67

Na czym oszczędzają Polacy? Na promocjach, napiwkach i darmowych dostawach przesyłek

Na stronach BIG InfoMonitor pojawił się dziś ciekawy raport z badania „Zwyczaje finansowe Polaków”, którego wyniki pokazują, przynajmniej w opublikowanej jego części, na czym Polacy najchętniej oszczędzają.

Okazuje się, że najwięcej z nas kupuje głównie korzystając z okresowych promocji. Z ogółu badanych 52% preferuje ten sposób oszczędzania i to w prawie każdej grupie wiekowej oraz w prawie każdym województwie. Najwięcej takich osób jest w województwie podkarpackim – 57% i śląskim – 56%. Natomiast w rozbiciu na płeć, najwięcej jest kobiet polujących głównie na promocje – 59%.

Drugim na liście najpopularniejszych sposobów jest oszczędzanie na parkingach, aż 40% z nas nie parkuje w płatnych strefach. Nigdy do tego nie odpuszczają, jeżdżą do póki nie znajdą bezpłatnego miejsca do zaparkowania. Najwięcej wskazań na ten sposób było w grupie wiekowej pomiędzy 18 a 24 rokiem życia – 48%. Jeśli chodzi z kolei o miejsce zamieszkania, bezpłatnych miejsc szuka najwięcej osób w województwie pomorskim – 50%, a najmniej w województwie zachodniopomorskim – 24%.

Niezbyt dobra wiadomość dla kelnerów, Polacy nie są skorzy do wręczania napiwków – 35% z nas nie decyduje się na to po swoich wizytach w barach czy restauracjach. Jeszcze gorzej to wygląda w rozbiciu na grupy wiekowe, bo blisko połowa – 49% osób pomiędzy 18 a 24 rokiem życia nie zostawia napiwków. Nieco lepiej jest w grupie pomiędzy 35 a 54 rokiem życia – od 26% do 28% osób w tej grupie deklaruje, że nie wręcza napiwków. Na napiwki trudno liczyć najczęściej w województwach: kujawsko-pomorskim (42%), zachodniopomorskim (40%) oraz wielkopolskim (40%), a na drugim biegunie mamy województwo podlaskie, gdzie tylko 23% mieszkańców deklaruje, że nie zwykło dawać napiwków.

Z kolei co piąty badany szuka oszczędności nie częstując papierosami. Nadal 1/3 społeczeństwa pali więc to też sporo osób, a papierosy są coraz droższe, trudno się więc dziwić z takiego stanu rzeczy. W tej grupie osób zdecydowanie więcej jest mężczyzn – 27% z nich nie częstuje papierosami, a 17% jest tutaj kobiet. Na cele charytatywne nie jest skłonna łożyć 18% Polaków. Najgorzej jest z tym na Warmii i Mazurach – 29%, a najlepiej w województwie łódzkim, gdzie przeciwników zbiórek charytatywnych jest tylko 13%. Ponadto raport wymienia tu też 13% osób, które w ramach oszczędności nie zaprasza gości do domu i 12% osób szuka okazji „happy hours”.

Osobiście najbardziej ciekawy dla mnie wątek to ten, odnoszący się do kupujących w sieci, 16% Polaków deklaruje, że kupuje w sieci tylko wtedy, gdy sprzedający oferują darmową dostawę. 16% to nie jest zbyt dużo, ale patrząc po potencjale rynku e-commerce, to jednak znacząca liczba zwłaszcza, że darmowe dostawy to warunek konieczny w tej grupie Polaków. To też pokazuje, że Allegro Smart! było strzałem w dziesiątkę w wykonaniu Allegro. Po zasłyszanych historiach wśród swoich znajomych mogę potwierdzić powyższe wyniki z raportu, są wśród nich osoby, które do tej pory nie robiły zakupów na Allegro, bądź robiły je rzadko, a po wprowadzaniu darmowych dostaw, albo zaczęli robić zakupy na tej platformie albo zaczęli robić ich więcej. Zdarzają się też sytuacje, że znajomy dzwoni do drugiego, który ma wykupiony pakiet Allegro Smart! i prosi go o zamówienie w jego ramach jakiejś przesyłki z darmową dostawa do pobliskiego Paczkomatu InPostu. Jak widać darmowe dostawy, to rzeczywiście ważny element zakupów w sieci dla Polaków.

Źródło: BIG InfoMonitor.
Photo: sashk0/Depositphotos.