6

Binge-watching w polskim wydaniu – co trzeci Polak nie może oderwać się od ulubionego serialu

Rozwój platform streamingowych HBO GO czy Netflix, ale też i naszych rodzimych platform VOD, gdzie udostępniane są całe sezony seriali, spowodował rozwój zjawiska binge-watching w Polsce.

Agencja badawcza IQS postanowiła sprawdzić jak Polacy konsumują treści wideo udostępniane przez największe platformy streamingowe w Polsce.

Jak na razie w każdej grupie wiekowej dominuje nieregularne oglądanie poszczególnych odcinków seriali, ale twórcy badania podkreślają, że binge-watching jest stosunkowo nowym zjawiskiem i przewidują, że będzie postępował wraz z udostępnianiem kolejnych sezonów popularnych w Polsce produkcji serialowych.

Beata Durka, Research Manager w IQS:

W Polsce zjawisko to będzie nasilać się, szczególnie w dniach tzw. gorących premier. W tym roku w kwietniu czeka nas premiera ostatniego sezonu Gry o Tron (HBO GO), w lipcu Stranger Things (Netflix) i kontynuacja wielu innych seriali, które cieszą się dużą popularnością wśród Polaków.

Wśród seryjnych oglądaczy najwięcej jest kobiet (39%), mężczyźni stanowią tu 30% z przedziału 23-37 lat, czyli pokolenia Y. Zdecydowanie najwięcej jest ich w grupie studentów (43%).

Marta Rybicka, Business Unit Director IQS:

Dla binge-watcherów oglądanie, nierzadko całego sezonu dobrego serialu, jest czymś naturalnym, weekendową video-dietą, której towarzyszą specjalne rytuały związane z miejscem oglądania i towarzystwem. Takie seryjne oglądanie silniej angażuje widzów w losy bohaterów i przywiązuje do tytułu. Ponadto sprawia, że seryjni oglądacze mają o czym rozmawiać ze znajomymi, są „na propsie”.

Osobiście mam jednak inne przemyślenia na ten temat, jakoś w perspektywie najbliższych miesięcy nie widzę dla siebie serialu, który by mnie tak pochłonął. Takie produkcje jak Breaking Bad, pierwsze sezony House of Cards, Banshee czy Teoria Wielkiego Podrywu już pochłonąłem dawno. Fakt, ostatnio wciągnął mnie mocno Ślepnąc od świateł, ale jedna czy dwie produkcje na rok nie powinny chyba znacząco spotęgować tego zjawiska. Wydaje mi się, nawet, że będzie opadać, ewentualnie pozostanie na tym samym poziomie, jak kolejne grupy nowych seryjnych oglądaczy przejdą już te najlepsze starsze produkcje, bo jak mówiłem nowych nie widać na horyzoncie.


Wyniki pochodzą z badania Video Love Story 2, zrealizowanego przez IQS, w okresie maj-listopad 2018 roku metodami jakościowymi i ilościowymi. Cytowane wyniki pochodzą z badania CAWI, realizowanego na próbie n=2548 osób w wieku 9-55 lat.