73

Umowa na pierwszy odcinek Kolei Dużych Prędkości podpisana. Z Warszawy do Łodzi w 45 minut

Ponad dwa lata zajęło rozpoczęcie budowy Kolei Dużych Prędkości (KDP), od prezentacji nowej siatki połączeń kolejowych, przez konsultacje w końcu dobrnęliśmy w końcu do podpisania kontraktu na prace przygotowawcze do budowy pierwszego odcinka Kolei Dużych Prędkości.

Koleje Dużych Prędkości i modernizacja istniejących to oczywiście efekt powstania nowego portu lotniczego CPK, który ma zostać oddany do użytku w 2027 roku. Program kolejowy CPK w efekcie ma sprawić, iż mieszkańcy 100 polskich miast będą w stanie dotrzeć do nowego lotniska w czasie nie dłuższym niż 2,5 godziny.

Jeśli chodzi o KDP, ich powstanie leży w gestii CPK. Łącznie mają wybudować do 2034 roku 1800 km nowych linii kolejowych, w tym 200 km jako węzeł kolejowy wokół nowego Portu Solidarności.

Wszystkie te nowe linie kolejowe widać na powyższej mapce oznaczone kolorem czerwonym. Składać się będą na nie 670 km linii dostosowanych do prędkości większej niż 250 km/h. Dokładniej zostało to określone, że 250 km/h to prędkość eksploatacyjna, a prędkość projektowa – do 350 km/h. Z kolei 740 km nowych linii będzie pozwalało na osiągnięcie prędkości od 200 do 250 km/h, a 190 km linii ze standardową prędkością 160 km/h i więcej.

Teraz wyciągnijmy z tej pierwszej mapki pierwszy etap budowy, czyli linię zaczynającą się na stacji Warszaw Zachodnia (nowy budynek dworca już od dłuższego czasu działa, obecnie przebudowywane są perony), która połączy stolicę z CPK i dalej z Łodzią.

Na ten pierwszy odcinek KDP podpisano właśnie umowę z konsorcjum wykonawczym (IDOM, Multiconsult, Transprojekt Gdański i Arcadis). Będzie on liczył 134 km z prędkością projektową do 350 km/h. Budowa tej linii ma zakończyć się do 2027 roku i będzie pozwalała na dojazd ze stolicy do CPK w 15 minut, z Łodzi do CPK w 30 minut, a z Warszawy do Łodzi w 45 minut.

Pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała:

Zawarta dziś pierwsza umowa realizacyjna to jedna z wielu, jakie podpiszemy w ciągu najbliższych tygodni, przygotowując nowy system komunikacyjny Polski, którego sercem będzie CPK. Dzięki inwestycjom kolejowym CPK atrakcyjność inwestycyjna Warszawy, Łodzi oraz wielu innych miast i regionów radykalnie się zwiększy. Mieszkańcy zyskają możliwość szybkiego i wygodnego dojazdu do większości miast w Polsce.

Dalsza rozbudowa tej linii do Wrocławia i Poznania da jeszcze bardziej odczuwalne różnice czasowe w przejazdach:

  • Dojazd z Warszawy do Wrocławia – 1 godzina 55 minut (obecnie 3 godziny 40 minut)
  • Dojazd z Warszawy do Poznania – 1 godzina 55 minut (obecnie 2 godziny 30 minut)

Po ukończeniu pierwszego odcinka KDP Warszawa Łódź, CPK planuje rozpoczęcie budowy kolejnych według poniższego wykazu prac.

Odcinek Podpisanie umowy
Żarów – Wałbrzych – granica państwa
Trawniki – Zamość – Bełżec
Łętownia – Rzeszów
Katowice – Jastrzębie-Zdrój – granica państwa
Warszawa – CPK – Łódź 07.06.2021
Węzeł kolejowy CPK
Ostrołęka – Łomża – Giżycko
Łódź – Sieradz – Wrocław
Tunel dalekobieżny w Łodzi

 

Na tę chwilę w trakcie prac przygotowawczych jest już w sumie 743 km nowych linii kolejowych CPK w całej Polsce. Jeśli chodzi o początkową fazę budowy Kolei Dużych Prędkości, czyli Mazowsze – w ramach inwestycji CPK powstanie łącznie 344 km nowych linii kolejowych, a kolejne 654 km poddane zostanie modernizacji przez PKP PLK. Z kolei w województwie łódzkim powstanie 219 km nowych linii kolejowych, a 305 km zostanie zmodernizowanych.

Źródło: CPK.