Poczta email

Jak zrobić kampanię mailingową bez wychodzenia z Gmaila

Grzegorz Ułan
Jak zrobić kampanię mailingową bez wychodzenia z Gmaila
17

MailChimp, GetResponse, FreshMail to pierwsze usługi, które przychodzą na myśl, jeśli potrzebujemy narzędzi do przygotowania kampanii mailingowej czy newslettera. A, co jeśli mamy stosunkowo niewielką bazę i chcemy to zrobić z poziomu Gmaila, z którego korzystamy na co dzień? Znalazłem usługę, która świetnie się w tym sprawdza, a mianowicie GMass.

To niewielkie rozszerzenie do Google Chrome, niewielkie, ale dużo potrafi. Nie zaśmieci nam też zbytnio skrzynki, po instalacji tworzy nam na Gmailu własne foldery, gdzie są później wrzucane wysyłane emaile czy raporty. Do tego pozwala na pełną automatyzację wysyłki, oczywiście po odpowiedniej wstępnej konfiguracji i przygotowaniu kilku szablonów.

Od czego musimy zacząć? Od bazy - bazę musimy sobie stworzyć w arkuszu kalkulacyjnym w Google Dokumenty. Możemy tu dodawać dowolne kolumny danych, z których GMass będzie sobie pobierał do wysyłanych wiadomości odpowiednie wartości. Jak już mamy gotową bazę, musimy utworzyć pierwszego emaila do wysyłki. Najpierw wskazujemy właściwy dokument z bazą.

Po połączeniu z arkuszem uruchomi się okno nowej wiadomości, już zaadresowane do osób, wymienionych w kolumnie z adresami email. Co ciekawe, wszystkie adresy umiejscowione są w polu Do:, ale emaile wysyłane są osobno do każdego adresata z poziomu jednej wiadomości. Z początku myślałem, że to jest błąd, że powinno być w polu ukrytej kopii, ale sprawdziłem, działa tak jak powinno.

Teraz przechodzimy do tworzenia pierwszego szablonu. Stałe elementy, takie jak dane osobowe, firmy, daty zakupu itp. wstawiamy z poziomu menu GMass, przy wysyłaniu aplikacja wstawi odpowiednie wartości dla każdego adresata.

Po wysyłce dostaniemy powiadomienia o otwarciu wiadomości przez poszczególnych adresatów, ale także szczegółowy raport dotyczący całej wysyłki, aktualizowany, co 10 minut.

Jakie opcje dodatkowe? Możemy ustawić automatyczne śledzenie, czy dany odbiorca nie otworzył wiadomości, nie odpowiedział czy nie kliknął w link w emailu w zadanym czasie i wysłanie do nich krótkich przypomnień.

Jest też opcja planowania kampanii w zdefiniowanym czasie lub w dowolnym wybranym przez użytkownika. Co najważniejsze wszystkie kampanie zapisują się w pamięci. Przy kolejnych wysyłkach możemy wybrać dowolną kampanię wysłaną wcześniej i na niej nanosić ewentualne zmiany.

Dobra, ale ile to kosztuje? Z GMass możecie korzystać za darmo w przypadku, gdy wysyłka jest do maksymalnie 50 osób. Z tym, że limit ten jest dzienny, czyli za 24h można ponowić ją do innej bazy użytkowników. Są też płatne plany bez limitów, możecie sobie sprawdzić na ich stronie i porównać z cenami dedykowanych temu usług, o których wspomniałem we wstępie.

Usługa nie jest nowa, działa już od dwóch lat. Aktualnie korzysta z niej 80 tys. użytkowników. W tym czasie za pomocą GMass wysłano 130 mln emaili, więc nie musicie się obawiać, że nagle Google ją zablokuje, potraktuje jako spam i przestanie działać z dnia na dzień.

Strona główna GMass.
Rozszerzenie do pobrania z Chrome Web Store.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu