Telekomy

Nieustająca walka Play o klientów rodzimych telekomów obróciła się w końcu przeciwko niemu samemu

Grzegorz Ułan
Nieustająca walka Play o klientów rodzimych telekomów obróciła się w końcu przeciwko niemu samemu
Reklama

To była chyba najdziwniejsza awaria w historii polskich sieci komórkowych. Nie przypominam sobie, aby podobny problem powstał wcześniej, a już na pewn...


To była chyba najdziwniejsza awaria w historii polskich sieci komórkowych. Nie przypominam sobie, aby podobny problem powstał wcześniej, a już na pewno nie na taką skalę, która by dotknęła wszystkich klientów sieci. Od samego początku obecności na polskim rynku Play dość mocno próbował zaistnieć ze swoimi usługami, przebijając za każdym razem ofertę już obecnych na naszym rynku telekomów. A to konkurencyjnymi usługami, a to cenami telefonów, a to cenami połączeń wewnątrz sieci.

Reklama

Inne sieci próbowały walczyć z Play wyższymi cenami połączeń do tej sieci. Na nic się to jednak nie zdawało, klienci masowo odpływali do nowego gracza na rynku. Późniejsza ich polityka sprowadziła się w końcu do kopiowania pomysłów Play, w celu zminimalizowania tej tendencji. Tak było na przykład z ofertą Formuła 4.0, kiedy to prawie natychmiast mieliśmy kopię oferty u pozostałych operatorów.

Ostatniej jednak, długo oczekiwanej przez klientów, oferty - Wspólny internet do dziś nie zobaczyliśmy u żadnego z pozostałych operatorów. Dlaczego? Podejrzewam, że sieci komórkowe, które budowały swoją infrastrukturę przez tyle lat, byłyby o wiele bardziej przygotowane do wprowadzenia tej oferty, zwłaszcza, że pojawiały się głosy od dłuższego czasu wśród polskich klientów o jej przydatności, związanej z rewolucją mobilną. Nie zrobiły tego jednak do tej pory.

Podejrzewam też, że wprowadzenie takiej usługi wiązało się z nie lada dużym wysiłkiem i nie było tak proste jak nam się wydawało. Play zaryzykował. Jedna usługa - kilka kart przyporządkowanych do niej, nietrudno sobie wyobrazić, że problemy z konfiguracji takiej usługi mogły być przyczyną takiego rodzaju awarii, jakiej byliśmy świadkami w dniu wczorajszym.

Chciałbym bardzo przeprosić wszystkich klientów, którzy w dniu dzisiejszym doświadczyli problemów z dostarczaniem MMSów. Z uwagi na błędy konfiguracyjne, które aktualnie wyjaśniamy, postanowiliśmy wyłączyć tymczasowo korzystanie z usług MMS. Robimy wszystko, żeby sytuacja możliwie szybko wróciła do normy.

Jeden błąd w konfiguracji jednej "rewolucyjnej" usługi mógł spowodować zupełny miszmasz wśród wszystkich klientów sieci. System zupełnie dowolnie zaczął rozsyłać MMS-y na przypadkowe numery przyporządkowane innym kartom SIM. Nie twierdzę, że na pewno akurat konfiguracja tej usługi spowodowała taką awarię, ale przecież nigdy się o tym nie dowiemy od sieci Play. Niemniej jednak byłby to wyjątkowy zbieg okoliczności, że nigdy wcześniej żadna sieć nie doświadczyła podobnej awarii, jednocześnie nie udostępniając podobnej usługi, a stało się to właśnie teraz, chwilę po premierze tej usługi w Play.

Nawet jeśli to zupełny przypadek, pokazuje on jednak ten nieustający pęd i walkę o klienta, której konsekwencje dotknęły w końcu ich własnych klientów, co nie powinno mieć miejsca w dzisiejszych czasach i postępie technologicznym. Rozumiem konieczność konkurencyjności i dostępności atrakcyjnych ofert, ale nie powinny być wprowadzane z takim narażeniem prywatności klientów. Może i usługa wysyłania MMS-ów nie jest podstawowym źródłem dochodu Play, ale użytkownicy, których dotknęła ta awaria z pewnością powstrzymają się od korzystania z niej w przyszłości, być może również i z pozostałych usług.

Mam też nadzieję, iż jeśli pozostałe sieci, które zdecydują się na wprowadzenie podobnej oferty, bardziej przygotują się do niej. Może i chciałbym dzielić jedną usługę na wszystkie swoje urządzenia, ale niekoniecznie z zupełnie przypadkowymi osobami.

Reklama

Tutaj można poczytać o reakcjach i konsekwencjach dla klientów w związku z zaistniałą awarią - Play oraz tu - Play4U.

Partner sekcji mobilnej:

Reklama

Alternatywna zawartość w przypadku braku flash-a

Patronem sekcji Mobile jest Sony Mobile, producent Xperia™ T – smartfona sprawdzonego przez Jamesa Bonda. Xperia T wyposażona została w najlepszy ekran HD o przekątnej 4,6 cala z technologią Mobile BRAVIA® Engine oraz doskonały aparat fotograficzny o rozdzielczości 13 MP z funkcją fast capture.

Smartfon napędza dwurdzeniowy procesor najnowszej generacji o taktowaniu 1,5 GHz, zapewniający dłuższe życie baterii, szybkie działanie i ultra-ostrą grafikę.


Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama