27

Gruper przejęty przez Polskapresse – innych chętnych nie było?

Wczoraj Polskapresse przejęła Gruper (dokupili sobie kolejne udział dzięki czemu mogą teraz kontrolować spółkę). Gruper jest jednym z liderów rynku zakupów grupowych w Polsce, razem z Grouponem są odpowiedzialni za 80% transakcji w tym obszarze. Z tym, że oczywiście w tym duecie to Groupon dominuje. Jeszcze niedawno mogliśmy natomiast usłyszeć o wielkim zainteresowaniu jakim cieszył […]

Wczoraj Polskapresse przejęła Gruper (dokupili sobie kolejne udział dzięki czemu mogą teraz kontrolować spółkę). Gruper jest jednym z liderów rynku zakupów grupowych w Polsce, razem z Grouponem są odpowiedzialni za 80% transakcji w tym obszarze. Z tym, że oczywiście w tym duecie to Groupon dominuje.

Jeszcze niedawno mogliśmy natomiast usłyszeć o wielkim zainteresowaniu jakim cieszył się ten serwis u inwestorów, ponoć nawet samo Google było zainteresowane inwestycją (takie informacje puszcza się aby podnieść wartość firmy w oczach potencjalnych nabywców).

Dziś natomiast okazuje się, że to obecny udziałowiec czyli Polskapresse zwiększa swoje zaangażowanie kapitałowe. Na początku kupili 10% Grupera, później na początku 2012 roku dokupili kolejne 9% a teraz stali się właścicielem 54% udziałów w spółce, kwota transakcji niestety nie została podana. Zakładam jednak, że byli założyciele serwisu zarobili na nim naprawdę porządne pieniądze.

Czy taka transakcja ma znaczenie dla rynku i innych graczy jeśli chodzi o zakupy grupowe?

Moim zdaniem tak, jeśli Gruperowi nie udało się znaleźć kolejnych inwestorów (a aktywnie szukali na rynku dość drogo się wyceniając), a teraz współzałożyciele serwisu odsprzedają swoje udziały to jest to nie najlepszy sygnał. Wydaje się też, że Polskapresse z chęcią przywitałaby nowych inwestorów którzy podnieśli by wartość ich udziałów. Tak się jednak nie stało i mają 19% dokupili kolejną porcje Grupera.

Zresztą jak wiemy rynek ten jest dość trudny – próbowało 02, próbowała Agora i próbuje Allegro. Nie widać jednak aby na tym polu wymienione firmy odnosiły jakieś sukcesy.

O2 po męsku zdecydowało się odciąć nieefektywny serwis, Agora zmienia swojego HappyDay w bardzo wertykalny serwis z ofertami turystycznymi a o zakupach grupowych od Allegro na razie nie wiem za dużo (liczby takie jak UU/PV w tym przypadku o niczym nie świadczą) ale zakładam, że różowo też nie jest patrząc po ilości sprzedawanych kuponów. Zresztą sam serwis też już nie jest klasycznymi zakupami grupowymi bo jest sporo ofert klasycznej sprzedaży z upustami.

Pytanie czy kupujecie jeszcze coś w serwisach z zakupami grupowymi? Czy korzystacie z nich aktywnie czy tylko od okazji do okazji i najważniejsze czy udana promocja faktycznie przekłada się na kolejne wizyty w danym punkcie/ skorzystanie ponownie z usług ale już bez promocji? Takie efekty miały przynosić dla przedsiębiorstw oferty grupowe.