Motoryzacja

BMW X3 xDrive30e to hybryda PHEV, którą sam chciałbym mieć

Kamil Pieczonka
BMW X3 xDrive30e to hybryda PHEV, którą sam chciałbym mieć
6

BMW wprowadza do swojej oferty nową wersję napędową modelu X3 oznaczoną jako xDrive30e. Jest to nic innego jak hybryda typu PHEV, która będzie w stanie przejechać na zasilaniu elektrycznym nawet 46 km, a do pierwszej setki rozpędzi się w nieco ponad 6 sekund.

BMW X3 xDrive30e zaoferuje aż 292 KM

Napęd hybrydowy wcale nie musi oznaczać przeciętnych osiągów, szczególnie w autach z segmentu premium. Doskonałym przykładem jest nowa wersja BMW X3, która zostanie wyposażona w napędu typu PHEV rozwijający w sumie moc 292 KM oraz oferujący aż 420 Nm momentu obrotowego. Wszystko dzięki zastosowaniu dwulitrowego, turbodoładowanego silnika benzynowego o mocy 184 KM oraz silnika elektrycznego oferującego 109 KM. Napęd przekazywany jest na wszystkie koła za pośrednictwem ośmiostopniowej przekładni automatycznej, dzięki czemu samochód może pochwalić się świetnymi osiągami.

Do 100 km/h rozpędza się w czasie 6,1 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 210 km/h. To jednak nie wszystko, w trybie elektrycznym jest w stanie przejechać od 41 do 46 km (według normy WLTP), a maksymalna prędkość może wynosić nawet 135 km/h. W standardowym trybie hybrydowym (Auto eDrive) może poruszać się tylko na zasilaniu elektrycznym do prędkości 110 km/h. Silnik spalinowy jest wtedy uruchamiany tylko podczas większego obciążenia, np. przyśpieszania lub podczas jazdy z większymi prędkościami. To wszystko sprawia, że zużycie paliwa na pierwszych 100 km w trybie mieszanym powinno oscylować w okolicach 2,5l benzyny.

Wbudowane baterie litowo-jonowe o pojemności 12 kWh (10,8 kWh dostępne dla użytkownika) można naładować z gniazdka 230V z w czasie krótszym niż 7 godzin. Korzystając z dedykowanego wallboxa można ten czas skrócić o połowę. Co jednak jeszcze ważniejsze, z wbudowanej baterii korzysta też standardowa instalacja 12V, a także system klimatyzacji. Dzięki temu przy pomocy dedykowanej aplikacji możemy zdalnie podgrzać (w zimie) lub schłodzić (w lecie) wnętrze auta, zanim do niego wsiądziemy.

Hybryda bez wpływu na użyteczność

BMW przemyślało też samą integrację elektrycznego napędu w samochodzie w taki sposób, aby nie ograniczać przestrzeni dla pasażerów oraz bagaży. Baterie zostały umieszczone pod tylną kanapą, a zbiornik paliwa został przeniesiony nad tylną oś, dzięki czemu bagażnik pozostał praktycznie niezmieniony w stosunku do modeli z napędem konwencjonalnym. Jego pojemność to całkiem sensowne 450l, które w razie potrzeby po złożeniu siedzeń wzrasta do 1500l. Jak na średniej wielkości SUVa to całkiem obiecujący wynik.

Samochód zostanie też wyposażony w specjalny emiter dźwięku, który będzie ostrzegał pieszych podczas poruszania się w trybie elektrycznym. Tego typu rozwiązania stają się obowiązkowe dla samochodów elektrycznych sprzedawanych na terenie Unii Europejskiej. A skoro już o sprzedaży mowa, to BMW X3 xDrive30e ma trafić do sprzedaży na początku przyszłego roku. Bazowa cena została ustalona na całkiem sensowne 235 000 PLN. Porównywalne Volvo XC40 z nieco słabszym napędem hybrydowym typu PHEV (180 + 82 KM) startuje od kwoty 215 000 PLN.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu