielu perturbacjach, czy to z przedstawicielami Plusa czy Samsunga udało mu się ustalić, że to oprogramowanie służy do zdalnego zarządzania i blokady urządzenia instalowanego na telefonach Samsunga, sprzedawanych w Plusie (tylko w Plusie) na raty. Rzecznik prasowy Samsung Electronics Polska zastrzega przy tym, że program ten będzie można odinstalować po spłacie zobowiązań oraz, że nie zbiera żadnych danych klientów. Potwierdził to też przedstawiciel Plusa.

Problemem tutaj okazała się komunikacja, zarówno w procesie sprzedażowym, jak i później w sytuacji, gdy klient chciał się dowiedzieć, co to za aplikacja. Osobiście zastanawia mnie jeszcze różnica w tych dwóch historiach. W przypadku tej z zeszłego roku Plus zablokował zdalnie jedynie numer IMEI, do czego nie potrzebował żadnej aplikacji. Skąd pomysł na zwiększenie ingerencji w urządzenie poprzez dodatkową aplikację? Odpowiedź również znajdziemy w słowach przedstawicieli obu firm, otóż program daje możliwość komunikacji z klientem podczas korzystania z telefonu - funkcjonalność to tylko i wyłącznie wyświetlanie komunikatów dotyczących rat i ewentualne zablokowanie urządzenia w przypadku braku spłaty, przy jednoczesnym pozostawieniu możliwości dzwonienia na numery alarmowe oraz do działu windykacji naszej sieci w celu wyjaśnienia sytuacji. Natomiast samo zablokowanie numeru IMEI wyłącza definitywnie możliwość korzystania z urządzenia.

Może być też tak, że aplikacja instalowana jest na wszystkich nowych telefonach sprzedawanych na raty, ale blokadę numeru IMEI stosują tylko wtedy, kiedy klient zrootuje telefon, wgra nowe oprogramowanie i w ten sposób sprzeda go na wolnym rynku. Niemniej, jeśli kupujecie lub planujecie kupić telefon z drugiej ręki, koniecznie sprawdzajcie go pod tym linkiem.

Photo: georgejmclittle/Depositphotos.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu