amazon
51

Amazon „oficjalnie” ma wejść do Polski jeszcze w 2020. O ekspresowe dostawy zadba… Poczta Polska

Amazon od lat jest marką doskonale rozpoznawalną wśród Polaków. Od dawna pada pytanie: kiedy gigant oficjalnie wejdzie do Polski i pozwoli robić zakupy bezpośrednio, nie przez Niemcy, nie przez Stany Zjednoczone czy Wielką Brytanię? I mimo że polskie oddziały Amazona regularnie informują o tym, że firma jest obecna w Polsce (w amazon.de dostępna jest już rodzima wersja serwisu, aplikacja mobilna też już od dawna jest po polsku, Prime Video serwuje polskie napisy, a gigant regularnie rozwija skrzydła na naszym rynku), to wciąż brakuje najważniejszego elementu całej tej układanki: sklepu. Wygodnego, szybkiego, z obsługą Prime'a i cenami, których próżno szukać gdziekolwiek indziej.

Cyklicznie do mediów trafiają przecieki, że Amazon przymierza się do wielkiego startu i u nas. I według (nieoficjalnych) informacji do których dotarła redakcja Gazety Wyborczej, wielki gracz e-commerce miałby wejść do Polski już wkrótce. Póki co dogrywane są jednak szczegóły. Amazon (rozumiany jako sklep) miałby zadebiutować na polskim rynku do końca tego roku, a jego partnerem zostać ma… Poczta Polska.

Jeśli porozumienie dojdzie do skutku, Poczta zajmowałaby się przesyłkami z polskiej wersji Amazon.com w Polsce i na Ukrainie. Ostateczne rozmowy w tej sprawie mają się odbyć w kwietniu.

Amazon podobnie jak i Poczta Polska nie chcą komentować sprawy.

— czytamy we wspomnianym artykule.

Konkurencja ma się czego obawiać?

Allegro jest niekwestionowanym królem jeżeli chodzi o polski e-commerce. I choć serwisy grupy Alibaba rozkochały w sobie Polaków, to prawdopodobnie większości trudno sobie jednak wyobrazić świat bez zakupów na Allegro. Tym bardziej, że serwis regularnie wprowadza usprawnienia mające upodobnić go do… Amazona właśnie — ich Smart nie bez powodu porównywany jest do amazonowego Prime’a (choć w gruncie rzeczy, pod względem jakości dzieli je przepaść). Wszyscy jednak wiedzą, że nie będzie to łatwy pojedynek. Allegro stale przygotowuje się do obrony, inwestując w dalszy rozwój, przedstawiając co rusz to nowe funkcje i… serwując regularne podwyżki, czym regularnie denerwuje tamtejszych sprzedawców.

Czy Amazonowi uda się zdobycie szturmem polskiego rynku? Szanse są duże — jak pokazały zakupy na Aliexpress, wielu wystarczą najniższe ceny i wysokiej jakości obsługa klienta. Oba te elementy regularnie wymieniane są przy atutach Amazonu, więc o nie raczej byłbym spokojny — a kiedy dodamy do nich ekspresowe wysyłki (wciąż jestem pełen podziwu tych zakupów, które zamówione kilka godzin wcześniej już czekają na odbiór w wybranym punkcie), sprawy dla serwisów należących do Alibaby i samego Allegro mogą zacząć się nieco komplikować. To może być niezła próba dla dotychczasowych liderów naszego rynku… ale póki co to wciąż próba cierpliwości dla wszystkich wypatrujących wygodniejszych zakupów na Amazonie w Polsce. Bo trzeba pamiętać, że to wciąż nieoficjalne informacje.