gmail poczta logo
17

Jak zrobić kampanię mailingową bez wychodzenia z Gmaila

MailChimp, GetResponse, FreshMail to pierwsze usługi, które przychodzą na myśl, jeśli potrzebujemy narzędzi do przygotowania kampanii mailingowej czy newslettera. A, co jeśli mamy stosunkowo niewielką bazę i chcemy to zrobić z poziomu Gmaila, z którego korzystamy na co dzień? Znalazłem usługę, która świetnie się w tym sprawdza, a mianowicie GMass.

To niewielkie rozszerzenie do Google Chrome, niewielkie, ale dużo potrafi. Nie zaśmieci nam też zbytnio skrzynki, po instalacji tworzy nam na Gmailu własne foldery, gdzie są później wrzucane wysyłane emaile czy raporty. Do tego pozwala na pełną automatyzację wysyłki, oczywiście po odpowiedniej wstępnej konfiguracji i przygotowaniu kilku szablonów.

mailing dane excel online od google

Od czego musimy zacząć? Od bazy – bazę musimy sobie stworzyć w arkuszu kalkulacyjnym w Google Dokumenty. Możemy tu dodawać dowolne kolumny danych, z których GMass będzie sobie pobierał do wysyłanych wiadomości odpowiednie wartości. Jak już mamy gotową bazę, musimy utworzyć pierwszego emaila do wysyłki. Najpierw wskazujemy właściwy dokument z bazą.

GMass mailing tworzenie kampanii

Po połączeniu z arkuszem uruchomi się okno nowej wiadomości, już zaadresowane do osób, wymienionych w kolumnie z adresami email. Co ciekawe, wszystkie adresy umiejscowione są w polu Do:, ale emaile wysyłane są osobno do każdego adresata z poziomu jednej wiadomości. Z początku myślałem, że to jest błąd, że powinno być w polu ukrytej kopii, ale sprawdziłem, działa tak jak powinno.

treść mailingu ustawienia GMass

Teraz przechodzimy do tworzenia pierwszego szablonu. Stałe elementy, takie jak dane osobowe, firmy, daty zakupu itp. wstawiamy z poziomu menu GMass, przy wysyłaniu aplikacja wstawi odpowiednie wartości dla każdego adresata.

wygląd mailingu w gmailu screenshot

Po wysyłce dostaniemy powiadomienia o otwarciu wiadomości przez poszczególnych adresatów, ale także szczegółowy raport dotyczący całej wysyłki, aktualizowany, co 10 minut.

gmass raport z kampanii mailingowej

Jakie opcje dodatkowe? Możemy ustawić automatyczne śledzenie, czy dany odbiorca nie otworzył wiadomości, nie odpowiedział czy nie kliknął w link w emailu w zadanym czasie i wysłanie do nich krótkich przypomnień.

szczegółowe ustawienia kampanii mailingowej gmass

Jest też opcja planowania kampanii w zdefiniowanym czasie lub w dowolnym wybranym przez użytkownika. Co najważniejsze wszystkie kampanie zapisują się w pamięci. Przy kolejnych wysyłkach możemy wybrać dowolną kampanię wysłaną wcześniej i na niej nanosić ewentualne zmiany.

mailing gmail gmass wybór wiadomości

Dobra, ale ile to kosztuje? Z GMass możecie korzystać za darmo w przypadku, gdy wysyłka jest do maksymalnie 50 osób. Z tym, że limit ten jest dzienny, czyli za 24h można ponowić ją do innej bazy użytkowników. Są też płatne plany bez limitów, możecie sobie sprawdzić na ich stronie i porównać z cenami dedykowanych temu usług, o których wspomniałem we wstępie.

gif gmass szczegółowa instrukcja

Usługa nie jest nowa, działa już od dwóch lat. Aktualnie korzysta z niej 80 tys. użytkowników. W tym czasie za pomocą GMass wysłano 130 mln emaili, więc nie musicie się obawiać, że nagle Google ją zablokuje, potraktuje jako spam i przestanie działać z dnia na dzień.

gmass wybór mailingu gif instrukcja krok po kroku

Strona główna GMass.
Rozszerzenie do pobrania z Chrome Web Store.