Felietony

Usłyszał przez telefon "twoja agencja upadnie" - Janusze biznesu w natarciu

Grzegorz Marczak

Rocznik 74. Pasjonat nowych technologii, kibic wsz...

Reklama

Bezczelność połączona z kłamstwem i arogancją, to jedna z cech podstawowych każdego rasowego Janusza biznesu. Przypadek, który wam poniżej opiszę, jest jednak wyjątkowy, bo doszło nie tylko do straszenia sądem, ale również do straszenia w trakcie rozmowy telefonicznej.

Michał Samojlik właściciel agencji Autentika (oraz serwisów NowyMarketing i MamStartup) wrzucił ostatnio na Facebooka link do agencji, która bez pardonu używa jego loga firmowego jak własnego. Post nie był specjalnie napastliwy - raczej w tonie prześmiewczym. Wywołała jednak, jak się można było spodziewać dyskusje, która przeniosła się również na stronę Facebookową agencji NextMax.

Reklama

NextMaxnie tłumaczył się z podobieństwa loga, atakował twierdząc, że Michał nie ma żadnych zarejestrowanych praw i że za szkalowanie ich firmy mogą być konsekwencje. Potem całą dyskusję ze swojego fanpage usunęli, zostawiając jedynie krótkie oświadczenie, które potem też skasowali.

Jak widać te loga zupełnie nie są do siebie podobne - jest przecież inna nazwa firmy (tak też się tłumaczyli w skasowanych komentarzach):

Dla jasności dodam, że cała identyfikacja wizualna firmy Autentika, była stworzona w 2009 roku przez studio Kommunikat, a dokładnie przez Jakuba Enzowskiego (znanem w branży w PL i na świecie). Została też opublikowana w serwisie behance. Michał jako właściciel firmy ma oczywiście do niej pełne prawa majątkowe itp.

Sprawa wydawała mi się już wczoraj zamknięta. Wiecie jak to jest z Januszami. Jedyną obroną jest atak i straszenie. Okazało się jednak, że na wczorajszym dniu się nie skończyło. Michał dostał dziś taką oto wiadomość:

Proszę o zaprzestanie działań na szkodę firmy UCLOUD9 LTD, mających na celu pomówienie firmy UCLOUD9 LTD o przywłaszczenie logotypu.
Logotyp dostępny pod adresem www.nextmax.com.pl został stworzony od podstaw w Photoshop, czego dowodem są posiadane przez nas pliki PSD z każdego etapu tworzenia logotypu.
Działania Państwa mają na celu wyłączne pomówienie naszej firmy. Firma UCLOUD9 LTD będąca administratorem witryny www.nextmax.com.pl w dniu 20 styczeń 2017 roku złożyła do EUIPO wniosek o zastrzeżenie logotypu wraz z pełną dokumentacją z etapów tworzenia logotypu oraz licencjonowanego oprogramowania wykorzystywanego w tym celu. Firma UCLOUD9 LTD wzorowała się tworząc logotyp administrowanej witryny na znalezionym logotypie w portalu freepik.com, do którego ponadto nabyto licencję na wykorzystywanie w celach komercyjnych, prawa do edycji, zmiany.
Jest to nasze jedyne przed sądowe wezwanie i prośba do zaprzestania działań nieuczciwej konkurencji.
Informujemy również o planowanej tymczasowej zmianie logotypu na tej witrynie, do momentu uzyskania zastrzeżenia naszego LOGO w EUIPO. W momencie otrzymaniu takiego certyfikatu, ponownie zostanie logotyp zmieniony na stronie firmowej, a certyfikat opublikowany. EUIPO nie wyraża zgody na zastrzeżenie logotypów i znaków towarowych w przypadku gdy nie posiadają one pełnej dokumentacji produkcji – aktualna dokumentacja zawiera 40 stron A4 oraz 23 pliki PSD z różnych etapów tworzenia logotypu.
Na dzień dzisiejszy oszacowano straty wynoszące 6000 zł. Jeśli nie zaprzestaną Państwo dalszych działań wystąpimy na drogę sądową.
Z Poważaniem,

Przemysław Pasieko
Dyrektor UCLOUD9 LTD

Reklama

To jednak jeszcze nie koniec. Michał Samojlik odebrał telefon, w którym najpierw usłyszał, że narusza prawa i pomawia, a potem, gdy zaczął zarzucać drugiej stronie kłamstwo, że jego agencja upadnie.

Ambitna i twórcza agencja NextMaxw swoim jakże kuriozalnym oświadczeniu, powołuje się na wzór logotypu znaleziony w serwisie freepik.com, który jak rozumiem przerobili i użyli. Problem w tym, że w tym serwisie takiego wzoru logotypu nie ma, o czym w odpowiedzi na pytanie Samojlika napisał przedstawiciel freepik.com. W dopowiedzi wskazali też, że regulamin ich serwisu jasno wskazuje, iż nie można korzystać z ich biblioteki, aby tworzyć wzory podobne do już istniejących, do istniejących znaków towarowych itp.

Reklama

Skrócona wersja odpowiedzi:

Hello Michał,

Thank you for contacting us in regards to your company logo.

We have checked the information provided and the logo design and we can confirm that this logo cannot be found on our database, that is, we do not offer it on our website.
...
Therefore we can confirm that we do not authorize the use of our resources fully or partially to create logotypes as our images cannot be associated to trademarks. Please note that this applies to both free and premium members.

Jak się zakończy ten spór z Januszami biznes nie wiem. Na chwilę obecną na Facebooku NextMax widać ich nowego logo. Widać też, że "pracy twórczej" włożyli w nie tyle, co w poprzednie. Zapowiadali jednak w swoim "piśmie", że tak zrobią - "tymczasowo zmienią logotyp".

Gdybym był złośliwy, poleciłbym też dla poznania mentalności ludzi, którzy tworzą ten biznes -ich artykuł na blogu o zarabianiu na darmowych kontach na Netflix. Czysta biznesowa poezja.

Reklama

Ps. Dla jasności i przejrzystości. Znam Michała od wielu lat, mamy wspólne biuro oraz wspólnie prowadzimy Antygrupę.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama