Telekomy

Aktywowałeś płatną subskrypcję SMS na numerze premium? Plus wypłaci Ci rekompensatę

Grzegorz Ułan
Aktywowałeś płatną subskrypcję SMS na numerze premium? Plus wypłaci Ci rekompensatę
Reklama

Takie rozstrzygnięcia postępowań UOKiK lubimy, w miejsce kary dla operatora - rekompensata dla poszkodowanych klientów. Takie rozstrzygnięcie nastąpiło w tym przypadku - Polkomtel wypłaci klientom koszty nieświadomej aktywacji płatnej subskrypcji wiadomości na numerach premium 7218 i 60228.

UOKiK wszczął postępowanie względem Polkomtela na podstawie doniesień klientów tego operatora, którzy nieświadomie aktywowali płatne wiadomości SMS z numerów premium 7218 i 60228 w ramach usługi „Czat towarzyski” i „Subskrypcje Premium MT”. Ich aktywacja zwykłe przebiegała według podobnego scenariusza:

Reklama

Klienci otrzymywali SMS-y z numeru 7218 np. o przepełnionej skrzynce telefonicznej. Aby ją odblokować, byli namawiani do wysłania SMS-a na numer 60228. Przykładowo: Info Czat: Skrzynka nr [***] jest pełna! Odczytaj te wiadomosci za darmo! Slij bezpłatny sms CZAT na 60228 zanim zostaną skasowane! 7218.pl potem 2,46/doba. Wysłanie wiadomości oznaczało aktywację tzw. subskrypcji, w której konsument zaczynał otrzymywać jedną płatną wiadomość dziennie.


Klienci często nieświadomie odpisywali na takie wiadomości, a z chwilą zorientowania się, iż aktywowali tym samym płatną subskrypcję składali reklamacje do Polkomtela. UOKiK w swoim postępowaniu dopatrzył się nieprawidłowości w świadczeniu usług premium przez Polkomtel, a w szczególności braku jego kontroli nad firmami, które dostarczały płatne subskrypcje SMS. Urząd miał też zastrzeżenia co do rozpatrywania reklamacji klientów przez operatora.

Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK:

Spółka otrzymywała od konsumentów informacje o nieprawidłowościach, ale nie podjęła działań, aby usunąć ich źródło. W odpowiedziach na reklamacje był widoczny brak szczegółowej wiedzy na temat dodatkowych świadczeń i kontroli nad realizującymi je podmiotami. Przedsiębiorca formułował odpowiedzi do konsumentów w taki sposób, że mogły wprowadzać w błąd i utrudniać klientom dochodzenie roszczeń.

Polkomtel w swoich odpowiedziach na reklamacje utrzymywał, iż powinny być one kierowane do dostawców usług premium, a zgodnie z prawem telekomunikacyjnym to operator jest dostawcą takich usług. Tym samym to właśnie Polkomtel odpowiadał za rozliczenia się z nich zarówno z klientami, jak i dostawcami tych usług.

W wyniku postępowania i stwierdzonych nieprawidłowości Polkomtel zobowiązał się do rekompensaty dla klientów, którzy to złożyli reklamację na tę okoliczność pomiędzy 1 stycznia 2015 r. a 16 lipca 2020 r., i została ona w całości lub cześciowo odrzucona przez operatora.

Reklama

Zgodnie ze szczegółami decyzji UOKiK, z którymi możecie zapoznać się pod tym linkiem, operator zwróci klientom równowartość podwojonej opłaty za korzystanie z reklamowanych usług premium.


Reklama

W jaki sposób to nastąpi? Tutaj UOKiK dał Polkomtelowi dwa rozwiązania. Obecnym abonentom będzie mógł pomniejszyć bieżące zobowiązania za dany miesiąc lub zastosować nadpłatę na ich konta i tym samym pomniejszyć im przyszłe płatności za kolejny miesiąc.

Drugą opcją będzie wypłata rekompensaty przekazem pocztowym albo na rachunek bankowy abonenta lub klienta, który już zrezygnował z usług operatora. W przypadku, gdy dany klient nie poinformuje Polkomtela o sposobie wypłaty rekompensaty, operator sam albo pomniejszy bieżące saldo zobowiązania, albo zastosuje nadpłatę na koncie klienta.

Polkomtel zobowiązał się również do naprawienia nieprawidłowości i zapobieżenia im w przyszłości. W szczególności poprzez weryfikację kontrahentów, z którymi współpracuje. W przypadku, gdy taka weryfikacja nie będzie możliwa lub spotka się z odmową, danemu kontrahentowi będzie zablokowana możliwość korzystania z jego usług przez konsumentów.

Jest tu też porada dla klientów, aby sami zdefiniowali próg kwotowy u swojego operatora, do którego będą ponosili koszty usług premium w danym okresie rozliczeniowym. Domyślna kwota jest ustawiona na 35 zł, ale można ją zmienić na 0 zł, 100 zł i 200 zł w miesiącu.

Źródło: UOKiK.
Photo: romankosolapov/Depositphotos

Reklama

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama