Otrzymaliśmy dzisiaj wyniki raportu z badania IRCenter, w którym sprawdzono jak Polacy szukają i kupują w sieci - „Ścieżki zakupowe on-line w Polsce”.
Gdzie Polacy zaczynają zakupy w sieci? W Google? Skądże znowu? Na… Allegro!
Przyznam, że w pierwszej chwili po otrzymaniu tego raportu z badania IRCenter nie kryłem zdziwienia. Do tej pory wydawało mi się, że niezależnie od tego jakich informacji szukamy, pierwszym wyborem od prawie zawsze jest Google. Okazuje się jednak, że w Polsce pierwszym wyborem przy zakupach w sieci jest Allegro, które tak już utkwiło w świadomości Polaków jako miejsce zakupu, że i informacji o planowanych do zakupów produktów poszukują zaczynając od tej platformy zakupowej.
W e-commerce na decyzję o zakupie mają wpływ czynniki takie jak: całodobowa dostępność, szeroki asortyment, cena produktu oraz szybkość i koszt dostawy. Przeprowadzając badanie chcieliśmy dowiedzieć się, jak Polacy dokonują zakupu w internecie: szczególnie gdzie zaczynają i gdzie kończą swoją ścieżkę zakupową. Dodatkowo przeanalizowaliśmy, jak przebiega proces decyzyjny konsumentów, w jakim czasie podejmują decyzję o zakupie oraz w jakim celu odwiedzają platformy internetowe.
To już druga edycja tego badania i okazuje się, że to już trwa od jakiegoś czasu, w zeszłym roku Polacy podobnie wskazywali Allegro jako początek swojej ścieżki zakupowej - 26% badanych wybierało tę platformę, a Google 14%.
W tym roku Allegro zyskało jeden punkt procentowy, Google nadal wybiera 14% badanych.
Czego szukają najpierw? Przede wszystkim cen, na Allegro 73% wskazań, w Google cen planowanych do zakupu produktów szuka 64%. Poza tym sprawdzają dostępne rodzaje produktów, szczegółowe dane i opinie o produktach. Te dwa ostatnie parametry częściej wyszukiwane są przez Google.
A jak wygląda koniec tej ścieżki, czyli najważniejszy element? Okazuje się, że produkty wyszukiwane w Allegro w 85% kończą się ich zakupem, i tu mamy wzrost o 5% w porównaniu z rokiem ubiegłym. Z kolei, z produkty wyszukiwane przez Google, kończą się w 78% ich zakupem, co było spadkiem o 1% w porównaniu z 2018 rokiem.
Również na Allegro więcej badanych szybciej podejmuje decyzje o zakupie, tego samego dnia kupuje 40% użytkowników tej platformy, a 34% preferujących Google. Podobne natomiast wskazania są przy czasie od 1 do 2 dni.
Większość klientów, która zaczynała zakupy na Allegro, tam je kończyła - 78%. W przypadku Google, co piąty kończył na Allegro, a większość z nich finalizuje zakupy, bądź w sklepie internetowym bądź stacjonarnym.
Na koniec zerknijmy na opinie Polaków na temat samych zakupów w sieci, nie od dziś wiadomo, że polski e-commerce nieustanie jest w trendzie wzrostowym i popularność zakupów wśród Polaków rośnie z roku na rok.
Decyduje o tym przede wszystkim mnogość metod płatności w sieci, pozytywne doświadczenia związane z przebiegiem transakcji zakupu w sieci, a także zapakowanie produktu, szybkość wysyłki czy cena produktu. Wszystkie te parametry notują wzrosty w opinii Polaków rok do roku, co pozwala optymistycznie patrzeć na ten trend w kolejnych latach.
–
Metoda badania: CAWI. Grupa respondentów: 4085 internautów. Charakterystyka grupy: internauci, którzy w ciągu ostatnich 3 miesięcy decydowali o zakupie produktu, korzystając przy tym z Internetu. Data badania: 15-25 luty 2019.
Źródło: IRCenter
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu