NVIDIA GeForce RTX 2080Ti
22

Chłodne recenzje kart GeForce RTX 2080/2080Ti, głównie za sprawą wysokich cen

W środę pojawiły się pierwsze recenzje nowych kart graficznych NVIDIA - GeFroce RTX 2080 i RTX 2080Ti. Wydajność nowych kart nie jest już tajemnicą i niestety nie wygląda to rewelacyjnie, szczególnie jeśli spojrzymy na poziomy cenowe jakie osiągają nowe karty.

Wydajność super, ale nie za 4000 PLN

W tej chwili w sklepach dostępne są tylko najwydajniejsze modele GeForce RTX 2080 oraz RTX 2080Ti. Ta pierwsza kosztuje teoretycznie około 3500 PLN, choć nie jest jeszcze dostępna. Aby zaopatrzyć się w ten model trzeba wydać około 4000 PLN. Za model RTX 2080Ti trzeba już zapłacić ponad 5000 PLN. Nie są to małe kwoty, szczególnie jak porównamy je do poprzedniej generacji kart GeForce GTX.

GeForce RTX 2080 Ti GeForce RTX 2080 Geforce GTX 1080Ti
Architektura Turing Turing Pascal
Proces technologiczny 12 nm NFF 12 nm NFF 16 nm
Rdzenie CUDA 4352 2944 2560
Rdzenie RT 10 Giga Rays 8 Giga Rays
Wydajność RTX OPS 78 bilionów RT OPS 60 bilionów RT OPS
Bazowy zegar 1350 MHz 1515 MHz 1481 MHz
Zegar boost 1545 MHz 1710 MHz 1582 MHz
Pamięć VRAM 11 GB GDDR6 8 GB GDDR6 11 GB GDDR5X
Prędkość pamięci 14 Gbps 14 Gbps 11 Gbps
Szyna pamięci 352-bit 256-bit 352-bit
Przepustowość pamięci 616 GB/s 448 GB/s 484 GB/s
TDP 250W 215W 250W
Cena ~5300 PLN  ~3800 PLN ~2500 PLN

 

RTX 2080 jest o około 10% wydajniejszy niż GeForce GTX 1080Ti, to z pewnością żaden argument do wymiany dla użytkownika tej drugiej karty. Ba nawet kupując kartę dzisiaj, nowy GTX 1080Ti można nabyć za 3200 PLN, czyli taniej niż RTX 2080. Jeśli chcielibyście się zdecydować na kartę używaną to cena automatycznie spada w okolice 2500 PLN. W zasadzie jedyna widoczna przewaga kart RTX to obsługa technologii śledzenia promieni (ray-tracing), którą tak mocno promuje NVIDIA. Jest jednak jedno małe ale…

Nie ma gier obsługujących ray-tracing

Liczba gier, które obsługują nową technologię wynosi w tej chwili 0 (słownie: zero). Ba dopóki nie pojawi się październikowa aktualizacja dla systemu Windows 10, to nawet jakby takie gry były to i tak ray-tracing by nie działał. Lista planowanych tytułów też nie przedstawia się zbyt imponująco, na ten moment wiemy o takich grach jak Assetto Corsa Competizione, Atomic Heart, Battlefield V, Control, Enlisted, Justice, JX3, Mechworrior V, Metro Exodus, Project DH i Shadow of the Tomb Rider. Nie ma tego dużo i nie wiadomo czy sama technologia przyjmie się wśród twórców nowych gier, choć NVIDIA pewnie sporo zainwestuje w to aby tak się jednak stało.

Pierwsza generacja RTX to tylko test

Wedle różnych plotek jakie pojawiają się w sieci od dłuższego czasu, NVIDIA ma spory zapas chipów/karty z Pascalem na pokładzie (GeForce GTX 1×00). Stąd też w tym roku nie ma szans na premierę kart RTX 2060/2050, a na rynek trafi jeszcze tylko RTX 2070, który powinien oferować wydajność na poziomie GTX 1080. W niższych segmentach w najbliższej przyszłości dostępne będą zatem tylko GTXy.

Wygląda na to, że pierwsza generacja kart RTX będzie tylko testowa, stanie się swoistym benchmarkiem dla technologii ray-tracing. Poza tym, NVIDIA miała produkować nowe chipy w niższym wymiarze technologicznym (10 nm u Samsunga), ale to się nie udało i stąd GPU powstają w rozmiarze 12 nm w fabrykach TSMC. Nie zdziwiłbym się, gdyby w przyszłym roku pojawiła się kolejna generacja ale już produkowana w 7 nm.