VOD

Większość Polaków ogląda VOD na laptopie. A wybierając TV stawiają na Samsunga

Konrad Kozłowski
Większość Polaków ogląda VOD na laptopie. A wybierając TV stawiają na Samsunga
Reklama

Ostatnie lata to okres ciągłego wzrostu popularności smart TV wśród Polaków - aktualnie ponad 10 mln z nich aktywnie go używa, ale w ogólnym rozrachunku wciąż najpopularniejsze są, o zgrozo, laptopy.

Ilu Polaków korzysta ze smart TV?

Zdecydowanie cieszyć może jednak rosnące zainteresowanie i aktywność użytkowników, którzy coraz chętniej wybierają duże ekrany do oglądania tak zwanych długich treści VOD. Agencja Wavemaker opublikowała badanie VideoTrack, w którym czytamy, że aż 2/3 polskich internautów posiada telewizor, który można podłączyć do Internetu. Co ciekawe, nie wszyscy się na to decydują, bo zaledwie 6 na 10 osób korzysta z tej funkcji smart TV. Mówiąc o długich treściach VOD treść raportu odnosi się do filmów, seriali i programów telewizyjnych - te aż 60% zapytanych ogląda na laptopie i 46% na telewizorze.

Reklama

Wyniki zauważalnie uległy zmianie w stosunku do zeszłego roku, ponieważ grupa osób oglądających na laptopach zmalała z 66%, a oglądających na smart TV wzrosła z 43%. Spadła też aktywność oglądania na smartfonach, komputerach stacjonarnych i tabletach. Gry porównamy to z wynikami sprzed pięciu lat, okaże się że smart TV zdobyły sporo uznania wśród widzów, ponieważ wtedy tylko połowa deklarowała posiadanie telewizora i zaledwie 40% z tej grupy osób używało aplikacji na smart TV.

Ostatnie 12 miesięcy z pewnością było mocnym katalizatorem dla rynku smart TV, co widać także po wzroście popularności serwisów VOD. I choć cieszy mnie fakt znacznych spadków oglądalności treści wideo na mniejszych ekranach, tak jestem mocno zaskoczony przywiązaniem widzów do laptopów, które cieszą się największą popularnością. Warto też zaznaczyć, że choć grupa ta maleje, to wciąż nie brakuje osób, które wybierają inne źródła seriali i filmów pobierając pliki z Internetu, a dopiero później odtwarza je na komputerze podłączonym do telewizora.

Najpopularniejsze smart TV w Polsce


Chyba dla nikogo nie jest większym zaskoczeniem, że globalna dominacja Samsunga na rynku telewizorów jest też zauważalna na naszym lokalnym rynku. Według raportu Wavemaker modele smart TV tego producenta stanowią aż 42% rynku, wyprzedzając drugie LG z wynikiem 23%. Różnice pomiędzy pierwszą trójką są gigantyczne, ponieważ na trzecim miejscu znalazły się Sony i Philips z 10% udziałami, a zestawienie czołówki zamyka Panasonic z 5% udziałem.

Mówimy tu oczywiście o najpopularniejszych markach smart TV podłączanych do Internetu, a nie pod kątem liczby sprzedanych egzemplarzy telewizorów. Takie statystyki mogłyby się (delikatnie) różnić od oglądanych przez Was statystyk, choć nie podejrzewam, że byłaby to znacząca różnica. Z całości może wyłaniać się też inny obraz, ponieważ o popularności podłączanych do Sieci telewizorów nie świadczy tylko liczba sztuk, lecz wpływ na to bez wątpienia mają łatwość obsługi oraz pakiet aplikacji internetowych na smart TV, które są powodem łączenia z Internetem.

Jakie aplikacje są najpopularniejsze na smart TV w Polsce?

Totalnym zaskoczeniem jest jednak dla mnie pierwsza pozycja YouTube'a wśród najpopularniejszych aplikacji na smart TV w Polsce. Korzysta z niej aż 75% pytanych i to jedyna aplikacja w rankingu, która nie jest typowym serwisem VOD z serialami, filmami i programami dokumentalnymi. Na dalszych miejscach znalazły się bowiem Netflix, Ipla i Player, które kolejno notują udziały 66%, 32%, i 29%. Pierwszą czwórkę zamyka HBO GO z 26%.

Wysokie miejsce Netfliksa, który jest preinstalowany na zdecydowanej większości smart TV, to żadna niespodzianka, tym bardziej, że to właśnie ten serwis stał się niejako synonimem usług VOD na całym świecie, co ma wpływ na jego postrzeganie i pozycję w Polsce. Wyższe miejsca Ipli czy Playera pokazują natomiast, że lokalne treści - które w głównej mierze zasilają katalogi obydwu platform - są kluczowymi materiałami dla polskiego widza.

Reklama

2020 rok był przełomowym momentem dla branży filmowej, ponieważ ze względu na zamknięcie kin to serwisy wiodły prym w dostarczaniu nowych treści widzom. Czy po powrocie do normalności trendy wzrostowe dla zainteresowania platformami VOD i smart TV się utrzymają?

 

Reklama

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama