Dostaliśmy właśnie dostęp do testów nowej polskiej usługi ComZetta. Jest to rozwiązanie oparte na technologii chmur obliczeniowych, dzięki któremu dow...
Dostaliśmy właśnie dostęp do testów nowej polskiej usługi ComZetta. Jest to rozwiązanie oparte na technologii chmur obliczeniowych, dzięki któremu dowolne urządzenie z dostępem do internetu może stać się wydajnym komputerem z własnym oprogramowaniem i systemem operacyjnym Linux lub Windows.
Szczerze powiedziawszy, po pierwszych testach tej usługi mam szereg wątpliwości na temat jej przydatności, a zwłaszcza opłat, które trzeba co miesiąc ponosić, by z niej korzystać. Z uwagi na powyższe postanowiliśmy porozmawiać z twórcami tego rozwiązania o szczegółach tego projektu. Rozmawiam z Panią Joanną Flis-Zwoińską, CEO ComZetta.
Antyweb: Proszę nam opowiedzieć w kilku zdaniach o Waszym projekcie, do kogo jest skierowany, co zyska potencjalny klient (firma), który skorzysta z Waszych usług i skąd takie ceny? Załóżmy, że jestem informatykiem w średniej wielkości firmie (20 pracowników), jak mam przekonać prezesa do ComZetta? Najtańszy pakiet kosztuje u Was 50 zł/mc za jednego pracownika. Powie mi przecież, abym założył im wszystkim konto na GDrive (15 GB za darmo, ewentualnie Google Apps dla Firm za 4 EUR), by mieli dostęp z każdego miejsca i urządzenia do swoich dokumentów, bo widzę, że to jedyna funkcjonalność w najtańszym pakiecie, pomijając oczywiście dostęp do systemu w chmurze, ale o tym później.
ComZetta: ComZetta jest skierowana do tych, którzy potrzebują wykonywać operacje wymagające dużej mocy obliczeniowej. Przykładem może być wykonywanie renderingu obrazów. Dzięki naszemu rozwiązaniu, możemy używać do tego np. tabletu, terminala lub starszego komputera. Całe przetwarzanie odbywa się na serwerach ComZetta, z wykorzystaniem ich mocy obliczeniowej. W czasie wykonywania operacji nie jest wymagane połączenie z chmurą, a użytkownik może jednocześnie swobodnie wykonywać inne zadania.
ComZetta jest dla tych, którzy potrzebują bezpiecznego miejsca do przechowywania i współdzielenia plików. Aktualnie w podstawowym pakiecie Użytkownik polecając naszą usługę może otrzymać dodatkowo 20 GB darmowej przestrzeni. Oczywiście jeśli ktoś ma większe potrzeby może wykupić właściwie nielimitowaną przestrzeń. Wśród naszych klientów znajdują się również firmy, które przechowują dane o objętości liczonej w TB.
Jeśli chcemy pracować mobilnie, możemy zmieniać urządzenia na których pracujemy, przy jednoczesnym zachowaniu niezmiennego interfejsu. Cały czas korzystamy z tego samego pulpitu z systemem, aplikacjami i ustawieniami. Możemy również uruchamiać aplikacje działające pod systemem Linux lub Windows na urządzeniach, na których nie mamy takiego systemu.
Jeśli chcemy uprościć administrację infrastrukturą i systemami oraz zwiększyć bezpieczeństwo danych, możemy zdefiniować obraz sytemu wraz z zestawem aplikacji i przydzielać je jednym kliknięciem nowemu pracownikowi. Możemy zarządzać uprawnieniami, dostępnością portów, co pozwala zablokować możliwość kopiowania danych na zewnętrzne nośniki, czy też możliwość wydruku, dzięki temu dodatkowo zabezpieczymy dane. Cały system wraz z aplikacjami oraz dane nie są przechowywane na urządzeniu, dlatego w razie jego awarii, nic nie tracimy. Wystarczy zalogować się z innego urządzenia i nadal mamy ten sam komputer.
ComZetta jest również dla tych, którzy chcą ograniczyć koszty inwestycji oraz utrzymania sprzętu. Zamiast desktopa wystarczy kupić kilka razy tańszy terminal. Tańsze jest także utrzymanie, odpada nam potrzeba rozbudowy sprzętu, aktualizacji różnego rodzaju oprogramowania, backupu danych. Oszczędzamy również energię, większość jej zużycia przejmują serwery w chmurze.
Nasza oferta rozszerzy się wkrótce o nowe opcje oraz zestaw – usługa plus urządzenie ComZetta Box - wyposażone min. w gniazdo ethernetowe, Wifi, bluetooth, USB, HDMI. Urządzanie będzie dostępne w cenie od 350 zł.
Antyweb: Jak to się ma do opcji postawienia własnego serwera w firmie? Chodzi o kwestię kosztów takiego rozwiązania. W mojej poprzedniej firmie, około 30 pracowników biurowych, zdecydowano się na takie rozwiązanie i z tego co wiem nadal to działa. Tak, jak Pani wspominała, pracownicy korzystali z terminali i logowali się do tego serwera z oprogramowaniem. W tamtym przypadku była to polska dystrybucja Linuksa PLD. Wybrani pracownicy mieli też zdalny dostęp w osobnym oknie do Windowsa, by móc korzystać z aplikacji dostępnych tylko pod ten system, czyli Płatnika czy Symfonii. By mieć zbliżoną funkcjonalność (dostęp zdalny poza biurem też jest przecież możliwy dostępnymi narzędziami), firma ta musiałaby wykupić u Was najdroższy pakiet (z dostępem do Windowsa, pozostałe pakiety jedynie Linux Mint) po 200 zł x 30 daje koszt 6 tys zł miesięcznie. Już po roku możemy liczyć na sporą oszczędność, którą możemy przeznaczyć na powyższe, własne rozwiązanie.
ComZetta: Opisywana opcja samodzielnego postawienia serwera w firmie wiąże się z nakładami początkowymi i ponoszeniem stałych opłat administracyjnych oraz z ryzykiem projektowym. W pierwszym kroku trzeba znaleźć wykwalifikowanych ludzi, kupić sprzęt odpowiedniej konfiguracji, zadbać o rozwiązanie do backupu danych. Należy wybrać taki sprzęt aby zoptymalizować wydajność, przestrzeń dyskową, możliwość rozbudowy oraz zapewnić bezpieczeństwo. W rozwiązaniu warto na przykład wykorzystać dyski SSD do cachowania najczęściej używanych danych. Trzeba również doliczyć koszty licencji, min. serwera oraz stacji z systemem Windows. Aby taki projekt się powiódł należy wykonać dużo pracy. Trzeba spiąć infrastrukturę i różnego rodzaju technologie, obejmujące między innymi wirtualizację, zarządzanie dostępem, uprawnieniami, siecią, przestrzenią dyskową. Wprowadzić odpowiedni monitoring usług, dbać o ciągłość pracy oraz zabezpieczenie danych. Firma musi się zmierzyć z wyborem odpowiedniego dostawcy, wdrożeniem rozwiązania oraz pełną administracją takim środowiskiem. Konieczne będzie zatrudnienie administratora lub zlecenie tej pracy zewnętrznej firmie. Wykwalifikowany zespół przecież kosztuje, w większości przypadków więcej niż koszt przytoczonego abonamentu.
Korzystanie z rozwiązania chmurowego jest dużo prostsze zarówno w uruchomieniu jak i utrzymaniu. I w konsekwencji jeśli zsumujemy wszystkie koszty okaże się że bardziej uzasadnione biznesowo.
Jeśli jednak z różnych względów np. proceduralnych, firma wymaga instalacji u siebie, proponujemy wdrożenie naszego rozwiązania w pełnym pakiecie sprzęt plus usługa. Wykonaliśmy już z powodzeniem klika instalacji w środowisku klienta. Dzięki sprawdzonemu rozwiązaniu, wiedzy i doświadczeniu naszego zespołu zapewniamy krótki czas wdrożenia oraz serwis utrzymaniowy z odpowiednim SLA.
Natomiast w omawianym przypadku, jeśli chcemy korzystać z aplikacji dostępnych tylko na Windowsa, a jednocześnie nie potrzebujemy stacji roboczych z systemem Windows, to rozwiązaniem jest korzystanie z wybranych aplikacji udostępnianych w ComZetta jako usługa. Dzięki temu możemy używać wirtualne desktopy z systemem Linux i dodatkowo aplikacje działające na systemie Windows. To pozwoli spełnić potrzeby w tym zakresie i jednocześnie obniżyć koszty.
Antyweb: Właśnie, przyznam, że dość mocno zdziwiło mnie już pierwsze okno do konfiguracji dostępu do tego komputera w chmurze. Na wstępie do pobrania jest klient na Windowsa.
Zakładacie więc, że dana firma pracuje tylko na Windowsie, a cztery z dostępnych pakietów oferuje dostęp do komputera z Linuksem na pokładzie. Jak w takim razie rozwiązaliście dostęp do aplikacji na Windowsa w tych czterech pakietach z Linuksem i czy ten dostęp jest dodatkowo płatny? Jeśli tak, to jakie to są opłaty oraz jakie dostępne są aplikacje na Windowsa w tej osobnej usłudze?
ComZetta: Aby uruchomić wirtualny komputer, należy jednorazowo pobrać aplikację klienta SPICE. Aktualnie dla ułatwienia pod „przyciskiem” jest dostępny klient na Windows. Jednak można pobrać również klienta dla Linuxa lub Androida.
W przypadku jeśli chcemy uruchamiać aplikacje na Windowsa (niezależnie od wirtualnego desktopa), trzeba pobrać klienta Citrix Recivera.
Dostępne aplikacje znajdują się w menu zalogowanego użytkownika. W fazie testów mamy możliwość sprawdzenia jak to działa dla przykładowych, bezpłatnych programów. Jednak nasza oferta już wkrótce rozszerzy się o nowe zestawy aplikacji, część z nich będzie rozliczana wg modelu „pay per use” czyli opłata uzależniona od tego ile czasu faktycznie skorzystaliśmy z wybranego programu.
Zbieramy również zgłoszenia od twórców, którzy chcieliby umieścić swoje aplikacje w naszej ofercie.
Więcej informacji min. jak uruchomić wirtualny komputer, jak uruchamiać aplikacje na urządzeniu mobilnym, znajduje się na naszej stronie pod adresem: http://comzetta.com/pl/przewodnik-po-uslugach/, można również zadać pytanie naszym konsultantom korzystając z przycisku Help.
Antyweb: Może pokażmy wszystkie dostępne aplikacje, darmowe. Dodajmy, że ich odpowiedniki dostępne są obecnie w sieci (w chmurze) za darmo.
Chodziło mi raczej o aplikacje płatne na Windowsa, wykorzystywane obecnie przez firmy. Za pełne rozwiązanie Citrixa poniesiemy dodatkowe, znacznie wyższe koszty i przy tym Wasze rozwiązanie nie będzie miało sensu. Oferujecie przez to narzędzie w darmowej wersji, jedynie dostęp do udostępnionych przez Was, bezpłatnych aplikacji.
ComZetta: Użytkownicy nie będą ponosić opłat za rozwiązanie Citrixa, jedynie za korzystanie z wybranych, płatnych aplikacji. Zgodnie z moją wcześniejszą odpowiedzią: część z nich będzie rozliczana wg modelu „pay per use” czyli opłata będzie uzależniona od tego ile czasu faktycznie skorzystaliśmy z wybranego programu. W naszej ofercie będą dostępne różnego rodzaju aplikacje również te płatne na Windowsa, wykorzystywane obecnie przez firmy.
Antyweb: Na urządzenia mobilne też jedynie aplikacja tylko na Androida, a co polecacie na iOS czy inne systemy?
ComZetta: Udział Androida w rynku jest znacznie większy od IOS dlatego wprowadzając produkt wybieramy najpierw te platformy, które mają większy udział w rynku i tym samym większy potencjał sprzedażowy.
Antyweb: Generalnie wszystkie opcje konfiguracji ComZetta, dostępne na tej podanej przez Panią stronie, sprowadzają się do pobrania wielu zewnętrznych aplikacji typu właśnie Citrix Reciver, Remote Viewer, aSpice, Vware Converter Standalone czy nawet BitTorrent Sync do synchronizacji plików pomiędzy chmurą, a urządzeniami.
Czy wprowadzenie własnych, dedykowanych aplikacji, dostępnych przy tym na większość popularnych platform systemowych, nie byłoby rozsądniejszym rozwiązaniem i wzbudzającym większe zaufanie do Waszej usługi?
ComZetta: Nasze rozwiązanie to platforma, która umożliwia dostarczanie aplikacji zarówno desktopowych jak i webowych w oparciu o rozwiązanie OpenStack, kod własny i szereg rozwiązań open source. Proszę zwrócić uwagę, że musieliśmy przede wszystkim stworzyć infrastrukturę, która sprawnie dostarcza desktopy i aplikacje, zapewnia spójny system zarządzania i uwierzytelniania, gromadzenia danych i ich przetwarzania. Dostępne rozwiązanie potwierdza, że udało się nam zrealizować infrastrukturę otwartą, z którą dostępne na rynku narzędzia doskonale współdziałają. Inwestycyjnie największym krokiem było uruchomienie takiej otwartej infrastruktury, kompatybilnej z wieloma narzędziami. Dzisiaj kiedy już to mamy możemy szybciej dostarczać aplikacje i rozwijać nasze rozwiązanie.
Jak pokazuje doświadczenie, wiele firm nawet tych bardzo dużych np. Apple, łączyło istniejące rozwiązania z własnymi. Aby to sprawdzić wystarczy wejść na okienko About aby zobaczyć ile technologii open source jest w rozwiązaniach przytaczanego Apple.
Jeśli przeanalizujemy raporty min. IDC, Gartnera możemy zauważyć, że komputery personalne są coraz częściej wypierane przez komputery sieciowe. Rynek (DAAS Desktop As A Service) szacowany jest aktualnie na ponad 65 miliardów dolarów i cały czas rośnie. Badając potrzeby, opinie użytkowników, dostępne raporty i otoczenie konkurencyjne jeszcze przed rozpoczęciem projektu oraz na bieżąco podczas jego realizacji, upewniamy się że obraliśmy dobry kierunek. ComZetta to zintegrowany zestaw sprawdzonych narzędzi, który umożliwia dostarczenie poszukiwanych przez użytkowników funkcji, takich jak: udostępnianie aplikacji na urządzeniach użytkownika (BYOD), bezpieczeństwo danych i plików, synchronizacja, zarządzanie licencjami, możliwość wypróbowania aplikacji bez instalacji, dobór aplikacji do potrzeb użytkownika, wykorzystanie optymalnych kosztowo systemów operacyjnych, dostosowanie komputera do bieżących wymagań.
Antyweb: Z tą sprawnością dostarczanych desktopów i aplikacji nie jest tak do końca dobrze. Pierwsze, co zrobiłem to uruchomiłem pakiet biurowy, by sprawdzić jak wygląda obsługa podstawowej aplikacji w systemie. Okazało się, że nie ma obsługi polskiej klawiatury i nie można wprowadzać polskich znaków, nawet po ręcznym dodaniu polskiej klawiatury.
Przy wprowadzaniu znaku “ł” zablokowało mi system, hasła do systemu nie dostałem.
Próbowałem te nadane do samego ComZetta - nie działało. Musiałem zalogować się na stronie i zrestartować w ten sposób komputer - nie pomogło. Wyłączenie też z problemami. W końcu dopiero po wielu próbach się udało.
Podobne problemy z polskimi znakami napotkałem w przypadku mobilnego dostępu do Waszego komputera w chmurze.
Wiem, że mógłbym się zwrócić z tym od razu do Waszego supportu, ale czy takie podstawowe rzeczy nie powinny być dostępne "po wyjęciu z pudełka"?
ComZetta: Dołożymy wszelkich starań, aby usługa funkcjonowała na najwyższym poziomie. Nasz komputer w chmurze to innowacyjna usługa na polskim rynku. Będąc, w pewnym sensie, pionierami, musimy mierzyć się z różnymi przeciwnościami, również z tym, że niektóre elementy naszej usługi w wersji beta, nie działają prawidłowo.
Cały czas się rozwijamy, a kierunek zmian wyznaczają nasi klienci, którzy na bieżąco zgłaszają swoje uwagi i spostrzeżenia.
Przekazaliśmy do testów wersję beta, ze świadomością że mogą pojawić się jakieś problemy, których usunięcie jest naszym zadaniem. Podczas dotychczasowych testów, zgłoszony przez Pana przypadek użycia dawał pozytywne wyniki. Przyjęliśmy zgłoszenie, pracujemy nad jego rozwiązaniem.
Antyweb: Na koniec jeszcze jedna ważna kwetia w Waszym rozwiązaniu, a mianowicie wydajność połączenia z naszym komputerem w chmurze. Testowałem ją na takim łączu, jak na tym obrazku.
Na Waszej stronie test połączenia wyszedł pozytywnie z trzema gwiazdkami, jednak opóźnienia myszki były dość wyraźne i odbiegały znacznie od określenia komfortowej pracy.
Proszę powiedzieć, jakim łączem musiałbym dysponować, aby te dysproporcje pomiędzy pracą na stacjonarnym urządzeniu, a tym w chmurze nie były tak odczuwalne?
ComZetta: Pomiar testu ookla daje prędkość do najbliższego serwera ookla. Proszę wybrać w naszym teście statystyki szczegółowe i przekazać informacje o szybkości łącza i wielkości pingu. Jeżeli łącze spełnia 4 i 5 gwiazdek nie będzie opóźnień. Download 3Mb/s i upload 1Mb/s wystarczają do komfortowego korzystania przy rozdzielczości 1280x1024. Ważne aby ping był stale poniżej 100ms. Zachęcamy zainteresowanych do przetestowania usługi w swoim środowisku i podzielenia się z nami swoją opinią.
Antyweb: Dziękuję za rozmowę.
ComZetta: Dziękuję za możliwość rozmowy na temat rozwiązania. Pana opinia i zgłoszone uwagi są dla nas istotne. Zależy nam na rozwoju usługi pod kątem potrzeb aktualnych i przyszłych użytkowników, dlatego chcemy zaprosić jak najwięcej osób do przetestowania ComZetty. Za nami i przed nami dużo pracy, ale mamy cel, umiejętności i dużo chęci:).
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu