0

Coś dla prawdziwych nerdów – historia Spacewar

Historia gier komputerowych i wideo ginie w prawdziwych pomrokach dziejów. Nie ma zgody, kiedy tak naprawdę pojawiła się pierwsza gra tego typu. Czy była to gra w kółko i krzyżyk uruchomiona w 1949 roku na maszynie Electronic Dealy Storage Automatic Calculator (EDSAC), o gabarytach wypełniających całą salę, czy może „zabawka” symulująca grę w tenisa stołowego, […]

Historia gier komputerowych i wideo ginie w prawdziwych pomrokach dziejów. Nie ma zgody, kiedy tak naprawdę pojawiła się pierwsza gra tego typu. Czy była to gra w kółko i krzyżyk uruchomiona w 1949 roku na maszynie Electronic Dealy Storage Automatic Calculator (EDSAC), o gabarytach wypełniających całą salę, czy może „zabawka” symulująca grę w tenisa stołowego, której twórcą był niejaki William A. Higinbotham.

18 października 1958 roku zaprezentował on swój wynalazek podczas dni otwartych Brookhaven National Laboratory – instytucji powołanej przede wszystkim do prowadzenia badań nad energią atomową! W Tennis for Two – bo tak nazwał swoje dzieło – można była zagrać na urządzeniu zwanym oscyloskopem o przekątnej ekranu równej pięć cali, prócz tego urządzenie zostało wyposażone w dwie skrzyneczki z gałką i przyciskiem.

Jednak pracownicy Museum of the Moving Image są przekonani, że to Spacewar  tak naprawdę rozpoczęła epokę gier komputerowych. Jej twórcą był niejaki „Slug”, Steven Russell. Będąc studentem Massachusettes Institute of Technology (MIT) w 1962 roku napisał grę na komputer DEC PDP-1 (Digital Equipent Corporation Programmed Data Processor -1). Spacewar można potraktować, jako pierwowzór całej rodziny późniejszych strzelanek takich, jak: Tempest (1981), Galaxy Force II (1988), i StarFox (1993), czy też nawet takich produkcji, jak Super Mario Galaxy 2 (2010) i Xbox Child of Eden (2011).

Wyobraźcie sobie, że przesiadacie się ze swoich Xboxów i innych cudów współczesnej myśli technicznej na coś takiego, jak Spacewar. Co to musi być za przeżycie poruszać się stateczkiem kosmicznym i strzelać do nadlatującego przeciwnika? Wszystko składało się z szeregu malutkich punkcików przemieszczających się na ciemnym ekranie. Gra jak na obecne standardy i możliwości wydawać się może prawdziwie archaiczna i prymitywna, ale to tylko pozory – tak naprawdę była wyjątkowo złożona i dopracowana. Zwłaszcza, że ją gruntownie przetestowano.

1359650900-dec.pdp-1.two_men_playing_spacewar.102631264.lg

Współpracownicy „Sluga” Dan Edwards (z lewej) i Peter Samson grają w Spacewar! na PDP-1 .

Bardzo szybko też zaczęto wprowadzać ulepszenia, jak gwiaździste niebo, grawitację, czy funkcję tzw. „nadprzestrzeni” pozwalającą na znikanie i pojawianie się w losowo wybranym punkcie. Spacewar przez kolejnych dziesięć lat była prawdziwym rodzynkiem – praktycznie nie mając żadnej konkurencji, aż pojawił się Nolan Bushell – twórca pierwszego automatu do gier (w fachowym żargonie arcade), który stworzył z kolej podwaliny dla dodatkowego źródła dochodu całego szemranego przemysłu nocnych klubów i salonów gier. Ale to już inna historia.

Na wystawie oprócz Spacewar można też zobaczyć inne pionierskie gry, jak: Computer Space (1971),  Space Wars (1977),  Space Invaders (1978), czy Asteroids (1979). Wystawę można oglądać od 25 grudnia 2012 roku do 3 marca 2013 roku.

Museum of The Moving Image mieści się w Nowym Jorku i zajmuje się gromadzeniem i opisem wszelkich artefaktów związanych z historią techniki, technologii, filmu, telewizji i mediów cyfrowych. Oprócz działalności wystawienniczej oferuje także różnego rodzaju programy edukacyjne i warsztaty dla uczniów, nauczycieli, czy też generalnie szerokiej opinii publicznej.

Historia Spacewar (video).

Fot. [1] [2]