2

Xbox Series X/S z AMD FSR – wreszcie dostaniecie 4K@60fps na konsoli

Tydzień temu AMD podczas prezentacji na targach Computex zapowiedziało między innymi technologię FidelityFX Super Resolution, która ma działać na podobnej zasadzie jak NVIDIA DLSS. Teraz dowiadujemy się, że to rozwiązanie trafi również do konsol Microsoftu, a co za tym idzie 4K przy 60 klatach w wielu grach jest teraz coraz bardziej prawdopodobne ;-).

FSR znacząco poprawia płynność obrazu

AMD lubi otwarte standardy, dlatego technologia FidelityFX Super Resolution (w skrócie FSR) będzie dostępna nie tylko na najnowszych kartach graficznych, ale również na starszych modelach oraz na układach NVIDIA GeForce. FSR pozwala na podniesienie rozdzielczości prezentowanego obrazu (upscaling) przy niewielkim wpływie na płynność animacji. Obraz nadal renderowany jest w niższej rozdzielczości, ale dzięki odpowiednim algorytmom, na ekranie pojawia się obraz w większej rozdzielczości, a co za tym idzie i w wyższej jakości. Różnice potrafią być spore, choć sporo zależy od konkretnych ustawień, a tych jest 4: wydajność, zbalansowany, jakość i ultra-jakość.

W skrajnym przypadku FSR zapewnia wydajność większą trzykrotnie, przy jakości obrazu, która nie powinna znacząco odbiegać od natywnej rozdzielczości. Nic więc dziwnego, że taką technologię chciałby wykorzystać również Microsoft w swoich konsolach. Tym bardziej, że wszystko jest już gotowe, FidelityFX Super Resolution będzie działało na ponad 100 różnych modelach GPU i CPU z wbudowanym GPU, a sterowniki obsługujące to rozwiązanie pojawią się 22 czerwca. Niestety pozostaje jeszcze kwestia twórców gier, którzy muszą zaimplementować obsługę tego rozwiązania w swoich grach, z tym jednak nie powinno być dużych problemów.

Microsoft chce FSR w konsolach Xbox Series X/S

Dużym wsparciem dla AMD będzie zapewne Microsoft, który bardzo chce aby FidelityFX Super Resolution pojawiło się na konsolach Xbox Series X i S. To w zasadzie idealne rozwiązanie, bo sercem konsoli jest układ graficzny AMD, a dobrze zrealizowany upscaling obrazu pozwoli wreszcie zadowolić klientów. Nowa generacja konsol miała zapewnić granie w rozdzielczości 4K przy 60 klatkach na sekundę, ale obecnie to w takim trybie można sobie najwyżej uruchomić jakąś platformówkę. Z FSR możliwości będą znacznie większe i to doskonała wiadomość dla wszystkich. Ze wsparciem Microsoftu, AMD będzie znacznie łatwiej przekonać deweloperów do implementacji FSR w swoich grach, tym bardziej jeśli i tak będą musieli to zrobić dla konsoli Xbox.

Jednym słowem wiele wskazuje na to, że posiadacze konsol wreszcie dostaną to swoje mityczne 4K@60fps i będą mogli cieszyć się płynnością obrazu porównywalną z najwydajniejszymi komputerami PC. To bardzo ważne, bo obecnie łatwiej i taniej kupić konsolę niż nową kartę graficzną…