Sprzęt

Oto, za ile czytelnicy Antyweb kupują słuchawki [WYNIKI ANKIETY]

Krzysztof Rojek
Oto, za ile czytelnicy Antyweb kupują słuchawki [WYNIKI ANKIETY]
Reklama

Dzięki ankiecie wiemy, ile jesteście w stanie wydać podczas zakupu słuchawek. Dzięki ankiecie wiemy, który przedział cenowy jest najbardziej, a który najmniej popularny. Wyniki prezentujemy poniżej.

Kilka dni temu zapytałem was o to, ile chcielibyście wydać na słuchawki. Zanim przejdziemy jednak do finalnych wyników, kilka słów wprowadzenia. Zwróciliście mi bowiem w komentarzach uwagę na kilka istotnych kwestii, co bardzo mnie ucieszyło, ponieważ oznacza to, że temat jest dla was interesujący. W miarę możliwości na nie odpowiadałem, ale chciałbym je też tutaj podsumować, aby dać wynikom nieco szerszy kontekst. Po pierwsze - nie należy traktować tego "badania" jako jakiegoś wyznacznika. Nie była to ankieta na jakkolwiek minimalnie nawet reprezentatywnej próbie, nawet jeżeli mówimy tylko i wyłącznie o czytelnikach Antywebu, nie wspominając o całym społeczeństwie. Poniższe wyniki są więc raczej wskazówką do tego, jak prezentują się zachowania konsumenckie.

Reklama

Po drugie - tak jak najbardziej wiem, że niektórzy w was mają po dwie i więcej par słuchawek do różnych aktywności (do biegania, na siłownię etc.). Zarzucaliście mi, że nie wylistowałem wszystkich z nich, abyście mogli dobrać odpowiednią kategorię do odpowiedniej ceny. Problem polega na tym, że gdybym chciał to zrobić, moglibyśmy zagłębiać się w nieskończoność w podziały pomiędzy kategoriami. "Słuchawki do sportu" co innego bowiem znaczą dla rowerzysty, osoby uprawiającej wspinaczkę górską czy kulturysty. Jeżeli natomiast wrzuciłbym tu "słuchawki do jazdy na rowerze", to zaraz ktoś mógłby powiedzieć, że przecież do kolarstwa szosowego potrzebuje innych, a do jazdy off road - innych. Podziały można mnożyć w nieskończoność, co tylko zamgliłoby finalny obraz i dało 1500 kategorii odpowiedzi, z których większość pozostałaby pusta. I tak, ankieta nie miała żadnych mechanizmów self-checkingowych, więc jeżeli ktoś kupuje słuchawki za 100 zł spokojnie mógł zaznaczyć kategorię >2000 zł. Tu jednak mam wiarę w was, czytelników, że zaznaczaliście odpowiedzi zgodnie z prawdą :)

Skoro mamy to wyjaśnione, czas odpowiedzieć na pytanie

Ile na słuchawki wydają czytelnicy Antyweb?

Jestem bardzo zadowolony z liczby odpowiedzi - 976 osób zdecydowało się na udział w ankiecie. Rozkład wyników pokazał, że zakresy cenowe były poprawnie ułożone. Oto wyniki:


Pozwolę podzielić je sobie na poszczególne kategorie i omówić każdą z osobna.

1. Poniżej 100 zł (10,8 proc.)

Tutaj mamy najbardziej podstawowe słuchawki, które można kupić w elektromarketach, W dużej mierze jest to obszar dominacji słuchawek przewodowych, ale, jeżeli dobrze się poszuka, znajdziemy w tej cenie i "bezprzewody" (np. Kruger&Matz Air Dots czy  Redmi AirDots). Nie ma co ukrywać, że tutaj kluczowym czynnikiem decydującym o popularności jest cena. Im niższa - tym lepsza.

2. 101 - 300 zł (27,6 proc)

Największa grupa konsumentów na Antywebie zdecydowała się oddać głos właśnie w tej kategorii. Do samego końca trwała zacięta walka o "zwycięstwo".  Nie ma się jednak co dziwić, że <300 zł wygrało, ponieważ to właśnie tutaj możemy zaobserwować najlepszy stosunek ceny do oferowanej jakości. Jeżeli chodzi o urządzenia przewodowe, możemy tu już znaleźć słuchawki znanych marek - Marshall, JBL czy Sony. Tutaj też lokuje się większość urządzeń bezprzewodowych chińskich marek smartfonów - Huawei, Realme czy Xiaomi).

Reklama


3. 301 - 400 zł (6,6 proc.)

Był wzrost, musi być i spadek. I to dosyć drastyczny. Może on jednak wynikać z tego, że w tej kategorii nie znajdziemy dużo więcej "wartości" niż w poprzedniej - raczej po prostu są tu droższe wersje słuchawek z poprzedniego podpunktu.

Reklama

4. 401 - 600 zł (14,3 proc.)

W tej kategorii najbardziej widać, jak rynek słuchawek zmienił się przez ostatnie lata. Widzimy tu bardzo dużą dominację urządzeń bezprzewodowych. Z jednej strony pojawiają się tu słuchawki wyspecjalizowane dla konkretnej grupy odbiorców (np. marki Shure), a z drugiej - urządzenia bezprzewodowe bardziej znanych marek smartfonów (Samsung Buds). Gdzieniegdzie widać modele z dodatkowymi funkcjami, jak np. aktywna redukcja szumów.

5. 601-1000 zł (22 proc.)

Strefa, którą osobiście nazwałbym "premium" zdobyła drugie miejsce. Tutaj mieszczą się urządzenia takich marek jak Apple, Audio-Technika, Beats czy Bose, Fakt, że to ta kategoria jest drugą najpopularniejszą pokazuje, jak bardzo rynek słuchawek jest spolaryzowany pomiędzy bardzo odmiennymi zachowaniami konsumenckimi.


6. 1001 - 2000 zł (15,8 proc.)

Największe zaskoczenie w całym badaniu i co za tym idzie - jego chyba najciekawszy element. Jeżeli jednak wierzyć wynikom, co szósty z was jest w stanie wydać na słuchawki ponad 1000 zł. Wchodzimy tu już na półkę powyżej "premium", ze słuchawkami takich marek jak Beyerdynamic DT1990 PRO, przeznaczonych do zastosowań studyjnych czy Sennheiser MTW 2. Z racji na fakt profesjonalnych zastosowań, w tej kategorii znacznie zmalała liczba słuchawek dokanałowych na rzecz wokółusznych.

7. Powyżej 2000 zł (3 proc.)

Wchodzimy tu już w obszar, który przynajmniej dla mnie, jest kompletnym (pozytywnym)  szaleństwem. Z jednej strony mamy tu bowiem słuchawki z własnym  preampem czy modułem DAC, a z drugiej - słuchawki nastawione bardziej na swój wygląd i potwierdzenie zamożności właściciela (na tej samej zasadzie. co drogie zegarki).

Reklama

Czy jestem zaskoczony wynikami - przyznam się, że tak, ponieważ w paru miejscach obstawiałbym inaczej. Dzięki tej ankiecie wiemy, które półki cenowe "obchodzą" was najbardziej co za tym idzie - jakie recenzje chcielibyście przeczytać. Zarówno kwestionariusz, jak i komentarze pod poprzednim postem pokazały, jak różnorodny pod tym względem jest Antyweb, co (oczywiście) wychodzi tylko na plus.

A czy was zaskoczyły wyniki ankiety? Czy któraś kategoria cieszy się według was zbyt małym/zbyt dużym zainteresowaniem? Dajcie znać w komentarzach.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama