Dopilnowanie tego, co pojawia się i w jakim kontekście w wyszukiwarce internetowej jest bardzo trudnym zadaniem. I Google nad tym stale pracuje, zapewniając nas, że robi wszystko, by zachować obiektywność. Usłudze Google News, czyli Wiadomości, poświęcono nawet kilka slajdów podczas tegorocznej konferencji Google I/O. Wszystkie zasoby firmy, od projektantów po inżynierów i sztuczną inteligencję, są angażowane w rozwój usługi, a firma może pochwalić się aż ponad 90% udziałem w globalnym rynku wyszukiwarek. To spora odpowiedzialność, dlatego cieszy mnie tak poważne podejście do sprawy.
Ale muszę Was o coś zapytać.
Jak często odwiedzacie zakładkę Wiadomości w Google?
Mnie zdarza się to stosunkowo często, bo niejednokrotnie klasyczne wyniki wyszukiwań nie przynoszą oczekiwanych rezultatów, gdy poszukuję konkretnych wieści na dany temat. Wyniki w domyślnej sekcji Google można, niestety, łatwo zmanipulować, na przykład poprzez wcześniejszą publikację materiału i jego ciągłą aktualizację, dlatego pod niektórymi słowami kluczowymi widnieją marne i/lub niepełne materiały, które nie zawsze są na czasie. Korzystając z zakładki Wiadomości można o wiele łatwiej dotrzeć do bardziej aktualnych i solidnych materiałów, bo algorytmy dobierające treści w tej zakładce działają nieco inaczej.
Nie da się jednak ukryć, że sekcja Wiadomości w Google prezentuje się teraz bardzo mizernie. Mam tu na myśli, oczywiście, kwestie wizualne, które wypadają na tle klasycznych wyników niezwykle blado. Po przełączeniu się na tę zakładkę można odnieść wrażenie, że cofnęliśmy się w czasie, bo pomimo nieco innej obszerności materiałów i linków, to wyniki prezentują się niczym rezultaty z Google sprzed ładnych kilku lat. Klasyczne granatowe linki i zakreślone zielonym kolorem źródła, plus czarny podpis – tradycyjne Google. Szukając informacji o nadchodzącym wyścigu F1 w Wielkiej Brytanii w ten weekend przeżyłem niezły szok, bo dysonans pomiędzy obydwoma sekcjami jest ogromny. Google News/Wiadomości zostały bardzo zaniedbane.
Zupełnie nowy wygląd Wiadomości w Google
Over the next couple weeks we’re rolling out a redesigned News tab in Search on desktop. The refreshed design makes publisher names more prominent and organizes articles more clearly to help you find the news you need. Check it out 👇 pic.twitter.com/xa2aZfO4Qd
— Google News Initiative (@GoogleNewsInit) July 11, 2019
Ale zmiana nadchodzi. Na przestrzeni następnych tygodni zakładka Wiadomości w Google zyska zupełnie nowy wygląd, bazujacy na tym, co serwowane nam jest w domyślnym widoku. Bloczki z najważniejszymi materiałami znajdujące się na szczycie, również trzy, podobnie jak w wynikach Google, natomiast poniżej newsy będą podawane w ten sam sposób, ale już pojedynczo, na całą szerokość panelu. Bardziej widoczne są też nazwy redakcji, które w większości powinny też być oznaczone logo wydawnictwa, co ułatwia znalezienie tego, czego szukamy.
Najsmutniejszą informacją dotyczącą tej nowości jest to, że musimy na nią zaczekać. Google twierdzi, że zmiany pojawią się u użytkowników na przestrzeni kilku następnych tygodni i nie wiem, z czego dokładnie wynika trudność uruchomienia nowego wyglądu nawet w ciągu kilkudziesięciu godzin. Rozumiem takie zachowanie przy usługach typu Dokumenty czy Gmail, gdzie użytkownicy polegają na nich wykonując obowiązki, a dodatkowo wchodzą z nimi w ciągłą interakcję, więc nie można sobie pozwolić na niedostępność usługi.
Więcej z kategorii Google:
- Oto, co nowe zasady prywatności Apple oznaczają dla Google
- Google nie pozwoli Ci obejrzeć filmu jeżeli napisy będą... do d**y
- Nowy wygląd wyszukiwania Google na smartfonie - co się zmieni?
- Google grozi, że wycofa się z Australii, jeżeli ta każe mu płacić za linki [AKTUALIZACJA]
- Dokonało się. Fitbit wpadł ostatecznie w objęcia Google