9

Business Insider nie jest marką znaną w Polsce. Czy Onet to zmieni?

Onet-RASP robi bardzo dużo szumu wokół jutrzejszej premiery Business Insidera w Polsce. Przypomnijmy, że Axel Springer w zeszłym roku zapłacił za akwizycję BI 343 miliony dolarów i dzięki temu Grupa Onet-RASP uzyskała prawa do wydawania go w Polsce.

BI w Polsce ma być prowadzony przez kilkunastoosobową redakcję, do której już jakiś czas temu zaczęły się rekrutacje. Udało im się pozyskać do zespołu klika naprawdę fajnych nazwisk.

Mimo to walka o palmę najbardziej znanej marki biznesowej w polskim internecie nie będzie łatwa. Hucznie ogłaszane wejście do Polski Business Insidera, tak naprawdę jest tylko PR-em, bo sama marka w Polsce jest raczej mało znana. Według Gemiusa w 2015 roku businessinsider.com pojawił się dwa razy w megapanelu z wynikami ok 90k RU oraz ok 120k RU. Chodzi oczywiście o ruch z Polski.

Do tego wszystkiego dochodzi jeszcze bardzo renomowana konkurencja w postaci bardzo prężnie rozwijającego się Money.pl oraz zabójczego duetu Bankier i Puls Biznesu.

BI zbudowało swoją popularność na świecie tworząc jak ja to określam „sprytne media”. Potrafili na bazie jednego artykułu z NYT napisać 5 tekstów, w każdym wyciągając z niego w swoje treści, co ciekawsze smaczki. Stali się protoplastą tego stylu tworzenia mediów, stylu który potem został zaadoptowany i dopieszczony przez duże światowe media.

Nazwałem to „sprytnymi mediami”, bo dla mnie BI nigdy nie kojarzył się z „jakościowymi mediami”. BI potrafi zrobić świetne, krótkie formy wideo (napisy + obrazy) i świetnie opisywać ważne artykuły jakie pojawiły się w innych mediach. Ten styl zapewnił im sukces i rozgłos, ale nigdy nie udało się go przekuć na przychody dla firmy. Jako młode media cały czas inwestowali w rozwój i skalę i tak zwana „zyskowność” pojawiała się jedynie na chwilę i to w bardzo małym wymiarze. To jednak w dzisiejszych czasach nie ma znaczenia, bo jak pokazuje ten przykład, inwestorom udało się sprzedać biznes do RASP, który będzie umiał na nim zarobić.

W wypowiedziach na temat polskiej edycji Business Insidera czytałem, że:

„Uważamy, że na polskim rynku istnieje wolna przestrzeń, którą skutecznie może wypełnić w pełni cyfrowa marka komunikująca się w języku obecnych i przyszłych liderów biznesu. Business Insider jest znany na całym świecie z unikalnego podejścia do prezentowania różnych punktów widzenia na ten rodzaj innowacji i kreatywności biznesowej, która jest bardzo ceniona w Polsce.” – dodaje Jovan Protic, chief operating officer w Grupie Onet-RAS Polska (za press.pl)

Ja jestem bardzo ciekawy, gdzie Jovan Protic widzi tę lukę, bo ja widzę, że akurat ta biznesowa przestrzeń jest dość dobrze obsadzona. Wspominałem już o Money.pl, Bankierze i Pulsie Biznesu, nie wspominając już o Forbes czy Wyborcza.biz/Wyborcza czy Gazeta Prawna.

Na pochwałę zasługuje jednak sposób przygotowania startu polskiej edycji. Mówiąc językiem młodych „robią to dobrze”, co budzi nadzieję, że w Polsce Onet postara się zrobić z BI godnego rywala dla konkurencji.