Ciekawy projekt wchodzi w fazę testową. iTaxi to pomysł na jeszcze wygodniejsze zamawianie taksówek i łączenie bezpośrednio klienta z taksówkarzem...
iTaxi.pl czyli bezpośrednie zamawianie taksówek - ktoś chce zrobić rewolucje?
Ciekawy projekt wchodzi w fazę testową. iTaxi to pomysł na jeszcze wygodniejsze zamawianie taksówek i łączenie bezpośrednio klienta z taksówkarzem. Beta testy ruszają 15 lutego i ponoć uczestniczyć ma w nich aż 100 taksówek.
Co będzie umożliwiał system? Przede wszystkim zamówienie dowolnej taksówki bezpośrednio z naszego telefonu z iOS czy Andoridem. Wszystko ma odbywać się poprzez proste wskazanie na mapie wybranej taksówki i zamówienie jej na nasz adres. Taksówkarz na swoim urządzeniu potwierdza zlecenie i po wszystkim. Wspominałem, że iTaxi ma zamiar wyposażyć taksówkarzy w sprzęt? Może to być dość kosztowna zabawa ale to chyba jedyny sposób aby zaangażować większą grupę i aby taksówkarze nie ponosili dodatkowych kosztów (bo umówmy się nie każdy ma smartphona i na pewno nie kupią dla nowego systemu zamawiania).
iTaxi twierdzi też, że taksówkarze korzystający z ich systemu nie muszą rezygnować z pracy w korporacji, nawet podczas testów współpracują z warszawskimi korporacjami taxi. To pewnie prawda jeśli jednak usługa się spopularyzuje to nie mam wątpliwości, że relacje nie będą już takie "przyjemne" :)
Potencjał dla takiego biznesu ponoć jest. Według informacji prasowej w Polsce mamy 200 tysięcy taksówek, w samej warszawie ok 8000 taksówek generują łącznie przychód na poziomie 50 milionów złotych co daje rocznie bardzo ładną sumę przy której nawet z małego procentu da się utrzymać firmę. Do tego jednak jeszcze bardzo daleka droga.
iTaxi to tak naprawdę dwie aplikacje - jedna dla klientów czyli dla nas i druga dla taksówkarzy. W aplikacji dla klienta będziemy mogli nie tylko wybierać taksówki z pobliskiej okolicy ale też znaleźć interesującą nas firmę czy uwzględnić dodatkową opcję jak chociażby fotelik dla dziecka.
Na czym ten projekt ma zarabiać? Tyko na prowizji od kursu którą uiszczać będzie taksówkarz. Żadnych opłat za aplikację oraz dodatków za kurs nie przewidują.
Teraz trochę moich wątpliwości związanych z projektem. Przede wszystkim uważam, że iTaxi to bardzo odważna i ciekawa inicjatywa, która może sporo namieszać jeśli chodzi o rynek taksówek.
Zanim jednak do tego dojdzie muszą rozwiązać kilka problemów. Przede wszystkim nie będzie tak łatwo z tymi korporacjami. Z czasem kiedy zlecenia korporacji zaczną cierpieć na skutek iTaxi skończy się sielanka. Zresztą zakładam, że nie wszystkie firmy taksówkarskie przywitają ten projekt z otwartymi ramionami. Przestoje taksówek to jedno ale ale jest też przecież walka o kurs.
Inna sprawa to przyzwyczajenia klienta i korzyści dla niego płynące. Jeżdżę sporo taksówkami i moim główny kryterium jest łatwość zamówienia samochodu i punktualność. Cena oczywiście też jest ważna ale tutaj każdy klient ma już pewnie wybrane swoje ulubione korporacje.
Osobiście nie jestem zainteresowany wyszukiwaniem taksówek - chcę po prostu szybko złożyć zamówienie. To po pierwsze - po drugie taksówka ma przyjechać na czas. Czy w tym parametrze coś się zmieni i iTAxi będzie lepsze od dedykowanych tej branży systemów?
Nadal otwartym pytaniem pozostaje też liczba użytkowników smartphonów w Polsce. Jeśli nie uda się dotrzeć do wystarczające grupy to cały system chwieje się w posadach. Nie ma klientów - nie ma zleceń, nie ma taksówek itp. Początek może więc być bardzo trudny bo każde nie zrealizowane zlecenie to wpadka dla systemu.
No i jeszcze raz wrócę do korporacji i opłat. Taksówkarz płaci załóżmy w dużej korporacji 800 PLN miesięcznie - stała opłata i ma problem z głowy niezależnie od ilości kursów. Pytanie więc czy z iTaxi nie zapłaci drożej tym bardziej, że dla pewności pewnie na początku nadal będzie pracował również w korporacji.
Mimo wszystko ciekawa inicjatywa, ciekawy projekt no i ..a tego miałem jeszcze nie mówić. :) Na pewno chętnie wezmę udział w testach i podzielę się wrażeniami.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu