1

Megapanel – kosmetyczne aczkolwiek odważne zmiany

Gemius i PBI czyli twórcy megapanelu uzgodnili pierwsze zmiany które mają być wprowadzone w drugiej połowie roku. Na razie mowa o zmianach raczej kosmetycznych, ale i tak będzie to pewnego rodzaju rewolucja z znanej tabelce. Co ma się zmienić? Przede wszystkim obok wyliczanych przez megapanel RU w tabelce zobaczymy liczbę cookies i to nie tylko […]

Gemius i PBI czyli twórcy megapanelu uzgodnili pierwsze zmiany które mają być wprowadzone w drugiej połowie roku. Na razie mowa o zmianach raczej kosmetycznych, ale i tak będzie to pewnego rodzaju rewolucja z znanej tabelce.

Co ma się zmienić? Przede wszystkim obok wyliczanych przez megapanel RU w tabelce zobaczymy liczbę cookies i to nie tylko z Polski ale z wszystkich krajów z jakich były wejścia na daną witrynę. Będziemy wiec mogli obserwować i zgadywać dlaczego przy rosnącej liczbie unikalnych użytkowników w tym miesiącu jakiś serwis traci liczbę RU. Publikacja UU pozwoli wreszcie porównać nasze serwisy z serwisami zagranicznymi, które głównie mierzone są przez UU.

Dlaczego jest to odważna decyzja? Przede wszystkim natychmiast na nowo rozpocznie się dyskusja o dokładności megapanelu (tym bardziej że teraz wszyscy będą mogli zobaczyć różnice między RU a UU). I mimo iż wytłumaczyć duże rozbieżności między RU a UU można w miarę rozsądnie (kasowanie cookies itp) to nie zawsze te argumenty będą brane pod uwagę i pewnie nie zawsze będą jedynie słusznym wytłumaczeniem całej sytuacji. Będzie też z pewnością grupa, niezadowolonych którzy nie zobaczą swojej liczby UU ponieważ nie wykupili audytu site-centric.

Pokazanie liczby cookies to jedna nie wszystko, w drugim półroczu będziemy też wiedzieli na jakich zasadach serwisy przemieszczane są pomiędzy kategoriami. Dla przykładu wykop.pl kilka miesięcy temu został wykopany z kategorii informacje i przypisany do rozrywki, co z kolei spowodowało jego nieobecność w publikowanych co miesiąc wynikach megapanelu (prób wejścia do top20 jest znacznie wyższy niż w innych kategoriach). Media2 też zmieniły przypisanie z nowych technologii na Biznes, Finanse, Prawo (?!?). Takich roszad jest całe mnóstwo i trzeba być bardzo uważnym aby zorientować się dlaczego tabela z wynikami z miesiąca na miesiąc uległa drastycznym zmianom.

Z pewnością wprowadzenie tego typu zmian jest zasługą zbliżającej się konkurencji – nie ma się co oszukiwać iż wyświetlenie dodatkowych informacji czy też publikacja reguł zmian kategorii jest jakimś dużym wysiłkiem. Lepiej jednak pokazać, że coś się zmienia niż tylko zapowiadać poprawnie mechanizmu badania (co z pewnością zajmie sporo czasu).