8

Gamepad w smartphonie z Windows Phone 7 czyli jak Microsoft widzi
mobilne gry

Gry komputerowe, a później również gry wideo zawsze były ważnym elementem prowadzonego przez Microsoft biznesu. Wydaje się jednak, że obecnie tradycyjne granie przy użyciu komputera bądź konsoli nie rozwija się już tak dynamicznie jak jeszcze 5 lat temu. Co prawda klasyczne blaszaki puchną od wzrastającej ilości rdzeni w procesorach, pojemności pamięci i nośników oraz możliwości […]

Gry komputerowe, a później również gry wideo zawsze były ważnym elementem prowadzonego przez Microsoft biznesu. Wydaje się jednak, że obecnie tradycyjne granie przy użyciu komputera bądź konsoli nie rozwija się już tak dynamicznie jak jeszcze 5 lat temu. Co prawda klasyczne blaszaki puchną od wzrastającej ilości rdzeni w procesorach, pojemności pamięci i nośników oraz możliwości kart graficznych. Rozwój technologiczny nie przekłada się jednak na rozwój gier jako takich. Podobnie jest z klasycznymi konsolami. Obserwujemy rozwój kontrolerów do gier, ale nie samych konsol i dostępnych na nie tytułów. Istnieje jednak jeszcze trzeci segment związany z grami, a jest nim segment mobilny. Według mnie, w najbliższych latach będzie on wiodącym fragmentem branży gier.

Pisząc o segmencie mobilnym nie mam jednak na myśli produktów takich jak konsole PlayStation Vita lub 3DS. Według mnie, są one przestarzałe. Oczywiście nie pod względem technicznym, bowiem tutaj, szczególnie nowa PlayStation robi wrażenie. Mówiąc o ich archaiczności, mam na myśli koncepcję produktu.

Według mnie platformy takie jak Android oraz iOS udowodniły, że smartphone’y mogą służyć rozrywce, szczególnie tej dotyczącej gier. Nokia próbowała kilka lat wcześniej, ale o projekcie N-Gage możecie poczytać tutaj, we wspomnieniach TECHNOZgreda. Microsoft jest świadomy, że chcąc uczynić Windows Phone 7 atrakcyjnym dla klientów, musi położyć nacisk na rozrywkową część platformy.

W tym celu, koncern opatentował bardzo ciekawe rozwiązanie dotyczące kontrolera gier w telefonie, podobne do tego użytego w Xperii Play. Rozwiązanie Microsoftu jest jednak dużo bardziej uniwersalne. Możecie je zobaczyć na poniższej ilustracji.


Ciekawe, prawda? Jest to jednak patent Microsoftu, a nie któregoś z wytwórców telefonów. W związku z tym zastanawiam się, w jaki sposób MS chce wprowadzić je na rynek? Czy będzie ono podlegało licencjonowaniu? Czy firma zamierza stworzyć program podobny do PlayStation Certified lecz dotyczący ich własnej konsoli? Xbox Phone już wkrótce?

Microsoft ma według mnie pewną istotną przewagę nad Sony w kwestii produkcji telefonu do gier. Jest nią brak własnej, mobilnej konsoli, a co za tym idzie brak wewnętrznej konkurencji. Sony natomiast chce mieć na rynku jednocześnie klasyczną, mobilną konsolę oraz telefony-konsole, wytwarzane przez partnerów licencyjnych.

PS Vita ma umożliwić uruchamianie gier stworzonych dla Androida, a co za tym idzie, będzie kompatybilna z oprogramowaniem dostępnym dla Xperia Play oraz innych telefonów zgodnych z PlayStation Certified. Jest to jednak tylko częściowa kompatybilność. Gry dedykowane dla Vity nie będą działały z Xperia Play. Przez to produkty nie są sobie równe. Producenci wiedząc o nadchodzącej premierze PS Vita mogą obawiać się udziału w programie PlayStation Certified, ze względu na potencjalną, wewnętrzną konkurencję.

Jak już wspomniałem, Microsoft nie będzie miał problemu z nadmiarem produktów. Dlatego też uważam, że potencjalny Xbox Phone ma zdecydowanie większe szanse na sukces niż linia PlayStation Certified. Nic tylko oczekiwać na pierwsze informacje o produktach. Oby pojawiły się jakieś. Życie bowiem uczy, że często na patentach kończy się.