37

Opel Astra – mistrz oszczędności i dynamiki prosto z Polski

Opel Astra od kilku generacji powstaje w polskich zakładach w Gliwicach i bez przerwy cieszy się dużym zainteresowaniem klientów. Po ostatnim odświeżeniu konstrukcji, pod maskę trafiły nowe silniki i skrzynie biegów, które wywindowały niemiecki kompakt na szczyt rankingów oszczędności. Co jednak równie istotne, nowe silniki nie straciły nic na swojej dynamice, która jest więcej niż wystarczająca. Dzisiaj sprawdzimy co stoi za sukcesem tego modelu, bo okazuje się, że nie tylko świetny napęd, ale też szereg nowoczesnych technologii.

Opel Astra z nowymi silnikami

Przy okazji ostatniego liftingu Opla Astry dokonano całkowitej zmiany gamy jednostek napędowych, które teraz stały się nie tylko oszczędniejsze, ale i emitują mniej CO2 z racji zaostrzających się norm emisji tego gazu cieplarnianego. Zgodnie z najnowszymi trendami w motoryzacji, w parze z ekologią idzie również mniejsze zużycie paliwa. Jak wskazują liczne testy w mediach branżowych, nowe silniki w Oplu Astra są naprawdę bardzo oszczędne. Co jednak równie jeśli nie nawet bardziej istotne z punktu widzenia nabywcy samochodu, są to nadal silniki turbodoładowane, którym nie brakuje mocy ani elastyczności. Opel znalazł sposób aby powiązać oszczędność i dynamikę w nowej konstrukcji silników i tym samym dostarczyć jak najlepszych wrażeń z jazdy zarówno kierowcy, jak i pasażerom.

Podstawowy silnik w gamie Opla Astry to trzycylindrowy motor o pojemności 1.2 litra, który w zależności od wersji rozwija moc 110, 130 lub 145 KM. We wszystkich trzech wersjach sparowany jest z manualną przekładnią o 6 przełożeniach, dzięki której nie musi pracować na wysokich obrotach nawet przy wyższych prędkościach. Konstrukcja silnika jest bardzo nowoczesna i pomimo trzech cylindrów, również bardzo cicha. Wszystko za sprawą wałka wyrównoważającego, który kręci się w przeciwnym kierunku do korbowodu i niweluje wszelkie wibracje. Testerzy tego modelu potwierdzają, że silnik w Oplu Astra pracuje bardzo cicho, a dzięki dobremu wyciszeniu kabiny jest praktycznie niesłyszalny nawet powyżej 3000 obrotów na minutę.

W gamie znajdziemy jeszcze jednostkę o pojemności 1.4 litra i mocy 145 KM, która wyposażona została w bezstopniową przekładnię automatyczną CVT oraz silnik diesla o pojemności 1,5 litra i mocy 105 KM lub 122 KM. W mocniejszej wersji może on być wyposażony nie tylko w manualną przekładnię (6 biegów) ale również bardzo nowoczesny, aż 9-stopniowy automat. Co jednak najważniejsze, wszystkie te jednostki osiągają świetne wyniki spalania. Dla jednostek 1.2 Turbo jest to 5,2-5,5 litra w cyklu mieszanym, a dla diesla 4,3-4,5 litra na 100 km. Dzięki temu emisja CO2 waha się w zakresie od 112 do 126 g/km.

To jednak nie wszystko, jak pokazują testy, silnik 1.2 Turbo poza miastem jest w stanie spalić nawet poniżej 4 litrów benzyny na 100 km, a przypominam, że mamy do czynienia z autem z segmentu C, w którym bez problemu zapakujemy się nawet na dłuższy wakacyjny wyjazd, szczególnie w wersji Sports Tourer (czyli nadwoziu typu kombi). W porównaniu do poprzedniej gamy silnikowej spalanie spadło o ponad 20%, a duży wpływ na to ma też poprawiona konstrukcja nadwozia i podwozia. Współczynnik oporu powietrza (Cd) dla Astry po liftingu to zaledwie 0,26, wartość w czołówce tej klasy pojazdów. Do tego mamy poprawione zawieszenie, nowe amortyzatory poprawiające komfort, a opcjonalne dynamiczne podwozie ze sztywniejszą charakterystyką i bardziej precyzyjny układ kierowniczy.

Opel Astra i nowe technologie poprawiające bezpieczeństwo

Gdy w 2015 roku do Opla Astry trafiły matrycowe reflektory IntelliLux LED był to ewenement na skalę światową. Nigdy wcześniej w tym segmencie nie było dostępne tak zaawansowane rozwiązanie. Z czasem konkurencja również poszła tym tropem, ale w tym roku Opel zaprezentował kolejną generację swoich świateł, które  nadal mają aż 8 stref. Dzięki temu kierowca ma zawsze najlepszą możliwą widoczność w nocy, a inni uczestnicy ruchu nie są oślepieni przez wiązkę świateł. Technologia IntelliLux pozwala na płynne wycinanie poszczególnych fragmentów drogi w ruchu, gdy mija nas jakiś pojazd i jazdę ze światłami drogowymi, które długość wiązki dopasowują tak, aby nie oślepiać kierowcy poprzedzającego nas pojazdu. Sporo już zresztą na ten temat pisaliśmy podczas pierwszych jazd Astrą po liftingu.

To jednak nie wszystko, Opel chwali się, że nowa Astra ma jeszcze lepszą przednią kamerę, która wykrywa inne samochody oraz pieszych. System nie tylko ostrzega o ryzyku kolizji lub potrącenia, ale w razie konieczności potrafi też sam zahamować przy prędkości poniżej 40 km/h. Lepszą kamerę zamontowano również z tyłu, wyższa rozdzielczość i lepszy tryb nocny znacznie ułatwiają manewrowanie na parkingu. Zresztą Opel Astra potrafi też sam parkować ograniczając rolę kierowcy tylko do operowania manualną skrzynią biegów oraz pedałem przyspieszenia. To jednak nie wszystko. W opcji mamy też adaptacyjny tempomat działający od 0 km/h z funkcją Stop&Go, która jest bardzo przydatna podczas jazdy w korku. Do tego dochodzi system utrzymania na pasie ruchu, który koryguje naszą pozycję na pasie, jeśli nie sygnalizujemy jego zmiany, wykrywania pojazdów w martwej strefie i wiele innych.

Opel Astra jako lider komfortu dzięki fotelom AGR

Sporo zmian pojawiło się także w kabinie pasażerskiej. Kierowca ma teraz do dyspozycji nowe zegary z centralnie umieszczonym dużym wyświetlaczem, który może pokazywać nie tylko prędkościomierz, ale i szereg dodatkowych informacji. Całość współpracuje z jeszcze lepiej działającym systemem do obsługi multimediów, który wspiera zarówno Android Auto jak i Apple Car Play. Wiele osób doceni też pewnie fakt, że sporych rozmiarów ekran został wbudowany w deskę rozdzielczą i nie wystaje nad nią ograniczając widoczność, jak to ma miejsce w wielu innych samochodach.

Jednak największą zaletą Opla Astry wydają się być fotele z atestem AGR, który świadczy o ich ergonomiczności. Wszyscy, którzy zamierzają spędzić w aucie wiele godzin w podróży, z pewnością docenią ich wygodę. Zdania recenzentów tego modelu są jednomyślne, Astra posiada jedne z najlepszych foteli na rynku, a możliwość regulacji w wielu płaszczyznach sprawia, że bardzo łatwo możemy dopasować je do własnych upodobań. Co równie istotne, fotel z atestem AGR można zamówić również dla pasażera.

Reasumując Opel Astra w nowej odsłonie z oszczędnymi silnikami, nowoczesnymi rozwiązaniami związanymi z bezpieczeństwem oraz najwygodniejszymi fotelami w klasie, wyrasta nam na lidera segmentu C. Dla wszystkich, którzy szukają sprawdzonej konstrukcji to świetna propozycja i z pewnością nie można obok niej przejść obojętnie. A Ci, którzy nie są jeszcze przekonani powinni jak najszybciej wybrać się na jazdę testową.

Artykuł powstał przy współpracy z marką Opel