W zasadzie, to radio FM ma świetne lata za sobą, nie tylko ostatni rok, a patrząc po aktualnej popularności i słuchalności, radio FM może spać spokojnie przez najbliższe lata.
Znakomity rok radia FM w Polsce. Tak, FM - przez internet niewielu z Was go słucha
Komitet Badań Radiowych (KBR) przygotował właśnie raport za 2019 rok, podsumowujący rynek radiowy w Polsce. Na początek zerknijmy na rys czasowy i słuchalność radio FM na przestrzeni ostatnich 4 lat.
Radio ogółem | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
Zasięg dzienny | 72,0% 21,7 mln osób | 71,5% 21,6 mln osób | 72,4% 21,8 mln osób | 72,2% 21,8 mln osób |
Zasięg tygodniowy | 91,8% 27,7 mln osób | 91,4% 27,6 mln osób | 91,9% 27,7 mln osób | 91,9% 27,7 mln osób |
Średni czas słuchania | 270 min. | 266 min. | 272 min. | 269 min. |
Można powiedzieć, że od 2016 roku ani drgnie, nadal prawie 22 mln osób w Polsce słucha każdego dnia radia FM, co daje zasięg dzienny na poziomie 72,2%. Z kolei tygodniowo radio FM dociera aż do 92% populacji w Polsce, czyli do 27,7 mln osób. Średni czas słuchania? Prawie 5 (4,48) godzin dziennie!
Gdzie słuchamy radia FM? No może nie gdzie, to będzie później, ale co jest głównym źródłem sygnału do odsłuchiwania stacji radiowych w Polsce? Jeszcze kilka lat temu, w 2015 roku, kiedy nie badano jeszcze słuchalności radia FM przez internet (strony internetowe rozgłośni radiowych czy ich aplikacje mobilne na smartfonach), rozmawiałem z Dyrektorem Muzycznym Radia ESKA i zadałem mu pytanie dotyczące cyfryzacji radia w Polsce (DAB+), a ściślej mówiąc, dlaczego komercyjne rozgłośnie nie angażują się w ten proces. Otrzymałem taką odpowiedź:
Przepraszam, ale nie jestem upoważniony do składania deklaracji w kwestii uczestnictwa w tym projekcie. Mogę jedynie ograniczyć się do mojej osobistej refleksji. I nie zgodzę się z panem, że stacje komercyjne nie zauważają procesu cyfryzacji. Zauważamy od dawna. Proszę w prosty sposób znaleźć w sieci odpowiednią aplikację, zainstalować w swoim smartfonie i już. Dziesiątki stacji w zasięgu ucha. To jest realna, sensowna cyfryzacja i nie potrzeba do niej ogromnych publicznych pieniędzy, nie wspominając już o pieniądzach z kieszeni słuchacza na zakup odpowiednich odbiorników.
Na dziś rzeczywistość jest jednak taka, że nie widać tej cyfryzacji, ani przez internet ani w postaci odsłuchiwania stacji DAB+, 95% z nas słucha stacji korzystając z anten FM. Odsłuchiwanie przez internet deklaruje 8% Polaków, dekoder od kablówek czy platform satelitarnych - 3%, a DAB+ zaledwie 0,1%.
Miejsce słuchania (zasięg w kwadransach) | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
W samochodzie | 35,80% | 35,80% | 38,40% | 41,6% 12,5 mln osób |
W domu | 45,10% | 43,10% | 40,70% | 37,5% 11,3 mln osób |
W pracy | 12,90% | 13,10% | 13,80% | 15,2% 4,6 mln osób |
W innym miejscu | 6,40% | 6,70% | 7,40% | 7,5% 2,3 mln osób |
Wszystkie miejsca | 72,00% | 71,50% | 72,40% | 72,2% 21,8 mln osób |
Pozostaje jeszcze odpowiedź na pytanie, gdzie dokładnie słuchamy radia FM? Tu okazuje się, że w zeszłym roku nastąpiło przetasowanie, jeszcze do 2018 roku najczęściej radia słuchaliśmy w domu, ale już rok później to słuchanie radia w aucie stało się numerem 1.
Radio w samochodzie włącza 12,5 mln osób osób, co daje zasięg 41,6%, a w domu 11,3 mln osób - 37,5%. Połowę mniejszą popularnością cieszy się słuchanie radia w pracy, co wybiera 4,6 mln osób - 15,2%. W innych miejscach, to rozumiem w trasie, na przykład podczas jazdy komunikacją miejską do/z pracy/szkoły - 2,3 mln osób i 7,5%.
Sprawdźmy jeszcze w jakich godzinach najwięcej Polaków słucha radia FM. Tu nie będzie zaskoczenia, największą aktywność w tym zakresie wykazujemy w dni powszednie pomiędzy godziną 9 a 15, kiedy to każdej godziny radia FM słucha 9 mln z nas. Nieco mniejszą słuchalność, ale w podobnych godzinach radio FM ma w weekendy.
Jak już sprawdziliśmy rynek radiowy w Polsce, to na koniec nie powinno zabraknąć najbardziej popularnych ogólnopolskich stacji radiowych w Polsce, oto one wraz z ich słuchalnością w ostatniej fali badania, jak i w dla porównania w poprzednich:
Stacje ogólnopolskie | listopad 2018 : styczeń 2019 | luty 2019 : kwiecień 2019 | maj 2019 : lipiec 2019 | sierpień 2019 : październik 2019 | listopad 2019 : styczeń 2020 |
Radio RMF FM | 26,40% | 27,30% | 28,20% | 27,80% | 28,50% |
Radio ZET | 12,30% | 11,80% | 12,50% | 12,40% | 12,60% |
Trójka – Program 3 Polskiego Radia | 5,70% | 5,00% | 5,10% | 4,70% | 5,80% |
Jedynka – Program 1 Polskiego Radia | 5,70% | 5,80% | 5,70% | 6,10% | 4,90% |
VOX | 3,70% | 3,60% | 3,50% | 3,40% | 3,60% |
AntyRadio | 1,80% | 2,00% | 2,10% | 2,20% | 2,30% |
Radio TOK FM | 2,10% | 2,20% | 1,90% | 2,20% | 2,30% |
RMF Classic | 1,60% | 1,50% | 1,10% | 1,20% | 1,60% |
Radio Maryja | 1,80% | 1,70% | 1,50% | 1,10% | 1,40% |
Polskie Radio 24 | 0,50% | 0,50% | 0,50% | 0,60% | 0,50% |
Dwójka – Program 2 Polskiego Radia | 0,60% | 0,40% | 0,40% | 0,50% | 0,40% |
Radio Muzo.fm | 0,30% | 0,30% | 0,30% | 0,40% | 0,40% |
Radio Track, Kantar Polska S.A., udział w czasie słuchania, wszyscy 15-75 lat, N = 30 009 997 |
Photo: tsidvintsev/Depositphotos.
Źródło: Komitet Badań Radiowych (KBR).
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu