Polska

Face Controller - projekt polskich studentów, który może ułatwić życie niepełnosprawnym

Grzegorz Marczak
Face Controller - projekt polskich studentów, który może ułatwić życie niepełnosprawnym
3

Studenci Politechniki Rzeszowskiej to zwycięzcy krajowych finałów największego na świecie konkursu technologicznego Imagine Cup 2014, ich autorski projekt pod nazwą Face Controller to system umożliwiający sterowanie komputerem za pomocą ruchów głowy, mimiki twarzy bądź krótkich komend głosowych. Pro...

Studenci Politechniki Rzeszowskiej to zwycięzcy krajowych finałów największego na świecie konkursu technologicznego Imagine Cup 2014, ich autorski projekt pod nazwą Face Controller to system umożliwiający sterowanie komputerem za pomocą ruchów głowy, mimiki twarzy bądź krótkich komend głosowych. Projekt został stworzony z myślą o osobach niepełnosprawnych, mających trudności w codziennym korzystaniu z technologii i urządzeń domowych. Rzeszowskim studentom wróżę świetlaną przyszłość i duży sukces w nadchodzących półfinałach światowych Imagine Cup 2014.

Autorem wpisu jest Damian Czernik.

Projekt zespołu Power of Vision z Politechniki Rzeszowskiej nie tylko znalazł się w finałowej piątce konkursu, zajął również pierwsze miejsce w kategorii "Projekty Społeczne” polskiej edycji Imagine Cup 2014 - prestiżowego konkursu organizowanego przez firmę Microsoft. Każdego roku w konkursie bierze udział kilka tysięcy studentów z całego świata, wśród nich są pasjonaci technologii i ambitni programiści - potrafiący zamienić swoje pomysły w realne projekty, rozwiązujące wiele problemów naszego codziennego życia.

Projekt rzeszowskich studentów po raz kolejny dowodzi, że Polak potrafi

Face Controller wykorzystuje rozwiązanie systemu Kinect for Windows, umożliwiając sterowanie komputerem na trzy różne sposoby: używając ruchów głowy, mimiki twarzy i głosu. Przesuwanie kursora po ekranie odbywa się za pomocą skinień głowy, otwarcie ust działa jak kliknięcie myszką, natomiast za pomocą głosu można wpisywać na wirtualnej klawiaturze poszczególne wyrazy czy zdania. Połączenie tych trzech metod pozwala na ogromne możliwości użytkowania komputera, bez stosowania klawiatury czy myszki. Prototypowa wersja tego systemu sprawuje się bardzo dobrze, i zaprezentowano ją podczas polskiego finału konkursu.

Działanie systemu opiera się na dwóch trybach, pierwszy z nich to tryb platformy - tutaj użytkownik uruchamia wbudowane aplikacje ze specjalnym interfejsem, pozwalającym na sterowanie głową i mimiką twarzy. Interfejs zawiera przystosowane aplikacje klienta e-mail, czytnik RSS, odtwarzacz muzyki, przeglądarkę plików, oraz grę kółko i krzyżyk. W planach twórców jest także wdrożenie aplikacji Facebook do wymagań platformy, aby umożliwić użytkownikowi prostą obsługę przeglądania treści i publikowania postów.

Drugi tryb to Controller, dzięki któremu przejmujemy kontrolę nad urządzeniem. Sterowanie kursorem na ekranie odbywa się tradycyjnie za pomocą ruchów głowy. Wprowadzona została obsługa krótkich komend głosowych, pozwalająca na szybkie przenoszenie kursora w dowolny róg ekranu. Do wprowadzania tekstu wykorzystuje się wirtualną klawiaturę lub mechanizm rozpoznawania mowy. Twórcy zapewniają, że pracują nad systemem sterownia za pomocą ruchów gałek ocznych, by zapewnić lepszy komfort użytkownikowi – zastosowanie tego typu sterowania jest zależne od specyfikacji kolejnych wersji Kinecta. Plany i ambicje rzeszowskich studentów brzmią naprawdę obiecująco.

Opracowany został także algorytm za pomocą którego Kinect jest w stanie sam dostosować się pod danego użytkownika np. zmieniając kąt lub czułość gestów oraz ruchów. Użytkownik może w każdej chwili zmieniać poszczególne ustawienia.

Czy Kinect umożliwi sterowanie naszym domem? Na to musimy jeszcze poczekać

Stworzenie w pełni zintegrowanego środowiska domowego z interfejsem opartym na oprogramowaniu Face Controller, może pozwolić osobom posiadającym ograniczenia na zwiększenie swojej niezależności - umożliwiając im dostęp do przykładowych urządzeń typu telefon, komputer czy telewizor. Głosowe wybieranie połączeń, sterowanie oświetleniem i obsługa telewizora za pomocą gestów – nad tego typu rozszerzeniami pracują rzeszowscy studenci. Warto dodać, ze obsługa systemu Face Controller może być w pełni dostosowana do stopnia niepełnosprawności użytkownika.

Face Controller Demo - Imagine Cup 2014 from Prospect Pictures on Vimeo.

Dzięki otwarciu platformy Kinect dla zewnętrznych programistów, jesteśmy świadkami wielu innowacyjnych zastosowań i nowych aplikacji wykorzystujących podstawowe ruchy ciała do bezdotykowej obsługi wielu urządzeń. Największą zaletą samego urządzenia jest jego cena, czujnik ruchu Kinect jest bardzo tanim urządzeniem w porównaniu do wielu istniejących rozwiązań dostępnych na rynku, na korzyść technologii Kinect działa również to, że nie potrzebuje jakichkolwiek znaczników rozpoznawania ruchu przyklejanych na ciało użytkownika.

System Face Controller przez najbliższy czas będzie znajdować się w fazie testów zanim zostanie wprowadzony na rynek. Myślę, że w najbliższym czasie znajdzie wielu zwolenników chcących spróbować nowej technologii w codziennym życiu.

Trzymajmy kciuki za nasz zespół w najbliższych półfinałach Imagine Cup!

Członkami zespołu Power of Vision są: Sylwia Perykasza, Norbert Pisz, Daniel Pomianek, Tomasz Pleśniak a Piotr Wrotny odpowiadał za projekt interfejsu. Jeżeli chcecie na bieżąco śledzić postępy rzeszowskich studentów zapraszam do śledzenia ich profilu na Facebooku. Kolejnym ich krokiem będzie udział w półfinałach światowych, które odbędą się już w maju. Pozostaje nam trzymać kciuki za kolejne sukcesy polskiego zespołu i szybkiego dotarcia do finałów światowych, które zostaną rozegrane udział w siedzibie firmy Microsoft w Seattle.

Damian Czernik – projektant wentylacji, klimatyzacji i nowoczesnych systemów ogrzewania, student Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Pasjonat inteligentnych systemów domowych i odnawialnych źródeł energii. Prowadzi blog zawodowy www.okieminzyniera.pl.

Zdjęcia: Zasoby własne zespołu Power of Vision

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu