79

Gmail ma już 11,5 mln użytkowników w Polsce. Polskie portale daleko w tyle. Dlaczego?

Duża część z Was, która zaczynała przygodę z internetem na samym jego początku w naszym kraju, rozpoczynała ją od polskich portali WP czy Onetu. Właśnie na nich zakładaliście przez wiele lat swoje pierwsze skrzynki e-mail, aż do momentu, kiedy w końcu pojawił się Gmail i wszystko się zmieniło.

Ostatnio wpadł mi w ręce raport portalu Wirtualnemedia, obrazujący popularność webmaili wśród polskich użytkowników internetu. Zaskoczenia w nim dużego nie ma, najpopularniejszą skrzynką pocztową jest Gmail, ale niektóre liczby wzbudziły moje zainteresowanie i jedna nowa pozycja na liście serwisów mailowych.

Czołowe serwisy mailowe – rok po roku (badanie Gemius/PBI) WIRTUALNEMEDIA.PL
Adres strony
marzec 2019 marzec 2020
użytkownicy odsłony użytkownicy odsłony
google.com – poczta 9 007 534 236 583 209 11 496 335 320 912 037
wp.pl – poczta 7 291 168 809 427 773 7 702 914 978 868 330
onet.pl – poczta 4 528 419 638 263 917 3 677 040 394 842 768
interia.pl – poczta 2 951 147 86 012 006 3 252 823 101 206 022
o2.pl – poczta 3 012 808 297 632 689 3 048 168 338 820 586
gazeta.pl – poczta 306 240 18 636 969 302 533 20 903 297
yahoo.com – poczta 185 085 16 694 676 135 462 2 010 906
int.pl 307 595 42 162 528 606

 

Gmail ma w Polsce już prawie 11,5 mln użytkowników, co stanowi wzrost w porównaniu z zeszłym rokiem aż o 2,5 mln, żaden inny serwis nie zaliczył takiego wzrostu popularności przez ostatni rok. Według raportu Gemiusa za marzec 2020 roku w Polsce mamy aktualnie 28,6 mln internautów, co oznacza, że już nieco ponad 40% użytkowników sieci w Polsce korzysta z tej poczty.

A co z naszymi serwisami mailowymi na polskich portalach? No właśnie, zainteresowały mnie dwie pozycje na ich liście. Druga i ostatnia. Na drugim miejscu mamy pocztę na Wirtualnej Polsce. Korzysta z niej 7,7 mln polskich internautów, a od zeszłego roku niewielu ich przybyło.

Przybyło za to sporo odsłon, nieproporcjonalnie więcej ich już jest na WP niż na Gmailu. Prawie miliard odsłon, z czego to wynika?

Ano z tego, z czego wynika dużo większa popularność w Polsce Gmaila. Poczta od Google ma świetne filtry antyspamowe i taka sytuacja jak na WP jest niemożliwa. Nie wiem, kiedy ostatni raz zaglądałem do poczty na WP, ale 3,5 tysiąca reklam w głównej skrzynce odbiorczej, to nie jest sytuacja normalna i pożądana przez użytkowników poczty e-mail. Liczba po stronie spamu – 9, też mówi sama za siebie.

Ten miliard odsłon na WP poczta to z pewnością wynik przedzierania się przez ten spam do właściwych wiadomości, które przychodzą na skrzynki jej użytkowników. Zastanawiam się, jak to w ogóle możliwe, aby ktoś (7,7 mln osób) chciał jeszcze tak się mordować z taką skrzynką, którą trzeba codziennie sprzątać z tych reklam, by dało się z niej w ogóle korzystać?

I tu przechodzimy do ostatniej pozycji na liście, poczty INT.pl, czyli jedynego webmaila wśród polskich portali bez spamu. Rzeczywiście jest bez spamu i reklam, wchodzę na założoną tam w 2016 roku pocztę regularnie i skrzynka jest czysta. Jak widać po statystykach, niewielu internautów w Polsce jeszcze wie o tym webmailu. Co prawda, Interia specjalnie nie reklamuje tej poczty, raczej preferują tę w swojej głównej domenie. Jednak fakt pojawienia się jej po raz pierwszy w takim zestawieniu z prawie 50 tysiącami użytkowników świadczy, że INT.pl zaczyna docierać do coraz szerszego grona odbiorców. I dobrze, warto korzystać z takich rozwiązań, które raz, że oferują jeszcze względnie szerokie możliwości wybrania sobie atrakcyjnego loginu, dwa – pozwalają na wygodne i komfortowe korzystanie ze skrzynki e-mail bez spamu.