Moje przemyślenia

Czy w Polsce będzie moda na Yelp?

GM
Grzegorz Marczak
21

Wbrew pozorom odpowiedź nie jest oczywista. Dziś oficjalnie do Polski zawitał Yelp bardzo ciekawy i użyteczny serwis łączący w sobie bazę miejsc z recenzjami społecznościowymi, do tego mamy oczywiście mapy a nawet coś na kształt własnych blogów tworzony przez nasze wpisy na temat miejsc jakie odwied...

Wbrew pozorom odpowiedź nie jest oczywista. Dziś oficjalnie do Polski zawitał Yelp bardzo ciekawy i użyteczny serwis łączący w sobie bazę miejsc z recenzjami społecznościowymi, do tego mamy oczywiście mapy a nawet coś na kształt własnych blogów tworzony przez nasze wpisy na temat miejsc jakie odwiedziliśmy itp. Jeśli chodzi o drugą stronę biznesu czyli lokalne firmy, Yelp oferuje również dużo możliwości zarówno jeśli chodzi o prezentacje swojego systemu jak i akcje z upustami itp.

Yelp to spółka giełdowa powstała w 2004 roku, założona przez byłych pracowników PayPala. Trafili idealnie bo wraz z rozwojem dużych aglomeracji powstała potrzeba, którą Yelp świetnie zaspokajał. Dziś to firmy giełdowa warta ponad 1,7 miliarda dolarów ale co ważniejsze z rosnącym kursem akcji (to tak dla porównania do niektórych gigantów którym nie idzie). Serwis kwartalnie osiąga ruch na poziomie 78 milionów unikalnych użytkowników, ten zasię sprawia że jest to bardzo ważna pozycja dla lokalnego biznesu który musi liczyć się z opiniami na swój temat zawartymi w serwisie.

Tak więc wiemy, że Yelp jest duży i znany na świecie. Pytanie czy to wystarczy na Polsce? Konkurencja pośrednia i bezpośrednia istnieje ale nie na tym zapewne na początku będzie skupiała się mała polska ekipa yelp. Trzeba zdobyć zasięg czyli namówić użytkowników do recenzowania miejsc oraz firmy do rejestracji (lub kupić bazę jako podstawę). Nazwa Yelp niestety w Polsce nie wiele mówi tak więc można osiągnąć ten cel albo mając konkretny budżet reklamowy albo też odpowiednią ekipę. Warto też zauważyć, że może nie być łatwo bo Groupon, Gastronaci, Zumi, PKT i wiele innych firmy które są pośrednią i bezpośrednią konkurencją pomagać raczej nie będą.

Jest wreszcie też pytanie o chęci polaków do wyrażania swoich opinii i tworzenia recenzji w Yelp? Wiadomo, że firm zna się na tym jak budować zaangażowaną społeczność 30 milionów recenzji w serwisie robi swoje. To jednak nie są recenzje z Polski - u nas trzeba budować wszystko od podstaw a czasy bumu na UGC chyba już są trochę za nami (no ale zawsze można coś czy też kogoś kupić :) ) Wprawdzie dziś mobile rośnie jak szalony i jest to z pewnością dobry kanał do rozwoju usług na nowym rynku ale umówmy się też że te potencjalne 25% użytkowników smartphonów to nie są do końca aktywni użytkownicy którzy będą się angażować w społecznościowe recenzje. Do tego nasz lokalny biznes nie jest tez tak świadomy wartości tego typu portali. Długa droga więc przed nimi.

Inna sprawa, że taki Yelp w Polsce bardzo się przyda, jeśli odniesie sukces to będzie to z pożytkiem dla biznesu i użytkowników. Bardzo jestem ciekawy jak się potoczą losy tej usługi w naszym kraju.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Więcej na tematy:

Startupe-commerce