Wyniki finansowe CD Projektu za 2020 roku miały być miażdżące i poniekąd były, ale i tak okazały się gorsze niż pierwotne szacunki analityków. Przy okazji poznaliśmy też kilka innych ciekawych faktów, jak choćby szacunki ilu graczy zdecydowało się zwrócić swoją kopię gry.
Cyberpunk 2077 to ogromny sukces kasowy
Przy okazji prezentacji swoich wyników finansowych, których szacunkową wielkość poznaliśmy kilka dni wcześniej, CD Projekt podał kilka innych ciekawych informacji związanych ze swoją największą premierą w historii. Zacznijmy jednak od liczb, do końca 2020 roku Cyberpunk 2077 sprzedał się w liczbie 13,7 mln egzemplarzy i przyniósł w sumie w całym roku 2,13 mld PLN przychodów pozwalając na osiągnięcie zysku netto na poziomie 1,15 mld PLN. To świetny wynik, ale apetyty inwestorów były znacznie większe i kurs akcji praktycznie na te doniesienia nie zareagował.
To jednak nie koniec dużych liczb związanych z Cyberpunkiem 2077. Nakłady produkcyjne na ten tytuł, w tym koszty marketingu przekroczyły 1,2 mld PLN. To pokazuje skalę tego projektu, bo tyle pieniędzy nie wydaje się obecnie nawet na najbardziej kasowe produkcje filmowe. Bezpośrednio nad grą pracowało ponad 530 programistów, a swój udział w jej przygotowaniu miało ponad 5200 osób, tym niemal 2000 aktorów podkładających głos w 11 różnych językach. Koszty poniesione na produkcji Cyberpunk 2077 już się oczywiście zwróciły, ale prace nad grą cały czas trwają. Obecnie nad poprawkami pracuje jeszcze około 40% oryginalnego zespołu, który przygotowuje też wersję na konsole następnej generacji. CD Projekt nie zamierza zaprzestać prac nad grą, aż ta osiągnie zadowalający poziom jakości.
Z ciekawostek można jeszcze odnotować fakt, że lwia część sprzedaży gry to dystrybucja cyfrowa, w ten sposób do graczy trafiło aż 73% wszystkich egzemplarzy gry. Spory w tym udział miał GOG, który odpowiadał za około 10% całej sprzedaży. W podziale na platformy widać dużą przewagę wersji na PC/Stadia, a co ciekawe więcej kopii trafiło też na PlayStation niż na konsole Xbox, pomimo, że krótko po premierze gra została wycofana ze sklepu Sony i do dzisiaj nie można jej w ten sposób kupić.
Swoją cegiełkę do wyników finansowych dołożył też Wiedźmin 3: Dziki Gon, gra nadal doskonale się sprzedaje osiągając w 2020 roku przychody równe niemal połowie kwoty jaką zarobiła w roku premiery. To fenomen, a CD Projekt liczy na to, że Cyberpunk 2077 ma szansę powtórzyć ten sukces, bo w jego przypadku plan wydawniczy również zakłada wydanie dwóch dużych, płatnych dodatków, a także promocję np. poprzez serial animowany Edgerunners, który w 2022 pojawi się na Netfliksie.
Ilu graczy zwróciło Cyberpunka 2077?
Przejdźmy jednak do mniej przyjemnych rzeczy, czyli zwrotów gry. Wielu z was się pewnie zastanawia jak duża była skala zwrotów i wygląda na to, że na podstawie sprawozdania finansowego oraz konferencji prasowej można te wartości całkiem dobrze oszacować. Na stronie 73 raportu możemy przeczytać, że CD Projekt zawiązał rezerwy wysokości 194,5 mln PLN na poczet zwrotów gry, które będą miały miejsce do końca 2021 roku. W związku z różnym okresem rozliczeniowym poszczególnych dystrybutorów gry, dokładna liczba zwróconych egzemplarzy będzie znana dopiero pod koniec roku.
To co wiemy dzisiaj, to informacje, że w ramach kampanii Help Me Refund, CD Projekt zwrócił bezpośrednio graczom ponad 8,5 mln PLN, co po odliczeniu kosztów transakcyjnych przekłada się na około 30 000 egzemplarzy. Dodatkowo w 1. kwartale 2021 zwrócono ponad 40 mln PLN do dystrybutorów w ramach rozliczeń za 4. kwartał 2020, co oznacza, kolejne 180 000 sztuk. W sumie do końca 2020 roku gracze zwrócili zatem 210 000 egzemplarzy gry, co na tle sprzedaży 13,7 mln sztuk jest sporą wartością, ale z pewnością nie jest tragedią.
Spółka ma jednak nadal rezerwę w wysokości 145 mln PLN przeznaczoną na kolejne zwroty co przekłada się na kolejne 600 000 egzemplarzy gry. W sumie niemal 200 mln PLN zawiązanej rezerwy to niemal 17% zysku netto jaki osiągnięto w całym 2020 roku, więc bardzo istotna kwota. Około 250 mln PLN zostanie wydanych też na premie dla pracowników, ale blisko połowa tej kwoty trafi do członków zarządu.
Podsumowując, Cyberpunk 2077 bezsprzecznie okazał się dużym sukcesem. Owszem ma swoje problemy i pojawił się na rynku prawdopodobnie przynajmniej pół roku za wcześnie, ale spełnił pokładane w nim nadzieje. CD Projekt ma tej chwili dwie, rozpoznawalne na całym świecie marki, które będą mocno eksploatowane również w przyszłości. To dobry prognostyk i miejmy nadzieje, że zapowiedziane wcześniej zmiany w strategii, zaowocują jeszcze lepszymi grami, z których wszyscy będziemy mogli być dumni.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu