Polska

Agora ma się dobrze, bo... popcorn sprzedaje się dobrze

Maciej Sikorski
Agora ma się dobrze, bo... popcorn sprzedaje się dobrze
Reklama

Agora zaprezentowała wyniki finansowe za ostatni kwartał 2015 roku. Wielu ludzi czekało pewnie na te dane. Nie brakowało osób, które zacierały ręce na myśl o kiepskich wynikach medialnej spółki. Wychodzili z założenia, że po zmianie władzy firma wpadnie w tarapaty. Gazeta Wyborcza bez "subsydiów" od polityków długo nie pociągnie - takie komentarze można było przeczytać i usłyszeć w ostatnich miesiącach. Rynek zweryfikował te założenia i okazało się, że... Agora zanotowała dobre wyniki. Lepsze od prognozowanych. Jak to możliwe? Odpowiedź jest w miarę prosta: ta firma to coś więcej niż GW.

Jestem ciekaw, ile ankietowanych osób na pytanie o pierwsze skojarzenie z Agorą odpowiedziałoby "Gazeta Wyborcza"? I jednocześnie: ile osób myśli, że GW to podmiot w pełni samodzielny, taki, który nie występuje w większej grupie biznesów? Otóż występuje i ma to spore znaczenie dla popularnej i dobrze znanej gazety. Wyniki Agory pokazują, że ta spółka ma zdywersyfikowane źródła przychodów i jeśli w jednym segmencie interesy idą gorzej, to drugi może poprawić sytuację. Gdy spadają przychody z reklamy w gazecie, ratunkiem może się okazać sprzedaż popcornu w kinie...

Reklama

W ostatnim kwartale 2015 roku przychody Agory wyniosły niecałe 354 mln złotych. W porównaniu z analogicznym okresem 2014 roku oznacza to wzrost o ponad 6%. Zysk wyniósł ponad 17 mln złotych, co pozwoliło uratować wyniki całego 2015 roku. Sprzedaż usług reklamowych, którą tak bardzo przeżywają niektórzy internetowi komentatorzy, nie stanowi zdecydowanej większości przychodów - w ostatnich trzech miesiącach 2015 roku było to około 170 mln złotych (i składa się na to nie tylko reklama w GW), a zatem mniej niż połowa wszystkich przychodów. Co ciekawe, owe 170 mln to wynik lepszy od tego z analogicznego okresu 2014 roku.

Spoglądam na wyniki działu prasa i tam nie ma zbyt wielu dobrych informacji. Przychody ze sprzedaży wydawnictw niewiele się zmieniły, przychody z reklamy zauważalnie spadły. Krytycy GW skwitują to pewnie uśmiechem. Pytanie tylko, czy ma to związek ze zmianą władzy? Przecież mowa o prasie, a ta i bez zawirowań politycznych ma problem. Trzeba przy tym odnotować sukces cyfrowej Wyborczej:

Segment prasa kontynuował inwestycje w rozwój cyfrowy. Na koniec grudnia 2015 r. liczba płatnych subskrypcji "Wyborczej" przekroczyła 77 tys., co oznacza osiągnięcie wyznaczonego celu o rok wcześniej niż było to założone. Nowy, zweryfikowany cel na koniec 2016 r. to 90 tys. płatnych prenumerat "Wyborczej".[źródło]

Wypada zaznaczyć, że spora część subskrypcji to pakiety roczne. Ciekawe, jak to będzie wyglądało pod koniec bieżącej dekady? Informacja ważna nie tylko dla Agory - będą ją śledzić i rynek prasy i Internet. A skoro już o Sieci mowa.

Przychody z segmentu Internet wzrosły z 36,7 mln złotych w czwartym kwartale 2014 roku do 45,4 mln złotych w ostatnich trzech miesiącach 2015 roku. Solidny skok - ponad 23%. Gazeta.pl najwyraźniej wstrzeliła się w gusta internautów ze swoi quizami i galeriami memów. Warto w tym miejscu przypomnieć, że Agora poinformowała niedawno o przejęciu serwisu GoldenLine - ciekawe, czy uda się rozwinąć ten biznes i na tym zarobić?

Rosną też przychody segmentu Radio: z ponad 28 do ponad 36 mln złotych - skok o ponad 27%. Można wspomnieć, ze Agora planuje rozwój stacji Pogoda (z aurą i meteorologią ma niewiele wspólnego), skierowanej do seniorów.

Czas na informację zakomunikowaną w tytule. Który segment odpowiada za największą część przychodów Agory?

Reklama

Przychody segmentu Film i Książka wzrosły o 11,8 proc. do 112,0 mln zł. Głównym czynnikiem wpływającym na ten wzrost były wyższe przychody ze sprzedaży biletów do kin sieci Helios oraz przychody z działalności Wydawnictwa Agory. W czwartym kwartale 2015 r. NEXT FILM wprowadził do kin 1 produkcję filmową.

W czwartym kwartale sieć kin Helios powiększyła się o 2 nowe obiekty - w Białymstoku i we Wrocławiu. W sumie sieć liczy obecnie 37 kin zlokalizowanych w różnych miastach Polski.[źródło]

Reklama

Kina, te same, które umierają ponoć z powodu rozwoju technologicznego i piractwa, odnotowały w ubiegłym roku bardzo dobre wyniki. I nie dotyczy to jedynie Polski. Patrzę na wyniki sieci Helios i widzę, że wyglądały one w poprzednim kwartale znacznie lepiej niż w analogicznym okresie roku 2014. Sprzedaż biletów mocno w górę, przychody ze sprzedaży barowej wzrosły o prawie 30%. To plus dobra sprzedaż trzeciej części Wiedźmina (Agora jest współwydawcą) sprawia, że spadek przychodów z reklamy w GW i gorsze wyniki segmentu Druk nie były aż tak bolesne.

Polecam zajrzeć do wyników spółki - ciekawa prezentacja, sporo informacji dotyczących przyszłości. Widać dalszy rozwój w różnych kierunkach na rynku medialnym (w tym kanał telewizyjny). Agora z pewnością będzie dążyć do umocnienia swojej pozycji w Sieci i zwiększenia udziałów segmentu Internet w całości przychodów, bo to bezpieczne rozwiązanie. Kina mogą być mocnym wsparciem, ale nie każdy sezon musi być rekordowy, jeśli oferta będzie słaba, to mniej ludzi pojawi się w kinie i kupi ten nieszczęsny popcorn.

Podsumowując: Agora zaliczyła dobry kwartał, chociaż nie odpowiada za to Gazeta Wyborcza. To biznes stojący na wielu filarach, które potrafią się uzupełnić. Krytycy muszą się uzbroić w cierpliwość - na razie kryzysu nie widać...

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama