W jednym z ostatnich moich wpisów o poczcie email, rozważałem kwestie trudności w zakładaniu nowych prostych adresów email, na przykład z imieniem i nazwiskiem. Taka opcja wydaje się już niedostępna na polskich portalach, które istnieją praktycznie od samego początku polskiego Internetu.
Nigdy nie była przeprowadzana czystka nieużywanych adresów, więc szansa na znalezienie prostego adresu jest znikoma. Niemniej, co jakiś czas portale dodają nowe końcówki domen, więc tu może trzeba szukać tej szansy, która w ostateczności na pewno będzie większa, niż na Gmail.Com czy Outlook.com.
Sprawdziliśmy więc dwie rzeczy dla tych z Was, którzy poszukują takowych adresów. Pierwsza to, jakie domeny do poczty email obecnie są proponowane przez polskie portale, a druga…, ile reklam jest rozsyłanych do ich użytkowników.
Zacznijmy od domen:
Interia:
- interia.pl
- interia.eu
- poczta.fm (chyba najlepsza)
Onet:
- onet.pl
- op.pl
- poczta.onet.pl
- onet.eu
- onet.com.pl
- vp.pl
- spoko.pl
- vip.onet.pl
- autograf.pl
- opoczta.pl (ta wydaje się najbardziej atrakcyjna na osobistą skrzynkę)
Dodatkowo jako aliasy:
- amorki.pl
- autograf.pl
- buziaczek.pl
- adres.pl (najlepszy na skrzynkę)
- cyberia.pl
- pseudonim.pl
o2:
- o2.pl
- tlen.pl
- go2.pl
- prokonto.pl (to dobrze wygląda)
WP:
- wp.pl
- wp.eu
- ajlowiu.pl
- biznespoczta.pl
- buntownik.pl
- czlowieksukcesu.pl
- imprezowicz.pl
- jestsuper.pl
- koledzy.pl
- marzyciel.pl
- mp3.pl
- pro.wp.pl
- strona.pl
- strony.pl
- webpark.pl (mój faworyt)
- x.wp.pl
- xxx.wp.pl
- xyz.wp.pl
- zcentrum.pl
- zeslaska.pl
- zpoludnia.pl
- zwarszawy.pl
- zwybrzeza.pl
- vip.wp.pl
Tu małe wyjaśnienie jeszcze, Onet i Interia umożliwiają założenie osobnych kont do tych domen. o2 umożliwia jedynie założenie konta email w domenie o2.pl, a pozostałe domeny dostajemy w pakiecie, więc małe szanse na znalezienie dobrego wolnego adresu. Podobnie jest w przypadku WP, gdzie zakładamy adres tylko w domenie wp.pl, a na pozostałe adresy możemy założyć alias.
Przejdźmy teraz do najbardziej uciążliwej dla użytkowników poczty kwestii, a mianowicie rozsyłanie niechcianej poczty do użytkowników. Na wszystkich czterech portalach mam założoną skrzynkę od jakiegoś czasu. Są to adresy nieużywane, w sensie nie pozostawiam ich nigdzie w sieci, nie używam, nie udostępniam, czyli poczta przychodząca pojawia się tam z automatu, to nie jest spam, tylko i wyłącznie reklamy. Korzystam z tych kont tylko logując się czasem, by sprawdzić, czy aby coś się nie zmieniło w webmailach naszych portali.
Policzyłem wszystkie otrzymane wiadomości, począwszy od 1 stycznia 2016 roku do wczoraj, czyli widzicie tu aktualną częstotliwość wysyłania reklam.
Tak, Onet jako jedyny nie przysłał mi ani jednej wiadomości czy reklamy od momentu założenia skrzynki, no oczywiście oprócz wiadomości powitalnej i konfiguracyjnej. Chociaż w przypadku pozostałych portali nie jest też tak tragicznie, nieco ponad jedna reklama dziennie, nie powinna być uciążliwa. Duże zaskoczenie, zważywszy na opinie krążące po sieci.
Na koniec wyjaśnię znak zapytania z tytułu. Chociaż powyżej to fakt, nie dostałem żadnej reklamy od roku, jednak może mieć tu znaczenie, że nie używam tej poczty. Onet dysponuje być może jakimiś mechanizmami, które po wykryciu nieużywania jej przez użytkownika zwyczajnie pomija ją przy masowej wysyłce, bo zwyczajnie jest to bez sensu z punktu widzenia reklamodawców, ale to też warta odnotowania informacja.
Aktualizacja
Po publikacji wpisu, dostaliśmy od Wirtualnej Polski sprostowanie zawartych tu informacji, które publikujemy w całości:
1) Aliasy - w o2 to faktycznie tylko adresy dodatkowe (wymagają konta głównego o2). Oto lista domen:
Domeny główne:
- o2.pl
- go2.pl
- tlen.pl
- prokonto.pl
Aliasy:
- mixbox.pl
- kozacki.pl
- fejm.pl
- notowany.pl
- mailmix.pl
- mailplus.pl
- cmoki.pl
- dobramama.pl
- szeptem.pl
- dobrytata.pl
- romantyczka.pl
- 10g.pl
- jadamspam.pl
- lykamspam.pl
2) Mailingi.
Większość systemów działa w następujący sposób:
- karencja dla młodych kont w o2 i WP to 7 dni; przez pierwszy tydzień od założenia nowych kont mailingi reklamowe nie są wysyłane.
- wysłane to dostarczone - po okresie karencji system mailingowy wysyła list reklamowy w momencie zalogowania użytkownika. Dzięki temu reklama zawsze jest dostarczona (w przeciwieństwie do systemów typu SARE, Freshmail). Można to porównać trochę do targetowanej reklamy display - emisja jest w momencie, gdy użytkownik jest na stronie.
- demografia podana przy rejestracji konta ma znaczenie na to jakie/ile wiadomości jest dostarczanych użytkownikowi.
- limity dobowe w WP wynoszą 2 wiadomości* a w o2 - 3 wiadomości. (*- w WP jest system bardziej złożony; za każdy dzień bez logowania limit jest podnoszony do max 7. Czyli jeśli zalogowałem się w poniedziałek, a później w czwartek, to w czwartek mogę dostać max 4 listy - 2 podstawy + 2 za wtorek i środę). W praktyce jest to znacznie mniej.
- kluczowe dla badania obciążenia reklamowego jest zatem logowanie się do konta pocztowego. Konto, do którego nikt się nie loguje w o2/WP nie będzie otrzymywało wiadomości.
Foto e-mail Full collection of icons via Shutterstock.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu