Właśnie zakończyła się konferencja Facebooka na temat nowego platformy mobilnej o nazwie Delas. Od tego momentu jest ona dostępna dla mieszkańców US n...
Facebook Deals - nadchodzą ciężkie czasy dla Groupona i zakupów grupowych
Na bazie Places powstanie natomiast Delas czyli miejsce gdzie ludzie za pomocą opcji check-in będą mogli korzystać z upustów, akcji lojalnościowych i innych programów partnerskich organizowanych przez okoliczne sklepy. Tak więc będziemy mieli interfejs dla sklepów w którym będą mogli zadeklarować akcję upustową lub nieco bardziej złożony program lojalnościowy. Z drugiej strony użytkownik Facebooka będzie mógł przeszukać okolicę w poszukiwaniu na przykład dobrej promocji na obiad w restauracji. Jeśli taką znajdzie robi check-in otrzymując kod, który pokazuje później przy płaceniu rachunku.
Potencjał takiego rozwiązania wraz z siłą i zasięgiem Facebooka jest olbrzymi i podejrzewam, że jeśli Deals się rozpędzi to może zagrozić całej kategorii zakupów grupowych razem z Grouponem na czele.
Dlaczego? Po pierwsze Deals jest dużo bardziej wygodne dla konsumenta - nie musi przedpłacać za produkt czy usługę, może w bardzo prosty sposób uczestniczyć w programach lojalnościowych nie potrzebując przy tym noszenia ze sobą żadnych kart, korzysta z oferty wtedy kiedy ma taką potrzebę itp.
Jest jeszcze druga strona czyli sklepy. Przede wszystkim właściciel sklepu sam tworzy promocje i upusty (no dobra ale Groupon też to zapowiedział), nie ma pośredników pomiędzy nim a płacącym a co za tym idzie pieniądze otrzymuje natychmiast po zrealizowaniu usług, nie musi deklarować ilości ofert, jest w stanie lepiej dopasowywać swoje oferty znając swoją okolicę (jej zwyczaje, lokalne wydarzenia itp), jest też w stanie prowadzić samemu proste dla konsumenta programy lojalnościowe itp.
Facebook ma jeszcze jedną przewagę nad Grouponem - ma wszystkich czyli kupujących i sprzedających w jednym miejscu. Nawet jeśli w tej chwili sam model biznesowy platformy odbiega nieco od zakupów grupowych to dla FB nie będzie problemem wprowadzenie kolejnego scenariusza sprzedaży/zakupów.
To jednak nie wszystko - to co może być mordercze dla Groupona to brak opłat w FB Deals. Platforma ta ma być kompletnie darmowa. Jeśli więc platforma deals będzie efektywna to który sprzedawca będzie chciał płacić za oferty w serwisach do zakupów grupowych?
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu