Sprawdź jaki laptop Intel Evo jest najlepszy dla Ciebie Więcej
Mobile

Wish: uwielbiana aplikacja z promocjami podbija też serca Polaków

Kamil Świtalski
22

Regularnie robię przegląd aplikacji i gier cieszących się największą popularnością w rodzimych wersjach sklepów z aplikacjami. Skąd bierze się popularność niektórych trafiających tam gier — mnie nie pytajcie, bo po prostu nie wiem. Zakładam że w pewnym momencie można mówić o efekcie kuli śnieżnej i cała ta machina nakręca się już sama. O ile jednak sklepów takich jak Aliexpress czy Gearbest nikomu przedstawiać nie trzeba, tak Wish nie był u nas popularny, choć sklep dostępny jest od lat. Nie przeszkadza to jednak aplikacji podbijać serc użytkowników z całego świata — a od jakiegoś czasu można ją regularnie spotkać także wśród cieszących się największą popularnością programów w polskich oddziałach sklepów z aplikacjami.

Tanio, taniej, najtaniej. Oferta kończy się za kilka minut, to jedyna taka okazja, odbierz kod zniżkowy, mały prezent dla ciebie — to pierwsze, co zobaczysz po uruchomieniu aplikacji. Dziesiątki rozmaitych ofert posegregowanych w rozmaitych kategoriach. Przeceny wynoszące nawet ponad 90% — nic tylko kupować! Co ma do zaoferowania aplikacja Wish Shopping Made Fun?

Wish to platforma zakupowa łącząca ponad 500 mln kupujących, takich jak Ty ze sprzedawcami z całego świata. ? Produkty wysyłane są bezpośrednio od sprzedawców, co oznacza niższe ceny i ogromny wybór na Wish! ? Kobiety kochają Wish, ponieważ mogą wyglądać i poczuć się świetnie bez nadmiernych kosztów. ??

Z jakiegoś dziwnego powodu polski oddział Wish kieruje aplikację wyłącznie do kobiet. Opis pochodzący z Google Play, który znajdziecie także w App Store, sugeruje, że Wish miałby być tylko dla pań szukających tanich produktów — od kosmetyków, poprzez ubrania, biżuterię, dodatki, czy wyposażenie domu i elektronikę. Nic bardziej mylnego. Oczywiście na platformie znajdziesz wiele pozycji skierowanych wyłącznie do kobiet, ale spora część asortymentu trafi także do panów. Porównałem opis z amerykańskiego App Store, czy Google Play i w tych sklepach na próżno szukać takiego pozycjonowania. Tego typu marketing ma na celu przyciągniecie użytkowniczki. Wygląda na to, że to działa. Aplikacja Wish nadal utrzymuje się w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych aplikacji mobilnych w polskim App Store (na miejscu 9. w kategorii Zakupy).

Wish: podstawowe informacje

Asortyment Wish i oferty sprzedawców są zróżnicowane. W aplikacji wyświetlane jest wszystko — od drobnych gadżetów, czy biżuterii, poprzez zabawki dla młodych i nieco starszych dzieci, ubrania dla pań i panów, elektronikę, artykuły gospodarstwa domowego, produkty dla zwierząt, a na artykułach motoryzacyjnych kończąc. Wszystko oferowane w dużo niższych cenach niż u konkurencji — ale trzeba pamiętać, że masz do czynienia z platformą często porównywalną z chińskim Aliexpress. Wiadomo, że nie ma co liczyć na najwyższą jakość, dlatego zakupy trzeba robić rozważnie i z ostrożnością podchodzić do kuszących promocji, kuponów, czy zaskakująco niskich cen danych produktów. A promocje na Wish przyciągają najbardziej. Jako ciekawostkę można dodać, że twórca Wish pochodzi z Polski. Piotr Szulczewski założył w 2010 r. firmę ContextLogic i wraz z kolegą ze studiów stworzyli platformę sprzedażową, która rozrosła się do gigantycznych rozmiarów.

Aplikacja po zainstalowaniu wita ekranem rejestracji. Do korzystania ze sklepu wymagane jest konto — jeśli jw posiadasz, wystarczy wybrać opcję „Zaloguj się”. Asortyment można przeglądać bez rejestracji, ale na każdym kroku Wish przypomina o konieczności jej przeprowadzenia kusząc kuponem zniżkowym dla nowych użytkowników — podobnych reklam z kuponami w aplikacji znajdziesz sporo. Strona główna aplikacji, poza wyszukiwarką, posiada także listy ulubionych przedmiotów, najgorętsze oferty, sekcję z kategoriami oraz skrót do koszyka i rozwijanego menu. Otwierając konkretne oferty często przywita cię zegar, pokazujący jak niewiele pozostało do końca trwania promocji. Nie ma jednak dni, by na Wish nie było jakiejś „gorącej” okazji.

Wish. Aplikacja mobilna i strona Wish.com

Jeżeli masz szczęście — trafisz na krótki opis i zestaw wariantów kolorystycznych, a co popularniejsze produkty mogą także liczyć na zestaw komentarzy. O ile jednak przeglądać produkty można bez logowania — by móc sfinalizować transakcję niezbędne będzie konto w serwisie. Brakuje mi jednak opcji „kontakt ze sprzedającym”. Być może dostępna jest dopiero po zakupie w danym sklepie — jednak nadal Wish nie zainteresowało mnie do kupna czegokolwiek. Podobne doświadczenia zakupowe oferować będzie strona Wish, choć nie pozwala ona na przeglądanie asortymentu bez posiadania konta.

Jeżeli chodzi o samą aplikację — naprawdę trudno się do czegokolwiek przyczepić. Jasny podział na kategorie, sprawnie działająca wyszukiwarka, wszystkie najważniejsze opcje na wyciągnięcie ręki. Największym "ale" jednak pozostaje kwestia bezpieczeństwa związanego z platformą. Przeglądając tamtejsze produkty można trafić na sporo komentarzy, że zakupy okazały się jak najbardziej udane (także po polsku). Opinie o Wish w Google Play dają nieco inny obraz — przede wszystkim związany z kosztowną wysyłką, nawet jeżeli kupisz kilka przedmiotów od tego samego sprzedawcy. Z ciekawości postanowiłem jednak zgłębić temat i nie powiem — wpisy takie jak ten który można znaleźć na Tough Nickel niespecjalnie przekonały mnie do zakupów... a wręcz przeciwnie. Polecam szczególnie fragment poświęcony oryginałom. Niestety na Wish wiele oferowanych produktów to zwykłe podróbki odbiegające jakością od znacznie droższych, oryginalnych produktów kupowanych w innych sklepach.

Jak płacić w Wish?

Sklep Wish, podobnie jak wiele innych popularnych sklepów internetowych, oferuje swoim klientom kilka opcji płatności. Każdy ma szansę znaleźć tam coś dla siebie: są zarówno te powszechnie uznawane za ryzykowne, czyli bezpośrednie podpinanie karty płatniczej lub kredytowej (ze wsparciem najpopularniejszych z nich: m.in. Visa, MasterCard, American Express czy Maestro), jak i te znacznie bardziej lubiane. Na Wish można kupować bez podawania danych karty, za pośrednictwem PayPal, Android Pay oraz Apple Pay. Myślę że żadnej z tych usług nie trzeba specjalnie nikomu przedstawiać, warto jednak mieć na uwadze, że na tym jeszcze nie koniec. Platforma Wish oferuje także płatności Klarna, iDeal i Ebanx. Biorąc jednak pod uwagę że użytkowników takowych w Polsce ze świecą szukać, myślę, że warto skupić się na pierwszych opcjach — bo to właśnie one będą najczęściej i najchętniej wykorzystywane przez polskich klientów platformy Wish.

Wish kontra reszta świata

W czasach w których sklepy internetowe z różnych części świata stoją przed nami otworem, coraz trudniej jest znaleźć wymówki by sobie czegoś nie kupić. Platforma Wish przez lata zmieniła się nie do poznania — kiedyś była to po prostu aplikacja, której użytkownicy tworzyli listy wymarzonych przedmiotów które chcieliby dostać lub nabyć. Obecnie stała się ona pełnoprawnym sklepem, który na każdym kroku kusi świetnymi okazjami i promocjami. Warto jednak być ostrożnym, przez presję czasu użytkownicy regularnie odczuwają presję, by możliwie jak najszybciej nabyć dany produkt.

Wish. Na co zwracać uwagę przy zakupach

Wish często porównywany jest m.in. do Aliexpress. I biorąc pod uwagę fakt, że zakupy na obu platformach przybędą do nas przede wszystkim z Chin — można uznać, że jest to porównanie bardzo trafne. Mimo wszystko marketing Wish jest dużo bardziej agresywny, przez te wszystkie wspomniane zegary odliczające końca okazji i niemal "zmuszające" nas do jak najszybszej decyzji i zakupu produktów w wyjątkowo korzystnej cenie.

Warto też ostrożnie podchodzić do kwestii ceny wysyłki tamtejszych produktów: dostawa często jest wielokrotnie wyższa, niż na konkurencyjnych platformach oferujących te same produkty. Może więc okazać się, że zakupy tam wcale nie są tak opłacalne jak mogłoby się wydawać — a kiedy dodasz do tego inne zmienne (jak np. formy płatności — warto mieć na uwadze, że Aliexpress obsługuje najpopularniejsze w Polsce systemy płatności, a także oferuje wysyłkę do uwielbianych nad Wisłą Paczkomatów) — może okazać się, że mimo wielkich nagłówków na temat promocji, tamtejsza okazja nie jest tak dobra, jak może się wydawać. Dlatego też przed zakupem warto przejrzeć oferty konkurencji, porównać, skupić się nie tylko na cenie produktu, ale też całej reszcie: tempie realizacji, opcjach (i kosztach) wysyłki, prawa do zwrotu i niektórych fragmentów regulaminu i zasad panujących na Wish. Tutaj jest sporo zmiennych: dlatego też warto wziąć je wszystkie pod uwagę.

Aplikacja Wish dostępna jest w App Store oraz na platformie Google Play, w wersji uniwersalnej, za darmo.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Więcej na tematy:

antyapps