8

Google i Facebook zaczynają walkę o naszą tożsamość

Google i Facebook postanowili oddać do użytku swoje narzędzia do zarządzania tożsamością w internecie w tym samym momencie. Google uruchomiło Google Friend Connect a Facebook swój Facebook Connect. Mamy więc prawdziwy pojedynek gigantów w którym walka toczy się o wyznaczenie standardów zarządzania naszymi danymi w sieci. Jakie korzyści płyną w ujednoliceniu metody rejestracji w wielu […]

Google i Facebook postanowili oddać do użytku swoje narzędzia do zarządzania tożsamością w internecie w tym samym momencie. Google uruchomiło Google Friend Connect a Facebook swój Facebook Connect.

Mamy więc prawdziwy pojedynek gigantów w którym walka toczy się o wyznaczenie standardów zarządzania naszymi danymi w sieci. Jakie korzyści płyną w ujednoliceniu metody rejestracji w wielu serwisach internetowych i aplikacjach chyba nie trzeba tłumaczyć (zamiast wielu kont i wielu haseł, mamy jedno konto z dostępem do wielu systemów a co ważniejsze nasze dane chronione są i kontrolowane przez zaufanego i doświadczonego partnera).



Czy propozycja Google i Facebook to to samo? Moim zdaniem nie. Google opiera swój system na otwartych standardach ale jednocześnie bardzo ogranicza jego użycie. Właściciele stron internetowych mogą teraz dodawać aplikacje Open Social do swoich stron natomiast nie będą mieli dostępu do danych jakie te aplikacje zawierają i generują (nie ma komunikacji pomiędzy stroną internetowa a widgetem). Wygląda wiec na to, że Google zrobiło zarządzanie tożsamością ale w obrębie aplikacji dostarczanych przez platformę OpenSocial (a przynajmniej ja to tak rozumiem). Z jednej strony jest to rozwiązanie łatwi i bezpieczne do zaimplementowania z drugiej strony bardzo ograniczające właścicieli strony.

Facebook ze swoim Facebook Connect mimo iż nie korzysta z otwartych standardów to jest jednak moim zdaniem bardziej bliski ich założeniom. Integrując Facebook Connect ze swoją stroną damy użytkownikom możliwość pełnego korzystania z jej zasobów tak jak każdemu innemu normalnie zarejestrowanemu użytkownikowi. Właście strony z tego co zrozumiałem będzie miał też możliwość korzystania z danych jakie udostępni się mu podczas rejestracji a ponieważ proces logowania będzie zintegrowany ze stroną dlatego będzie można w pełni korzystać z informacji pozostawianych przez użytkowników.

Przyznam szczerze, że rozwiązania Google nie rozumiem. Standaryzowanie API jest dla mnie dobrym krokiem, natomiast co jeśli nie chcę skorzystać z aplikacji opensocial a jedynie ułatwić ludziom rejestrację w moim istniejącym już serwisie? Czy będzie to możliwe dzięki Google Friend Connect? Czy naprawdę jedyną zaletą będzie dodanie gotowych aplikacji które z kolei nie będą mogły zintegrować się z moim serwisem?

Jak możemy teraz skorzystać z propozycji Facebook i Google? Google daje nam do wklejenia kilka społecznościowych gadżetów już teraz – można więc uruchomić na stronie proces „dołączania” do społeczności strony, możliwość oceny i komentowania itp. Warto zwrócić uwagę, że wszystkie te elementy będą skutecznie odseparowane on naszej strony bo funkcjonować będą na zasadzie wiedgetów.

Możecie też pobawić się tymczasowo zainstalowanym u mnie (w sidebarze pod reklamami) widgetem „Member Gadget” (warto zobaczyć jak wygląda proces rejestracji i jak możemy komunikować się z innymi użytkownikami).

Jeśli chcemy skorzystać z Facebook connect musimy prawdopodobnie wykonać trochę pracy programistycznej aby pozwolić 130 milionom użytkowników facebook zarejestrować się na naszej stornie jednym kliknięciem.

Bardzo ciekawy jestem jak rozwinie się rywalizacja między Facebook a Google. Z pewnością obie strony mają jeszcze dużo do zrobienia, Google będzie musiało spędzić trochę czasu na ewangelizacji i wyjaśnianiu swojego rozwiązania z zakresu zarządzania tożsamością (no i mam nadzieję, że pozwoli na integrację friend connect również z stronami internetowymi).