Technologie

Kinezyterapia z Kinect — drugie życie kontrolera ruchowego Microsoftu

Kamil Świtalski
Kinezyterapia z Kinect — drugie życie kontrolera ruchowego Microsoftu
Reklama

Kontrolery ruchowe dla graczy... niespecjalnie się sprawdziły. Ale to wcale nie oznacza, że zostały już zamiecione pod dywan! Są firmy, które serwują im drugie życie — a jedną z nich jest Reflexion Health.

Dodatki i wszelkiej maści kontrolery do konsol kojarzone są głównie z rozrywką. Nic w tym dziwnego, w końcu to jest ich główne przeznaczenie. W 2017 roku już nikt nie pamięta o ruchowym gadżecie od Microsoftu. O ile jeszcze na starcie Xboxa One był on nieodłącznym, integralnym, elementem zestawu z nową konsolą, o tyle nowy model potrzebuje specjalnej przystawki by podłączyć ten moduł. Moduł który, dodajmy, należy dokupić osobno, a gier na niego właściwie już nie uświadczymy. Ale to, że nie uświadczymy na niego nowych hitów z branży rozrywki wcale nie oznacza, że sprzęt umarł. Bo są firmy, które postanowiły zrobić z niego naprawdę dobry użytek!

Reklama

Kinezyterapia

z Kinect

Systemy opieki zdrowotnej to trudny temat nie tylko tu, lokalnie. Koszty leczenia w wielu krajach potrafią być horrendalnie wysokie. Kolejki do lekarza i długi czas oczekiwania na kolejną wizytę także nie napawają zbyt optymistycznie. Dlaczego by zatem nie zrobić użytku ze współczesnej technologii i nie ograniczyć wizyt do minimum, starając się robić więcej własnym sumptem? Jednym z rozwiązań które nam na to pozwoli jest zestaw The Vera System. Czyli elektroniczny pakiet rehabilitacyjny z ćwiczeniami z zakresu kinezyterapii (gimnastyki leczniczej), które pacjenci mogą wykonywać w domowym zaciszu.

https://vimeo.com/183750323

Jak to działa? Wszystko zostało dość zręcznie wytłumaczone na powyższym materiale. Pacjenci dostają do domu elektroniczny zestaw który podłączany jest do sieci. Z jego pomocą wykonują ćwiczenia i dbają, aby zgadzała się liczba ustalonych z góry powtórzeń. Co więcej — muszą wykonywać zadania zgodnie ze wskazówkami widocznymi na ekranie, a kamera cały czas śledzi ich ruch wiedząc, czy wszystko przebiega zgodnie z planem. Po zakończeniu sesji treningowej lekarze mają możliwość sprawdzenia nagrań, śledzenia progresu i ewentualnych problemów swoich pacjentów, które natychmiast mogą konsultować i korygować. A także podawać dodatkowe wskazówki, jeżeli zajdzie taka potrzeba.

Nie zawsze pacjenci mają możliwość korzystania z pomocy fizjoterapeutów na co dzień. Często zostaje im po prostu przepisany zestaw ćwiczeń, które muszą każdego dnia wykonywać w domowym zaciszu. Statystyki pokazują jednak, że robią to niechętnie i... regularnie je pomijają. Rozwiązania takie jak The Vera System okazują się jednak być dla nich dużą motywacją. Może i tutaj działa ten słynny pierwiastek grywalizacji?

Kinect nie zastąpi nam lekarza

Nikogo chyba nie trzeba przekonywać, że nawet najlepszy pakiet domowych ćwiczeń nie zastąpi nam wizyty u lekarza i jego profesjonalnej opinii. Może być jednak znakomitym dodatkiem, który pozwoli zaoszczędzić czas na dojazdach / wyczekiwaniu w kolejkach, a także pieniądze. I choć gracze już dawno, daaawno, temu skreślili tę technologię, to jak widać — są ludzie, którzy zapewnili jej drugie życie. I od teraz firmy trzecie przy wsparciu specjalistów starają się wykorzystać mechaniki, które poznaliśmy wcześniej m.in. w Xbox Fitness.

Jest to o tyle ciekawe, że technologia użyta w kontrolerze ruchowym Kinect nie należy do najnowszych — a co za tym idzie, jest stosunkowo tania. Dużo tańsza niż rozwiązania VR, które coraz śmielej wkraczają w świat medycyny. Pytanie czy takie rozwiązania faktycznie mają szansę sprawdzić się na większą skalę? Poprzednie próby, m.in. z Nintendo Wii, okazały się średnio udane...

Źródło

Reklama

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama