23

Manubia pozyskała 600 000 PLN od HardGamma Ventures

Przy tego typu newsach zawsze zastanawiam się jak zacząć. Czy to firma pozyskała finansowanie czy też to inwestorowi udało się pozyskać spółkę do portfela. Nie zmienia to faktów tylko punkt patrzenia na transakcje. W tym przypadku zarówno jeden jak i drugi podmiot moim zdaniem dobrze trafił. Manubia to serwis analizujący dane z różnych serwisów aukcyjnych […]

Przy tego typu newsach zawsze zastanawiam się jak zacząć. Czy to firma pozyskała finansowanie czy też to inwestorowi udało się pozyskać spółkę do portfela. Nie zmienia to faktów tylko punkt patrzenia na transakcje. W tym przypadku zarówno jeden jak i drugi podmiot moim zdaniem dobrze trafił.

Manubia to serwis analizujący dane z różnych serwisów aukcyjnych czyli z Allegro, Świstaka czy eBay i tworzący na ich podstawie różnego rodzaju zestawienia i analizy. Pierwszy raz o Manubia pisałem pod koniec 2010 roku kiedy jak sobie przypominam serwis startował. Dziś natomiast mam dla was news o inwestycji w Manubia ze strony HardGamma Ventures Krzyśka Kowalczyka.

Jak podałem w tytule kwota inwestycji to 600 tysięcy złotych. Jak na polskie warunki to dość powiedzmy to umiarkowana kwota, ale nie znając szczegółów, planów i kondycji firmy trudno ją komentować (może bowiem okazać się, że więcej nie było potrzebne i Kontrad nie szukał większych sum). Niestety w informacji nie podano ile % w Manubia obejmuje HardGamma. Znając dość dobrze obie strony zakładam jednak, że była to rozsądna wartość pozwalająca znaleźć dla tego biznesu w przyszłości kolejnych inwestorów.

Na co przeznaczone będą pieniądze? Przede wszystkim na rozwój dwóch nowych produktów, z których jeden ma pojawić się jeszcze w tym roku. Oba będą bazować oczywiście na danych z Manubia. Dodatkowo też fundusze zostaną wykorzystane do rozwoju Manubia Global czyli wsparcie dalszych działań międzynarodowych.

Miałem okazję zadać szefowi Manubia czyli Konradowi Latkowskiemu kilka szybkich pytań odnośnie przyszłości firmy i inwestycji:

Kontrad, Manubia to już dość dojrzały produkt – dlaczego zdecydowałem się na wsparcie finansowe od inwestora?

Powód jest dość prosty – mamy więcej możliwości rozwoju niż rąk do pracy. Na świecie nie rozwijamy się tak jakbyśmy się mogli rozwijać. Patrząc nawet na nasze właśnie możliwości finansowe, które chyba są całkiem niezłe to przeniesienie środków na zagranice spowoduje zamrożenie prac w Polsce. A i tutaj mamy kilka ciekawych pomysłów, które wiem, że się z monetyzują bo klienci pytają nas o to od dawna.

Jak na dziś wygląda sytuacja z Manubia Global, pamiętam że już jakiś czas temu ogłaszałeś światowe aspiracje?

Tak jak wspomniałem Manubia Global nie rozwija się tak jakbyśmy tego chcieli. Cieszy nas, że tylko przy pomocy AdWords udało nam się pozyskać kilku stałych klientów zarówno w UK jak i US. Jednak szykując kampanie PR zrozumieliśmy, że brakuje nam jakiegoś super czynnika, który sprawi, że wszyscy powiedzą „wow oni są super”. Ten czynnik poniekąd przyszedł wraz z kontaktami Krzyśka Kowalczyka, i liczymy, że od tego „wow” dzieli nas już tylko cierpliwość.

Ile na dziś osób pracuje przy Manubia i jak to się zmieni w związku z rozwojem kolejnych produktów?

Obecnie Manubia tworzona jest przez 5 osób i jedno co z pewnością nam doskwiera do brak programistów PHP. W tej chwili poszukujemy dwóch. W najbliższym czasie poszukiwać będziemy też analityka. Kolejnym krokiem będą „produkt menagerowie” dla rynków zagranicznych To też pewien wniosek z naszej działalności zagranicznej, że znajomości to jedno, ale ktoś kto zna mentalność rynku to bezcenny skarb. I takich skarbów będziemy poszukiwać.

E-commerce to nadal bardzo „gorący” temat w sieci, wśród startupów i wśród inwestorów. Jako obserwator rynku możesz powiedzieć, które trendy warto śledzić?

To ciężkie pytanie dlatego, że w każdej nawet zagospodarowanej branży są niszę, które można zająć i na nich zbudować ciekawe produkty, które będą chłonąć lub zostaną wchłonięte. Ja osobiście czuje, że zarówno rynek medyczny jak i rolniczy są cały czas w wielu miejscach do obsadzenia.

Jednocześnie nie do końca się zgadzam, że e-commercce jest gorący, króluje klonowanie tych co coś robią, ale i szybko projekty umierają. U nas usług czy rozwiązań dla e-Sprzedawców ciągle jest niewiele. Dlatego też dwa rozwiązania decydujemy się inkubować i wprowadzić na rynek samemu.

Możesz powiedzieć dwa słowa więcej o zapowiedzianych w informacji prasowej projektach/produktach?

Niestety nie. Obiecuje jednak, że przynajmniej o jednym już w tym roku będzie można usłyszeć. Ogólnikowo mówiąc będą to projekty, które będą wykorzystywać nasze dane, ale będą funkcjonować jako oddzielne marki, czasem kierowane do węższej grupy klientów. Przez jakiś czas liczyliśmy na budowanie ekosystemu Manubii wspólnie z innymi, niestety trwa to za długo więc poradzimy sobie z tym sami.

Dzięki i gratulacje!